undine
Hej alla :D,
Stämmer det att lavalampor eller liknande lampor med vätska i som rör på sig när den blir varm, lätt tänder eld på sig själv om man låter dem vara igång flera timmar? Är det ngn större risk med sådana lampor jämfört med andra lampor? :x

Hälsar
Emelie :cool:
 
Vet inte alls, men de får ju säljas, och har funnits i många år.
Kanske du borde fråga elsäkerhetsverket.

Men om du är det minsta orolig, tycker jag du inte skall tända den.
De är ju knappast särskilt vackra heller :thumbdown:

http://www.ask.com/question/are-lava-lamps-a-fire-hazard
 
Hade jag ingen aning om. Dotterns lava har varit i gång i flera år.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Troligen varierar kvaliteten... Jag har smält ned en lampa - har inte provat fler.
 
undine
puda skrev:
Hade jag ingen aning om. Dotterns lava har varit i gång i flera år.
Ja samma här, jag har haft igång min i flera år men så hörde jag detta och blev fundersam..
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ja varför inte, olja + värme är väl inte bästa combon.
När den blir varm så ökar ju trycket och den kan spricka.
dottern har en som jag brukar släcka när den blivit varm och lavaklickarna blivit små.

Men det har ju inte varnats för dessa och de har ju funnits i minst 40-45 år.

Protte
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Man kan ju Googla Lava Lamp Fire och då finner man absolut ingenting.
 
M
Ja, jag finner bara dokumenterade fall där handhavandet har orsakat problem, som att ha lättantändliga grejjer nära lavalampan eller drälla ner den i golvet så den går sönder och orsaka att oljan antänds osv
 
MaxPax skrev:
Ja, jag finner bara dokumenterade fall där handhavandet har orsakat problem, som att ha lättantändliga grejjer nära lavalampan eller drälla ner den i golvet så den går sönder och orsaka att oljan antänds osv
Det räcker för mig.
Att det skall börja brinna för att man välter en lampa: Nej tack!

Mina enkla regler: Inga träljusstakar, ingen vitmossa i adventsljusstaken.
Lägger till: Inga lavalampor.
 
  • Gilla
erik_n och 1 till
  • Laddar…
Min lampa stod stilla i ett fönster i några år. Uppenbarligen blev det till slut för varmt. Delar av plasten smälte helt enkelt och jag har för mig att det var nära glödlampan. Kanske också beroende på en radiator under fönstret?
 
Har haft en Mathmos jet i dryga 10 år eller nåt, har inte brunnit. Nu är den ju för övrigt i metall och glas så jag har ju svårt att se var den skulle ta sig. Vaxet som är inuti lär knappast ta eld om den välter i golvet, då det kanske håller 50 grader högst.

Mathmos är originallavalampsföretaget.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Har haft en Mathmos jet i dryga 10 år eller nåt, har inte brunnit. Nu är den ju för övrigt i metall och glas så jag har ju svårt att se var den skulle ta sig. Vaxet som är inuti lär knappast ta eld om den välter i golvet, då det kanske håller 50 grader högst.

Mathmos är originallavalampsföretaget.
Jag har haft en Mathmos Telstar i säkert 17 år nu. Aldrig några problem här heller. Flaskan med vaxet är i glas, själva armaturen är i metall. Enda som skulle kunna fatta eld är sladden men det är i princip omöjligt…
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.