R
Hej, kollar på en inbyggnadsugn och den ena lite billigare har såkallad "steam clean" där man med en panna med vatten i ugnen rengör och den andra har såkallad pyrolytisk rengöring och är lite dyrare. Har någon erfarenhet av någon av funktionerna, funkar de eller är de bara ett sätt att ta extra betalt?
 
Jag var skeptisk till att lägga på de pengar som behövdes för att få in en pyrolytisk ugn i köket. Men eftersom jag tycker att det lika tråkigt som hustrun att rengöra ugnen så köpte vi en med pyrolytisk rengöring.

Det fungerar helt fantastiskt. Kan bara rekommendera det. Kommer aldrig att köpa en ny ugn utan detta.
 
R
jasså, där ser man då får de bli så!
 
Pyrolys fungerar riktigt bra. Har bara kört det en gång på vår ugn, men ren blev den :)
 
R
men ni måste rengöra glaset innan ordentlig så att inte det bränner fast på glaset väl?
 
Vi rengjorde inte glaset, men hade inte så mycket skit där.

Tanken med pyroys är ju att det skall bli så varmt (500grader) så att allt bränns sönder till aska för att sen torkas ut med våt trasa.
Borde inte bränna fast då ?
 
Ni som är nöjda med pyrolys, vilket märke har ni på ugnen?
 
R
Ikea hade 20% rabatt på hela vitvarusortimentet tom idag så vi köpte både en inbyggnadsmicro och en pyrougn till ett riktigt bra pris verkar det som. Ordinarie pris var 7000kr för ugnen men fick den för 5600kr.
 
Har en Bosch, deras näst dyraste tror jag det var.
nöjd med pyrolys. Kvalitén däremot jan diskuteras....
 
R
ok, som sagt, vi köpte allt på IKEAS rea och är mycket nöjda än så länge, känns faktiskt gedigna och bra kvalite. Pyrofunktionen får vi testa när det börjar bli skitigt, tack ska ni ha!
 
  • Gilla
Felde
  • Laddar…
det finns en fördel till med pyrolys ugn :) den har bättre isolering för att klara 500grader. Det verkar som om kylfläkten går kortare tid än i vanliga ugnar då den kan väsnas långt efter att steken är uppäten :). Möjligt att den är något mindre inuti för att få plats med isoleringen men inga lösa galler i sidorna som är bara till besvär vid rengöring .... har en Bosch sen ca 7 år tillbaka och är nöjd med den. Värt de extra slantarna, tycker jag.
gaia
 
AEG electrolux. Väldigt nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.