Hej!

Har satt plintar för en större isolerad friggebod. Marken lutar så underkant bärlina hamnar mellan 15-45cm över marken.

Jag har nu tagit bort gräs (kanske 10-20cm djupt) under hela ytan där friggeboden ska stå (+ca 1m utanför) och står således med ett gäng plintar i en grund stor balja (lera).

Men nu vet jag inte hur jag borde gå vidare.

Jag har en stor hög 0-18 grus som ligger i vägen (och väldigt nära) som jag gärna skulle bli av med. Kan jag ta markduk och sen 0-18 på hela ytan för att förhinda växtlighet? Eller måste det vara plast och makadam med avrinning?
 
Vi hade markduk å sen makadam under vår som har typ samma höjdskillnad som din.
 
Ja, hade jag haft makadam hade saken varit klar men nu står jag med den där 0-18 högen och det känns lite onödigt att inte använda den utan beställa hem en ny lastbil med makadam också.

Snart börjar tjälen bli ett stort problem så i helgen ska det skottas 0-18 om inte en bra förklaring till varför inte dyker upp.

Men folk man pratar med på jobbet och dylikt (ej fackmän) tycker inte 0-18 är bra utan man ska ha tvättad makadam som inte fukten sugs upp kapillärt i.

Men jag förstår inte vad det ska bidra till om man ändå har markduk, fuktig luft stiger väl upp ändå vare sig man har makadam eller 0-18 i en plintgrund. Kapillärt kommer ingen fukt i kontakt med trä. Tänker mig att dom blandar ihop med krypgrunder som renoveras m.h.a. plast på marken och makadam för att helt förhindra markfukt.

Eller blir makadamet någon sorts spärr för fuktigt luft? Eller har jag missat något annat?
 
Ursäkta en fråga, men varför vara rädd för fukt när boden står på plintar?

Det låter ju som att det är luftigt och fin under boden oavsett hur marken ser ut under.
 
  • Gilla
Barnrikehuset och 1 till
  • Laddar…
Jag var inte rädd för fukt, men ungefär alla jag diskuterat med har en åsikt runt detta så jag blir osäker om det är någonting jag inte förstår. Förstår varför man använder plast och tvättad makadam i en torpargrund (tror jag) men inte hur makadamet på min markduk ska göra någon förbättring jämfört med 0-18 (vill egentligen bara har växfritt och öppet därunder).

Vill inte missa något upenbart. Har precis fått lägga kanske 1 dags extra jobb på att isolera plintar ovanifrån då jag inte förrän halvvägs genom plintborrningen anade mekanismerna bakom frostfritt djup rekommendationerna. Något som hade tagit 1h extra borrning och gjutning om jag tänkt från början. http://www.byggahus.se/forum/smahus...r-inte-klok-pa-hur-plintisolering-utfors.html

Så för att undvika risken att ligga under en bod och skyffla grus diskuterar jag frågan här...
 
Jag bygger hus på plint just nu. Marken lutar lite så jag har allt mellan 0,3 och 1 meter luft mellan mark och bärlinor.
Jag valde att inte göra någonting alls med markytan och nu, dryga året senare, ser råsponten fortfarande ut som när den var ny.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
haavard skrev:
Jag bygger hus på plint just nu. Marken lutar lite så jag har allt mellan 0,3 och 1 meter luft mellan mark och bärlinor.
Jag valde att inte göra någonting alls med markytan och nu, dryga året senare, ser råsponten fortfarande ut som när den var ny.
Men gräset under har väl vissnat och dött :)

OT
Jag hade en gammal husvagn stående på tomten i två år. På vanlig ängsmark alltså.
Under vagnen var hönsens favoritställe att gömma sig för solvärmen och sandbada.
 
Gamla sjöbodar som står på stenkistor mer eller mindre ute i vatten har ju sällan problem med fukt i golv, det ventilerar ju hyggligt om det finns luft imellan mark/golv.
 
KnockOnWood skrev:
Men gräset under har väl vissnat och dött :)
Jag hade en grävare att göra fyra diken som jag gjöt plintar i. Pga det fanns det inget grönt kvar alls. Nu har det vuxit upp lite längs kanterna.
 
Jag lade markduk och makadam under min altan på plintar, resonerade som så att det borde dröja ganska länge innan någon växtlighet får något fotfäste.
Någon fukt tror jag inte varken du eller jag behöver bekymra oss om:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.