Hej!

Jag hade tänkt skaffa ett hemlarm men har lite funderingar. Det jag har varit inne på tidigare är Visonic Powermaster 10, men eftersom man är lite tekniknördig och ha börjat läsa på om z-wave och hemautomation så har jag kört fast lite.

1. Om jag köper ett Powermaster, kan jag då koppla ihop det med ett z-wave nätverk? (efter att ha läst en del i världens längsta tråd om z-wave här på forumet så funkar det med gamla powermax men inte powermaster)
Om det inte fungerar, finns det något annat larm som fungerar?
Om det fungerar, behöver jag kompletter med en powerlink-modul eller liknande?

2. Om jag köper ett larm med x antal sensorer till, kan jag även använda ev. sensorer anslutna via z-wave till ex HC2 att trigga larmet?

3. Skulle man inte kunna bygga ett larm, utan någon separat larmcentral? Alltså tex HC2 och div sensorer, kameror, siren, osv, eller anses det för osäkert?

Att skaffa larm är prio ett, men jag vill gärna veta att jag har möjligheten att komplettera/bygga ut med alla finnser som z-wave möjliggör.

Tacksam för svar.

/Patrik
 
Patrik Pettersson skrev:
Hej!

Jag hade tänkt skaffa ett hemlarm men har lite funderingar. Det jag har varit inne på tidigare är Visonic Powermaster 10, men eftersom man är lite tekniknördig och ha börjat läsa på om z-wave och hemautomation så har jag kört fast lite.

1. Om jag köper ett Powermaster, kan jag då koppla ihop det med ett z-wave nätverk? (efter att ha läst en del i världens längsta tråd om z-wave här på forumet så funkar det med gamla powermax men inte powermaster)
Om det inte fungerar, finns det något annat larm som fungerar?
Om det fungerar, behöver jag kompletter med en powerlink-modul eller liknande?

2. Om jag köper ett larm med x antal sensorer till, kan jag även använda ev. sensorer anslutna via z-wave till ex HC2 att trigga larmet?

3. Skulle man inte kunna bygga ett larm, utan någon separat larmcentral? Alltså tex HC2 och div sensorer, kameror, siren, osv, eller anses det för osäkert?

Att skaffa larm är prio ett, men jag vill gärna veta att jag har möjligheten att komplettera/bygga ut med alla finnser som z-wave möjliggör.

Tacksam för svar.

/Patrik
Tycker det smidigaste verkar vara ett DSC 1616/1864 + Envisalink EVL-3 + Vera
Då blir larmet och z-wave integrerade med varandra fullt ut, som jag tolkar det.
En fördel med DSC tycker jag är att det är en hybrid dvs både trådat och trådlöst.

Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av detta utan har bara googlat o läst lite här på forumet.
 
jag kör med 1864 men har inte skaffat någon link till det (ännu)
 
Var köper man DSC bäst (UK? länk?) och var läser man på om det?
 
Jag är också intresserad av någon liknande lösning. Jag har i huset några gamla trådbundna detektorer + trådbunden nyckelaktivering i ytterdörren som jag gärna skulle vilja återanvända. Skulle det funka med 1616? Grejerna är gamla och följde med huset när vi köpte det så jag har ingen info om dom.
 
Nyfniken skrev:
Var köper man DSC bäst (UK? länk?) och var läser man på om det?
Jag svarar mig själv: Här är den enda sajt jag hittat i UK:

http://zwave-products.co.uk

Man kan även köpa från flera ställen i staterna, men då får man problem med strömförsörjningen.
 
Mats skrev:
det står inget om strömförsörjning på den engelska sidan heller så dubbelkolla det före beställning för att vara på den säkra sidan ;)
Strömförsörjning? Ingår inte det?
 
Det stora problemet med DSC som jag ser det är att det inte verkar finnas några trådlösa sirener.
 
När jag beställde mitt så var det bara centralkort och låda som ingick.
batteri plus trafo fick man ordna själv
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mats skrev:
När jag beställde mitt så var det bara centralkort och låda som ingick.
batteri plus trafo fick man ordna själv
Man får med andra ord precis det som är med på bilden. Det är klart. Kalkylen blir ju lite annorlunda då.
 
Ska väl tillägga att jag beställde från USA då men jag misstänker att kartongen från DSC innehåller samma sak ändå ;)
 
Vilken USA sida beställde du från?

Efter att ha läst på lite i de olika trådarna här tycker jag DSC verkar ganska intressant. Speciellt med den där separata link modulen. För tekniknörden framstår det som en trevlig lösning med många möjligheter.
Trådade detektorer (där men kan använda dem) är ju både säkrast och absolut billigast så hybrid är en stor fördel som jag ser det....
 
Alarmsystemstore var det jag beställde från och de var bra att ha att göra med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.