cykelbud skrev:
Samtidigt finns inget skrivet.. men min farfar var lite på det sättet "vaddå det funkar väl?"
Ja, jo och då blir det ofta problem i senare generationer. Detta illustrerar ju hur viktigt det är med skriftliga avtal,testamente,lånehandlingar...you name it
 
Från vilket håll sker infarten till garaget? Kan inte tänka mig att det finns någon lag som säger att du har rätt att ha en infart till tomten för bil. Så länge du kommer in i ditt garage från vändplatsen så får man nog vara nöjd där. Behöver man ta sig längre in på fastigheten får man använda kranbil.
 
Ring Lantmäteriet på stört så reder dom ut vad som gäller. Det kan ju t.o.m. vara så att elbolaget gjort fel.

Alla fastigheter måste vara ändamålsenliga och just detta ser Lantmäteriet till vid avstyckningen.

Här finns det då två möjligheter: Antingen har LMT ansett att fastigheten skall använda grannens infart, vilket verkar mindre troligt, eller så ska TS fastighet ha en egen infart och då har elbolaget gjort fel.

Det tredje alternativet är att LMT anser att fastigheten inte ska ha en infart, men det är lite svårt att se hur detta kan förenas med begreppet ändamålsenlig fastighetsanvändning.

Om LMT anser att det skall finnas en infart så kan dom besluta om ett officialservitut där antingen grannen eller elbolaget får ge med sig.
 
  • Gilla
cykelbud och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Ring Lantmäteriet på stört så reder dom ut vad som gäller. Det kan ju t.o.m. vara så att elbolaget gjort fel.

Alla fastigheter måste vara ändamålsenliga och just detta ser Lantmäteriet till vid avstyckningen.

Här finns det då två möjligheter: Antingen har LMT ansett att fastigheten skall använda grannens infart, vilket verkar mindre troligt, eller så ska TS fastighet ha en egen infart och då har elbolaget gjort fel.

Det tredje alternativet är att LMT anser att fastigheten inte ska ha en infart, men det är lite svårt att se hur detta kan förenas med begreppet ändamålsenlig fastighetsanvändning.

Om LMT anser att det skall finnas en infart så kan dom besluta om ett officialservitut där antingen grannen eller elbolaget får ge med sig.
Låter ju super som resonemang, ska kolla med LM själv. Nu har bara farsan ringt men han är inte så väldigt driven i såna sammanhang...

Edit: kollade med LM och de har en grupp som heter "svarsgruppen" som har hand om förrättningsfrågor, teltid 9 - 12.. Får återkomma med mer info på måndag igen...
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Ring Lantmäteriet på stört så reder dom ut vad som gäller. Det kan ju t.o.m. vara så att elbolaget gjort fel.

Alla fastigheter måste vara ändamålsenliga och just detta ser Lantmäteriet till vid avstyckningen.

Här finns det då två möjligheter: Antingen har LMT ansett att fastigheten skall använda grannens infart, vilket verkar mindre troligt, eller så ska TS fastighet ha en egen infart och då har elbolaget gjort fel.
Ett annat alternativ är att fastighetens infart går någon annan stans än där TS tror. Lite svårt att se från kartan var alla gränser är exakt.
 
Har grannen redan börjat bygga? Kunde han inte annars sätta sin grind lite längre in, alltså bakkant av bägges garage. Då borde det blivit plats för dina föräldrar att komma in på sin tomt?
 
Locos skrev:
Har grannen redan börjat bygga? Kunde han inte annars sätta sin grind lite längre in, alltså bakkant av bägges garage. Då borde det blivit plats för dina föräldrar att komma in på sin tomt?
Jo de började i tisdags, tror inte de bryr sig så mycket om att vara jyssta eller smidiga. De verkar mest köra på. Kvinnan är designer och håller på att pula med sitt hus hit och dit, nu verkar hon fastnat för att ha en egen grind, och den ska gå vid infarten..

En tanke som slog mig är ifall de planerar att sälja snart och tror priset går upp med egen infart. Själv har jag svårt att tro att priset skulle bli bättre, dels pga att gräsmattan blir mindre, parkeringsplatsen som infarten leder till blir delad i två, entren till huset från parkeringsplatesen blir ganska trång och det kommer ta ganska många år innan det ser lite uppvuxet ut med den planterade häcken så det får lit charm.

men det är ju svårt att veta, jag är ju partisk.. :)

Vad tror ni andra, får det bättre pris vid en försäljning bara genom att det faktiskt är en egen infart och inte delad?
 
  • Gilla
Bubblaren
  • Laddar…
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Snacka om rättsahverist. :) Fick han skåpet flyttat, eller ville han bara jävlas?
 
Redigerat:
  • Gilla
Greger Hawkwins
  • Laddar…
-MH- skrev:
Snacka om rättsahverist. :) Fick han skåpet flyttat, eller ville han bara jävlas?
Hehe Jag vet faktiskt inte.

//Patrik
 
-MH- skrev:
Snacka om rättsahverist. :) Fick han skåpet flyttat, eller ville han bara jävlas?
Don't get mad. Get even! :cool:
 
Kollade med LM, generellt kan man säga att om delad infart finns inritat på en detaljplan så kan man säga att det var avsikten från början och då finns en rimlig/god chans att LM skapar ett officialservitut. Finns inget inritat nån stans är chansen liten/obefintlig.

Själva ansökan och utredningen betalas av parterna, om ansökan inte går igenom så betalas den av den som gjort ansökan (vi i detta fall). Går den igenom delas den av berörda parter och fördelas enligt "nytta", och även kommunen är med och betalar. Men exakt hur kostnadsfördelningen skulle se ut i vårt fall kunde hon inte svara på utan man behövde undersöka det närmre.

Det som drar iväg i pengar är deras timarvode, typ 1100kr/tim +moms. Hon hade ett exempel nyss där parterna inte var överens, det hade gått lös på 50.000kr. Hur det delats vet jag inte. Man kan boka endast ett möte för att gå igenom läget innan man skickar in en ansökan, blir det aktuellt så börjar vi där.

LM kunde inte svara på hur man ska göra med elskåpet. Jag pratade med kommunen också, men de kunde inte ge nåt entydigt svar, men en av de jag pratade med föreslog att man inte ska fråga fortum vad det kostar utan bara kräva att de flyttar skåpet.

Nu har ju redan föäldrarna fått en första offert, men pappa har en diskussion med tjänstemannen på fortum och det verkar som att de kanske ska ge med sig. Men det är högst flytande i dagsläget.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jag hade inte varit helt nöjd med grannen men det är spännande att se vilka rättigheter och skyldigheter som finns. Man får aldrig någonting för när man är snäll i dagens samhälle tyvärr.
 
Hej igen,
Vi har letet vidare och nu har vi hittat ett bygglov från 72 då mina föräldrar och farbror flyttade in, där 3 parkeringsplatser finns inritade på rad efter varandra just där elplinten står. Dokumentet kallas för situationsplan, det står "situationsplan visande tre tillkommande biluppställningsplatser".

Problemet är bara att vi aldrig utnyttjat det, det gjordes aldrig några parkeringsplatser.

Frågan är, kan de hävda att bygglovet gått ut och inte är giltigt längre?
Kan vi hävda att parkeringarna gjordes -72 men hade växt igen till typ -85 när plinten placerades där? Om ett bygglov växer igen, försvinner det då?
 
Jag tror tyvärr inte bygglovet spelar någon roll, det är ett tillstånd, inte en beskrivning av rättighet. Du kan få bygglov på annans mark, tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.