Jag beställde en Soffa från XXLutz, de tyckte inte heller att leverera i tid var en vettig idé.
När jag ringde och frågade var den tog vägen så kopplade kundtjänst mig till utkörningsavdelningen som bara klickade mina samtal (hände ett flertal gånger)
 
Trist med företag som inte levererar i tid, ännu tristare om de dessutom har usel kundtjänst. Fick du soffan någon gång?
 
Nu har Mio svarat på det mejl jag skickade dem i morse:

Vill börja med att beklaga för den otur du mött hos oss. Tyvärr verkar det som att leverantören ej hållit utlovad leveranstid.

Vad gäller revan i tyget så vill jag be dig att skicka in bilder och dina uppgifter (ordernr, namn, telefon och en kort beskrivning av vart revan sitter)

Maila detta till xxxx@xxxx.xxx

Detta vidareförmedlar vi till leverantören som en reklamation. Det kan ta några veckor innan vi får svar - vi återkommer genast när svar inkommit!

Återigen beklagar jag det strul detta inneburit för dig. Vi skall givetvis lösa detta på bästa sätt!
 
Vi fick soffan tillslut, kommer inte ihåg hur många veckor sen vår var, men den stod flertalet veckor på deras lager men de hade inte tid att köra ut (det var vad de sa).
Jag har för mig att vår var tillverkad i Polen.

Angående deras svar, du har avtal med dem, inte med deras leverantör, kräv omleverans så snabbt de kan, du ska inte behöva vänta på att din leverantör ska prata med sin långsamma leverantör.
 
Ursäkta, nu var jag alltså otydlig. Det var en mio-adress som jag xxx-ade, inte en adress till deras leverantör.
 
Men Mio skyller ju på leverantören... det ska de inte göra. Ansvaret är deras, om de anlitar nån att sköta leveransen är det deras problem om den leverantören inte sköter sig. Det ska inte du behöva drabbas av.
 
Så vad ska jag göra då? Vad har jag rätt till? Några möjliga scenario:

A)
Vänta snällt på en ny soffa som kanske dyker upp i januari/februari? Vi har ju den trasiga hemma, så vi har något att sitta i.


B)
Säga att vi lagar soffan själva om vi får typ minst 50% rabatt.


C)
Kräva att affären levererar en hel soffa nu. Finns inte samma modell tillgänglig får de byta upp oss i modell.


D)
Försöka häva köpet och få pengarna tillbaka. (Får man tillbaka hemkörningsavgiften? Måste vi själva köra trasiga soffan till Mio-varuhuset?)
 
Eftersom soffan var felaktig när den överlämnades till dig så ska du reklamera soffan.

Se till att göra det formellt när du skickar bilderna som de efterfrågat. Skriv uttryckligen att du vill reklamera soffan då den var skadad vid leveransen, och uppge alla uppgifter om köpet (se även till att det syns att leveransen tog lång tid genom att t.ex. räkna upp alla händelser i kronologisk följd).

Jag antar att ni redan betalat så ni kan knappast hålla inne med pengarna, däremot kan ni begära att de lagar soffa, betalar er för att reparera soffan, byter ut den mot en hel eller ger prisavdrag. Häva köpet kan ni göra, men det är nog sista utvägen för dem. De vill inte ha tillbaka en trasig soffa eftersom de inte har nåt lager att ställa den i. Av samma orsak vill de antagligen inte byta ut den mot en ny.

Skriv att du vill ha svar från dem inom en vecka (möjligen två veckor, beroende på hur hård du vill vara) hur de har tänkt lösa reklamationen annars vill du häva köpet. Du ska inte behöva vänta på att de ska tjafsa med sin leverantör, ersättning från leverantören eller dennes försäkring är Mios problem.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi ska föreslå dem att vi behåller soffan mot 50% avdrag på priset. Då slipper de åka fram och tillbaka med soffor och går inte back iaf. Soffan lagar vi själva hjälpligt sedan. (Med vissa yngre familjemedlemmar blir den nog ändå inte så långlivad...)
 
Redigerat:
Vi har nu kommit överrens med butiken om de ger oss 50% tillbaka på priset, och så lagar vi revan på egen hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.