Halloj,

Jag köpte en beg bil (stor diesel) för några månader sen som är väldigt trögstartad när den är kall! Har även ett förlitet och antagligen dåligt batteri som inte gör saken bättre...

Men iaf, det satt en motorvärmare (slang varmare rättare sagt) monterad men den var trasig, har ohm-mätt och grejat så den var verkligen trasig (oändligt motstånd)! Så jag köpte en ny likadan (defa 421) och tryckte dit i onsdagskväll. Sen blev det spännande..

Jag fyllde systemet med glykol och satte på värmaren, då blev den brännhet på kanske 10s sen gick jordfelsbrytaren! Ok tänkte jag och började leta kortslutningar, men allt verkade vara bra (allt som skulle ha kontakt fick det och ingen kortis). Sen på torsdagskvällen gick jag ut för att prova igen och nu verkar inte den nya Motorvärmaren fungera!

Kan det vara fel på Motorvärmaren? Jag får inte riktigt ihop hur den skulle ha gått sönder om det inte var en intern kortis?

Går det att laga en sån här?

Skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra och kolla??

Tack :)
 
BillyBragg skrev:
köpte en ny likadan (defa 421) och tryckte dit i onsdagskväll. Sen blev det spännande.
BillyBragg skrev:
Skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra och kolla??
Reklamera! :(

Låter som om något var fel på den. Jag har svårt att se hur man skulle kunna koppla fel. Dock har jag ingen aning om vad som händer om du har haft luft i slangen/värmaren så att den så att den värmer luft och inte vatten. Säger manualen något om luftning?
 
Det är inte kortslutning i intaget, eller i föregrening om du har uttag för kupevärmare?
 
Jag tror inte det var luft i slangen, jag tryckte på slangen lite innan jag satt på Motorvärmaren och då höjdes/sänktes nivån i kylartanken. Det stod ingen info om luftning i manualen.

Jag har "ringt" ledarna och då har det verkat vara bra kontakt, ingen kortslutning! Men även om det blivit kortis i kontakten eller i kabeln så borde ju inte Motorvärmaren pajja, eller tänker jag fel?

Nä kanske får lämna tillbaka den, men då nästa jag sätta tbk den gamla annars blir det ett 10cm glapp i kylarslangen :)
 
<<då blev den brännhet på kanske 10s sen gick jordfelsbrytaren!>>
du har inte luftat så värmaren fick ingen "kylning", brann upp och gjorde kortslutning mot skyddsjord.
Nu när den är kall behöver den inte visa kortslutning.
Köp nytt och gör rätt.

Protte
 
Startade du bilen och lät glykolen cirkulera innan du slog i gång värmaren?
 
Det är väl överhettningsskydd på slangvärmare så har det varit på dom jag monterat
 
MUSS skrev:
Startade du bilen och lät glykolen cirkulera innan du slog i gång värmaren?
Varför ska man göra det?
 
Så att luften försvinner så den inte pajjar direkt man sätter i sladden.
 
För att få bort luften.
 
Andy78 skrev:
Varför ska man göra det?
Ja du har ju redan fått svar på varför, slangvärmare är ganska känsliga för luft och det varierar ju från bil till bil hur snabbt du får ut luften. Jag tror tyvärr du har självförvållat skadan. Men man kan ju alltid prova reklamera.
 
Jag tror dom har hört den hundra gånger förut redan....
 
Tror inte den gick sönder pga att du inte startade motorn innan. Krävs det att man har motorn igång så brukar de ange det i monteringsanvisningen. Du klämde på slangarna så de bubblade i kärlet, så den borde haft kontakt med vatten. Och som någon skev det borde innehålla överhettningsskydd dvs du ska kunna koppla in den fritt på sladden utanför och skyddet borde slå ifrån om den blir för varm. Vad får du nu om du ohmäter den nu, fungerar det om du sätter sladden direkt i värmaren istället för intaget på bilen? Tror du bara haft extrem otur att den har gått sönder om så är fallet.
 
Nja jag får rätta mig själv,dom som man sätter direkt i en kylarslang har nog inget överhettningskydd
Tänkte på dom som monterades utanför och ansluts med 1/2" slang i motorblocket o topplocket
 
Sitter den på rätt slang enligt defas monteringsanvisning?

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.