Har stuga med varmvattenberedare placerad på vinden. I stugan, som är gammal, har jag året runt minst 12 gr varmt, måste jag ha varmvattenberedaren på för att den inte ska frysa? har inte tappat ur systemet. Stugan är i Skåne nära kusten.
 
Ja, jag skulle inte chansat. Känns inte OK att få en fuktskada i huset vid frysning. Har du inte möjlighet att omplacera den.?
Det hörs ju lite udda att varmvattentanken ligger i (vad jag förmodar) oisolerat utrymme.
Den spillvärme som blir kunde väl göra bättre nytta inne i huset?
 
Ett alternativ till att tappa ur beredaren eller ständigt ha den på kan ju vara att isolera lite runt den.
Alltså isolera runt beredaren där uppe, och ta bort all isolering i bjälklaget under beredaren, så utrymmet den står i blir som en del av det uppvärmda utrymmet.

Fast det känns lite konstruerat förstås.

Har du förresten kollat temperaturen på vinden?
Det kanske läcker så mycket värme från den uppvärmda nedervåningen att det aldrig blir frysgrader där uppe.
Kanske du skulle kolla tempen innan du vidtar några åtgärder.
 
Ett annat alternativ är om du kunde ordna ett slags larm som larmar om värmesystemet lägger av, dvs om det börja närma sig 0 gr i stugan.
Vinsten med detta är att du skulle slippa att tappa ner vattensystemet efter varje vinterbesök. (under förutsättning att någon finns till hands om något fel uppstår).
 
Eva Steenslow skrev:
måste jag ha varmvattenberedaren på för att den inte ska frysa?
Som KOW skrev skulle jag nog också "kolla" hur kallt det blir på vinden. Blir det för kallt kanske det inte ens räcker med att ha beredaren på. Även om inte beredaren i sig fryser finns det risk att rören till och från beredaren fryser eftersom jag antar att vattnet står stilla i dessa och blir kallt när du inte är där.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.