KnockOnWood skrev:
förpackningsåtervinningens behållare för plastförpackningar.
??? förpackningsåtervinningens??? :confused: Nu hänger jag inte med... ;)

KnockOnWood skrev:
där uppe i polarnatten. Om det inte är tjäle eller permafrost.
Menar du att inte hela Sverige har permafrost? Fattar ingenting. :x
 
Alfredo skrev:
??? förpackningsåtervinningens??? :confused: Nu hänger jag inte med... ;)

...
Yes! Det är faktisk "förpackningsindustrin" som bekostar återvinningen

http://www.ftiab.se/

Om verksamheten går med vinst eller förlust vet jag inte.

När jag var liten skolgrabb samlade vi gamla tidningar i bostadshusen runt skolan på frukostrasten.
På det lilla torget sålde vi dem till en "insamlingsbil" för 10 öre kilot, som vi köpte godis för :)
Nu har vi 100 eller 1000 ggr mer pappersavfall, men får inte ett öre.
 
Vadå slänga PET flaskorna i återvinningen? Här går dessa på brännbart, antingen hemma i öppna spisen eller till återvinningens brännbart!
 
Jag resonerar ju så att det jag förlorar i pant vinner jag ju i värme iaf! :)

Om någon nu protesterar mot det, kan ni ju fråga er vad en båt drar i diesel per dag. De jag har varit på ligger på runt 20-25 kubik/ dag. Det skulle bli en jäkla massa mil för mig i flera år!!!!
 
ullberg
Det kändes inte värt att starta en ny tråd, men det kan vara värt att veta att transportstyrelsen gjorde fel på en hel del e-avier (e-fakturaavier) denna månaden. Alla passager finns med två gånger. Jag var slentrianmässigt på G att godkänna e-fakturan men reagerade på att det ändå var den största jag någonsin fått. Gick in och kollade, och alla passager finns dubbelt.

Transportstyrelsen ska ha åtgärdat felet men jag om jag förstod det rätt får man ingen ny e-avi utan istället en extra pappersavi och ett brev. Man måste därför manuellt ändra beloppet på e-fakturan (om man fått fel, gäller kanske inte alla avier), så glöm inte att kolla det lite extra.

/U
 
En kollega till mig fick en trängselavgift på sin sedan 8 år avställda nerplockade projekt som står på logen (troligtvis feltolkning av fotot.) Han är tvungen att betala 16 kr för att kunna överklaga skattebeslutet. Överklagadet ska skickas till transportstyrelsen för utredning och om han beviljas så ska transprotstyrelsen skicka skattejustering till skatteverket. Så det är inte så konstigt att de måste ta ut 500 kr i förseningsavgifter för att kunna finnansiera handläggningstiden för ärende "värt" 16 kr. Dessutom om han får i genom överklagandet så kommer han inte få ut sina 16 kr utan får vänta tills deklarationen.
 
Hoppas din kollega har några sparade kronor så han klarar av att vara utan de 16 kronorna ett tag ;)

Mer seriöst: sett till antalet skattebeslut som fattas så är det en försvinnande liten del som blir fel. 100% felfritt är en utopi.
 
Matarese skrev:
Överklagadet ska skickas till transportstyrelsen för utredning och om han beviljas så ska transprotstyrelsen skicka skattejustering till skatteverket. Så det är inte så konstigt att de måste ta ut 500 kr i förseningsavgifter för att kunna finnansiera handläggningstiden för ärende "värt" 16 kr. Dessutom om han får i genom överklagandet så kommer han inte få ut sina 16 kr utan får vänta tills deklarationen.
Inget av det jag citerar ovan stämmer.
En begäran om omprövning gör man direkt till Skatteverket (går bra med e-post), det framgår av första frågan här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Fragor--svar/Belopp-och-betalning/

Om man får rätt kommer det en återbetalning från Transportstyrelsen. Det framgår här:
http://www.skatteverket.se/privat/s...dfe345a107ebcc9baf800019938.html#h-Omprovning
 
Varför är 100% felfritt en utopi? Jämfört med all datorkraft som läggs ner på att integritetskränka oskyldiga under förevändningen att man letar terrorister borde man kunna utveckla datorsystem som kollar at man inte dubbeldebiterar. Hade du gjort dubbelavdrag i deklarationen hade man nog hittat det. Handlar snarare att eftersom det ändå är bilister så är det inte så noga. Detta är ju inte första felet. Plus att man fortfarande inte har någon lösning på stulna skyltar.

Bättre än så här borde man kunna prestera, i synnerhet med tanke på avgiften för sen betalning. Borde inte kosta mycket i ränteförluster om du betalar nästa månad. Och skulle du inte betala alls är det ju bara att driva in på vanligt sätt alternativt spärra kontrollbesiktningen så torde saken lösa sig.
 
Anders_Nilsson skrev:
Varför är 100% felfritt en utopi?
Därför att både du och jag är männiksor och gör misstag. Så ock andra människor. Och system byggt av människor kommer att innehålla fel.

Vad har detta med avgiften för sen betalnng att göra? Alla vi som betalar sent hinner få rättade uppgifter.
 
Anders_Nilsson skrev:
Varför är 100% felfritt en utopi?
Det är ju inte utan att man undrar vad du jobbar med...
 
Man kan ju inte ge upp med argumentet att det är så sällan det blir fel så vi skiter i de få fallen...
Jag hade nog fått sparken från mitt jobb om jag yppat något liknande.

Man får ju evigt hoppas att det faktiskt görs några åtgärder av de fall som blivit fel så att systemet hela tiden blir bättre.

För övrigt så är jag nog med i gänget som undrar vart trängseln är, jag jobbar från och till i Kina och man skrattar ju åt hur det är här hemma, det är ju knappt några bilar här alls..
 
Pumba skrev:
Man kan ju inte ge upp med argumentet att det är så sällan det blir fel så vi skiter i de få fallen...
Jag hade nog fått sparken från mitt jobb om jag yppat något liknande.
Jag hade garanterat fått sparken ifall jag lade ner oändliga resurser på att nå 100% felfrihet. Ett viss mått av missar får man acceptera.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jag hade garanterat fått sparken ifall jag lade ner oändliga resurser på att nå 100% felfrihet. Ett viss mått av missar får man acceptera.
exakt. Speciellt inom skattefinansierad verksamhet, då man brukar säga att få 90% rätt utgör 10% av kostnaden, men att få även de sista 10% rätt utgör 90% av kostnaden!
Så är det även på mitt jobb, det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att försöka få mer än ca 90% rätt. Givetvis kan den exakta procentsatsen variera beroende på hur komplicerad ens verksamhet är, i vissa gebit är det säkert fullt möjligt att få 99% rätt utan stora extra utgifter. Och jobbar man inom kärnkraftsverken så får det nog kosta rätt mycket att nå så högt det bara går - men även där tycker jag man ser att allt inte görs helt rätt...
 
Nyfniken skrev:
Jag hade garanterat fått sparken ifall jag lade ner oändliga resurser på att nå 100% felfrihet. Ett viss mått av missar får man acceptera.
Jo visst är det så, jag jobbar ju med att sålla bort leverantörer i Sverige och Asien med den inställningen, finns inte i vårt företag att man accepterar missar, vi lever på att sträva mot att vara bäst.
Det är ju inte för inte Kineserna snart är i kapp och förbi oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.