Hej,

Hade tänkt att bygga en datormöbel själv. Vill ha tangentbord och mus under bänkskivan, så att den är dold och kommer i rätt höjd.
Har någon sätt till en sådan utragslåda eller vad man ska kalla det?
Ikea har ett. Men det är inte värt sitt namn. Flimsigt, klent och för litet.

Fick en ide om att bygga en själv. Med typ sådana här
http://www.chieftec.eu/en/accessories/19q-ipc/rsr-190.html
slide rails heter det på engelska. Någon som vet vad det heter på svenska? Samt vart det finns?
Hittade denna på ett ställe, men även den kändes klen
http://www.gigant.se/products/wc713553/utdragbar-tangentbordshylla-gigant
samt denna. Fast den verklade vara för ett special tangentbord
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=970359

Mvh

Stefan
 
  • summera-tangentbordsutdrag__45875_PE142392_S4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej Stefan, det var ju sånt man hade förr, när de tjocka CRT-skärmarna gjorde att tangentbordet inte fick plats på skrivbordet :p

Men nutidens tunna LED-skärmar behövs det inte.

Och ur ergonomisk synvinkel sett så tycker jag det är helt fel med en sådan konstruktion!
Tangentbordet skall stå långt in på skrivbordet, så man kan få stöd för underarmarna.
Annars tror jag att man får belastningsskador i axlar, armar och handleder.
Och när man jobbar med musen är det svårt att få precision i rörelserna om man inte har stöd för armen.

Men du kanske har provat ut vad du, och kroppen, trivs bäst med.
 
När jag gjorde min köpte jag rullbeslag på biltema, tålde kanske 70-100kg om inte mera, och hade utdraget lika brett som själva bordet så att musen rymdes bra brevid tangentbordet blir att kännas väldigt bökigt annars.
Biltema verkar inte själva dem mera men länkar till en annan så du vet hur de ser ut

http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=6010&menuitemid=6010

mina fästes i 'bordsbenen' och hade en liten 'metallhylla' som man la skivan på som man ska dra ut som också skruvhålen var i för att fästa skivan
 
KnockOnWood skrev:
Hej Stefan, det var ju sånt man hade förr, när de tjocka CRT-skärmarna gjorde att tangentbordet inte fick plats på skrivbordet :p

Men nutidens tunna LED-skärmar behövs det inte.

Och ur ergonomisk synvinkel sett så tycker jag det är helt fel med en sådan konstruktion!
Tangentbordet skall stå långt in på skrivbordet, så man kan få stöd för underarmarna.
Annars tror jag att man får belastningsskador i axlar, armar och handleder.
Och när man jobbar med musen är det svårt att få precision i rörelserna om man inte har stöd för armen.

Men du kanske har provat ut vad du, och kroppen, trivs bäst med.
Tvärt om tycker jag. Vart ska man annars ha tangentbordet? På skrivbordet? Då måste man ju böja sig fram över skrivbordet för att kunna skriva, har man en skena så kan man luta sig bakåt. Mycket bekvämare. Skillnad är på jobbet där bordet är höj och sänkbart.
Man kommer så nära skärmen också om man har tangentbordet precis framför. Vill komma bort lite.
Men det kan nog vara lite att jag är van vid det. Har alltid haft skena för tangentbordet. Tycker det är bekvämt, samt att man kan gömma det fula tangentbordet och musen.
Men viktigast för mig är tvärtimot din välgrundade åsikt att det är mer ergonomiskt korrekt för mig! :)
 
Dekker skrev:
När jag gjorde min köpte jag rullbeslag på biltema, tålde kanske 70-100kg om inte mera, och hade utdraget lika brett som själva bordet så att musen rymdes bra brevid tangentbordet blir att kännas väldigt bökigt annars.
Biltema verkar inte själva dem mera men länkar till en annan så du vet hur de ser ut

[länk]

mina fästes i 'bordsbenen' och hade en liten 'metallhylla' som man la skivan på som man ska dra ut som också skruvhålen var i för att fästa skivan
Ja något sådant hade fungerat. Kan jag bygga en hylla själv. Du vet inte någon annan affär som säljer dem?
Du har inte möjlighet att ta en bild på din konstruktion?
 
Stew skrev:
Tvärt om tycker jag. Vart ska man annars ha tangentbordet? På skrivbordet? Då måste man ju böja sig fram över skrivbordet för att kunna skriva, har man en skena så kan man luta sig bakåt. Mycket bekvämare. Skillnad är på jobbet där bordet är höj och sänkbart.
Man kommer så nära skärmen också om man har tangentbordet precis framför. Vill komma bort lite.
Men det kan nog vara lite att jag är van vid det. Har alltid haft skena för tangentbordet. Tycker det är bekvämt, samt att man kan gömma det fula tangentbordet och musen.
Men viktigast för mig är tvärtimot din välgrundade åsikt att det är mer ergonomiskt korrekt för mig! :)[/
Edit: Det råder delade meningar om vad som är bäst för kroppen, att vila underarmarna eller inte. Om man vilar dem så kan de låsas i en onaturlig vinkel. Om de är fria så får de röra på sig och kan slappna av. Om man har stöd för dem så spänner man sig lätt, lyfter upp axlarna.
Jag har armstöd på min arbetstol, för att jag ville vila armarna. Men jag plockade bort dessa, så nu fladdrar armarna fritt i luften. Och axlarna är bättre nu
QUOTE]
 
Stew skrev:
Ja något sådant hade fungerat. Kan jag bygga en hylla själv. Du vet inte någon annan affär som säljer dem?
Du har inte möjlighet att ta en bild på din konstruktion?
Har den tyvärr inte kvar. Hyllan var inget speciellt, bara en fanerad spånskiva som jag skruvat fast i ett databord jag hade slaktat för det var så oergonomiskt. Benen var också gjorda av skivor så det var lätt att fästa i dem. Men om du inte har skivor till ben så kan du kapa till en skivbit eller planka som är lite grövre som du använder för att sänka ner rullskenorna till rätt nivå, kanske tom något vinkelbeslag finns som passar bra åt dig.

Mitt personliga tips är att köpa ett elektriskt justerbart arbetsbord på typ ikea, kostade 5000kr när jag köpte mitt, man vill inte använda något annat sen, så skönt att ha möjligheten att kunna ändra arbetsställning.
Finns på andra ställen än ikea också, rekommenderar tyvärr inte kinarps där, de kostar lite för mycket för vad man får. Hittade någonstans, kommer inte ihåg var, en svensk webshop som hade eljusterbara arbetsbord som klarade 300kg för runt 10k-15k.
Men detta är en helt annan sak än en utdragbar hylla för tangentbordet, men jag har det inte mera
 
Mats skrev:
Den typen av rullbeslag finns på Clas i sjön ([länk]), Jula ([länk]) samt biltema ([länk])

Bara vraka och välja ;)
Tack, så lätt när man vet rätt namn!
Nu var DYI lösningen genomförbar.
Ingen som känner till en färdig utrdagssiva? Typ den från ikea fast robostare?

Mvh

Stefan
 
Bumpar en gammal tråd eftersom den knappast går ut tiden.

Letade själv efter en tangentbordshylla och hittade tipset på Biltemas konsoler/skenor i den här tråden.
För 30 pengar så löste det mitt problem att göra en enkel utdragbar hylla för tangentbordet i mitt litta och grovsnickrade 'serverskåp' jag har i källaren.

Kan varmt rekommendera Biltemas konsoler. Enkla, lättmonterade och gör sitt jobb väl.
srv1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
srv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det såg riktigt bra ut enkelt funktionellt och tar inte för mycket plats. Då menar jag hela lösningen inte bara konsolerna :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.