lite mer nytta som jag ser det:

har nyss ändrat funktion på två tryckknappar i sovrummet till släck resp tänd alla fönsterlampor i huset - jag slipper gå runt och tända/släcka.
Har också satt systemet på att slå igång automatiskt på morgonen och slå av när det blir ljust, slå på igen när det mörknar, slå av på natten.
Har nyss inkluderat ett uttag nedanför ett fönster på övervåningen då vi satt en lampa på fönsterbrädan och tagit bort den som hänger i fönstret - nu följer den lampan också med i tänd släck fönsterlampor.

har installerat extra elmätare per fas och för några speciella förbrukare så att jag kan se aktuell förbrukning i Watt och löpande energiförbrukning. Är lite kul men räknar också med att bli mer energimedveten och att förstå bättre vad som drar ström.

har nyss ändrat vilka lampor som ska ha dimmerfunktion då jag aldrig dimrade i sovrummen så flyttade jag dimmern och ändrade funktion på en knapp till dimmer funktion

jag kan se status på huset via internet, släcka lampor mm, även hemma kan jag använda telefonen, platta för styrning och se temperaturer, energiförbrukning mm.
roligt ja - nödvändigt upp till den enskilde.

Vi är ju på Byggahus forum så en annan jämförelse
jag har inte köpt festool verktyg för de är för dyra och jag är inte duktig snickare nog för den extra kostnaden ;-)
- har dock några blå bosch, Makita sänksåg, dewalt skruvdragare som kostar en del - plus biltema billig tigersåg, coop billig kap/ger som tar stora dimensioner men inte är så exakt osv.
Dvs jag har i vissa fall lagt några tusen på enskilda verktyg och i andra fall 100lappar. Hade jag köpt festool hade jag betalat tusenlappar/tiotusenlappar mer för mina verktyg - men jag är nöjd med dem.
 
angående monostumps ursprungsdiskussion och trådbundet lite tankar utifrån min IHC/ELKO living installation. Min installation är centraliserad och har 230V till uttag/taklampor och 24V till brytare - allt går till centralen på övervåningen - förutom i garagets elcentral där det finns några utlokaliserade moduler

angående eluttag: när jag tittar på min IHC installation har jag dragit för mycket kabel - har i många rum flera separat styrbara uttag - men nyttjar bara ett fåtal.

om jag skulle installera min IHC idag så skulle jag sätta uttag med 2 brunnar med separat strömmatning så att t ex övre/högra kan styras och nedre/vänstra alltid har ström.

Sedan skulle jag dra 5 tråd från centralen per rum, dvs jord, nolla och 3 tändtrådar som dras runt til respektive rums alla uttag, tråd ett fast (nedre/vänstra), tråd 2 IHC(övre/högra), tråd 3 lämnas vid varje uttag för ev framtida behov av ytterligare separat styrning av någon av kontakterna ( skilt från tråd 2) Vid nybyggnation så skulle jag troligen lägga något extra tomrör.

i centralen blir det då tråd 1 till säkring och tråd 2 till IHC och tråd 3 ej inkopplad- uppmärkt per rum för framtida enkel inkoppling.
(senare kanske man vill kunna styra separat lampa i fönstret från uttaget nedanför - t ex adventsljusstake då skiftar man i det uttaget nedre/vänstra till tråd 3)

för belysning så skulle jag också dra en 5 tråd per rum - tråd 1 till taket, tråd 2 till ovanför fönster och tråd 3 till uttag i fönstersmygen ( om man väljer att installera uttag där)
Beror förstås på typ av rum. I köket har jag 2 rader med spotar och lampa över bordet + fönster = 4 styrbara lampor.

I köket skulle jag vilja ha möjlighet att t ex styra uttag för kaffebryggare / brödrost etc - t ex genom att via en tryckknapp med LED slå igång en timer så att kaffebryggaren har ström t ex 60 min och sedan slår av automatiskt.( exempel - tiderna kan ändras i IHC när man vill)

Ev skulle jag göra likadant med spishällen och ha den på timer- men min induktionshäll gör någon uppstartprocedur när strömmen slås på så det funkar inget bra.

skulle troligen göra styrning för uttag som kommer användas för strykjärnet så att det är en timer för det också

för dimmers så skulle jag välja IHC wireless och installera dem vid centralen - så att jag har möjligheten att senare koppla om vad jag vill kunna dimra. i IHC så ger wireless dimmer bättre styrning via app i telefonen.

Alternativt så skulle jag decentralisera så att en outputmodul sitter i rummet och stödjer uttag i 1-3 rum. Matas med 3 tändtrådar om man vill ha flera säkringar - räcker med en tändtråd om allt kan gå på samma säkring (8 utgångar per IHC modul ) . taklampor dras till centralen.

Men idag skulle jag troligen dra tråd men köra med digitalstrom eller liknande som skickar signalen över elnätet - vilket gör att jag kan bygga ut gradvis och flytta med mig grejorna om jag vill ändra/flytta ifrån huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det som drev mig att börja med HA, var önskemålet om att minska energislöseriet, dels för att det finns roligare saker att betala än elräkningen, men även för att minska mitt avtryck på klotet.
Jag tror att de första prylarna jag började styra var den elektriska handdukstorken och 2 elgolv. Sedan har det bara runnit på. Biorummet har en sjuk standbyförbrukning utan HA. Ventilation och värme är tex en kombo där man kan spara mycket pengar om man tänker till lite granna.
Sedan ger det ena det tredje sas.

Nu senast har jag lagt in regler om att slå av stora (momentant onödiga) förbrukare om effekten över en enskild fas blir för hög. Dvs en intelligentare typ av effektvakt. Tänker gå ner ett snäpp eller två på huvudsäkringarna som ett resultat av detta.

Eftersom jag dessutom hyr ut en del av huset, så *känns* det bättre att ha vetskapen om att belysning som varit på i x antal timmar släcks automatiskt osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.