Som rubriken lyder: Det är dags att gjuta och om det blir kallt så kommer vi ställa ett tält över för att det ska bli lite värme, samt slippa snö och is. Då slog mig tanken att:
Kan det vara idé att ha kvar tältet under tiden dom reser upp huset fram till dess att pappen ligger på taket? Dock kostar det en del då plattan är på 300 kvm. Så tältet blir på nästan 400 kvm.
Ca 70.000:- Låter säkert mkt men å andra sidan finns det ju fördelar.
1: Huset är kruttorrt under hela byggtiden, risk för regn och fukt slipper man.
2: Borde inte snickarna spara mkt tid på det under bygget. Istället för att komma kl 07.00 då det är kolsvart ute + risk för att det ligger 2 dm snö på plattan så kan dom bara kliva in, tända ljuset och köra igång. Dom slipper även lägga tid på att täcka över ev väggar innan dom går hem. Dom kan med andra ord lägga all tid på att just bygga.
Samt att man jobbar betydligt effektivare i några +grader än 10 minus och snöfall.

Vad tror ni?

// Anders
 
Ja, det är jättebra med väderskydd under hela byggtiden. Egentligen är det enda sättet att bygga lösvirkeshus "by-the-book" så kan man med kostnaden så är det att rekommendera.
 
Jag håller med. Det kostar några kronor inledningsvis, men sen är det bara fördelar.
(Fast jag undrar om det lönar sig att värma tältet efter att gjutningen är avklarad? Tror snickarna är lyckliga bara det är torrt och vindstilla.)
 
Det gör tom större nytta efter gjutningen, som inte är så väderberoende, i och med det blir torrt och allt får en chans att torka ut ordentligt innan man spacklar i alla fall om man kör lite värme.
 
Ja, det kostar ju som sagt en hel del i hyra (70.000). Men som ni skriver så tror jag man har igen det.
Kanske "bara" får igen runt 30.000 eftersom dom kan jobba i torrt och vindstilla och därmed jobba mer effektivt. Men skönt att veta att det varit torrt från start. Vi har inte tänkt att värma upp det men visst, blir det -20 så kan man väl dra igång en dieselvärmare/fläkt med bra effekt. Det blir ju ändå bara ett par liter diesel per dag.

// Anders
 
Vi byggde på vårt hus med en våning vintern 12/13 och hade tält med väggar över huset. Vi lät det sitta till snickaren i princip var helt klara utomhus.

Vi är helt klart nöjda med det beslutet. Snickarna jobbade oavsett nederbörd och temperatur. Det var första gången snickaren hade tält med de var så nöjda så jag vet att de använt det till liknande projekt efter det.

Vi värmde inte något i tältet förutom det som läckte ut ur huset.

Positivt
+ Jag gjorde en del jobb själv och en av de största vinsterna var att det blir stilla/lä när man jobbar.
+ Snickaren kan jobba oavsett väder och vind.
+ Man känner sig trygg att veta att det inte regnar in.
+ Det blir väldigt ljust av bygglampor eftersom det reflekteras i den vita tältduken.

Negativt
- Eftersom vi bodde i huset samtidigt så är det inte jättekul att ha en mjölkvit utsikt genom fönstren.
- Tycker att det var värt varenda krona men det kostar ju en del.

Tips
- Om ni ska bygga hus med två våningar se till att bygga ett arbetsplan på samma nivå som andra våningen. Bra att ha så det går att lasta av materiel med kran direkt på rätt nivå.
- Rullbart tak om det är takstolar och andra stora saker som ska lyftas på plats. Det kostade dock en del mer. 394166_10151111480234071_1245029533_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

22210_10151202111714071_249345630_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

24302_10151267306599071_748992076_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
i Sälen där har du byggt några hus med tält över, tom målaren kunde göra klart
Tänk bara på att få lite höjd på det så att de kan göra klart taket
 
K
Med gårdagens storm i färskt minne så tycker jag väl att det måste vara väldigt mycket skönare att bygga på sommaren, med eller utan tält...
 
Kallebo skrev:
Med gårdagens storm i färskt minne så tycker jag väl att det måste vara väldigt mycket skönare att bygga på sommaren, med eller utan tält...
Ja, då gäller det att inte förankra plasten för bra i ställningen :)
 
Åkte förbi ett bygge i Kungsbacka där de renoverar enstegstätade fasader under väderskydd. Det var dagen efter Sven drog förbi och allt såg nice and dandy ut. Kan det bero på att plasten tillåts "fladdra"?
 
Kallebo skrev:
Med gårdagens storm i färskt minne så tycker jag väl att det måste vara väldigt mycket skönare att bygga på sommaren, med eller utan tält...
Bara undrar varför blir det fel på datum på dina inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.