Jag har ett antal gasolbehållare av denna typ som ligger och skräpar.
Gasol.jpg

Skulle vilja ha en 5m slang och ett justerbart munstycke för att kunna värma
.t.ex fastrostade bultar på en bil mm.

Några tips var jag kan få tag på rätt grejer?

Munstycke med justerbar låga.
Slang.
Justerventil så jag kan begränsa mängd gas.
 
corre skrev:
Tex Pro 86 brännarset från [länk]
Eller Primagaz [länk]
Även Bauhaus har ett tyskt fabrikat med liknade (billigare) delar i hyllan om du vill titta på det.
Tack. Dyra grejer det där. Ska kika på BH.
Får man en riktigt koncentrerad bra låga att kunna värma en bult .t.ex med ett sådant här munstycke.

Art. nr. 468844 - Finspetsbrännare
Ca. pris inkl. moms: 335:-
04ac2320b1.png
 
Nja, det värmer. Men det är inte så hög punkteffekt som med ett gassvetsverk.
Bara ett par kWh, inte tiotals.
Ska jobba med smide så behövs det en gasoltub med högre tryck och större brännare för den effekten som behövs.

Värma bultar fungerar, men att glödga en hjulbult är inte tänkbart, iaf inte så länge den sitter kvar i hubben.
Löda kopparrör går bra, iaf upp till 22-28mm, hårdlöda med kopparfosforlod går med bra, silverlod går oftast inte.
 
corre skrev:
Nja, det värmer. Men det är inte så hög punkteffekt som med ett gassvetsverk.
Bara ett par kWh, inte tiotals.
Ska jobba med smide så behövs det en gasoltub med högre tryck och större brännare för den effekten som behövs.

Värma bultar fungerar, men att glödga en hjulbult är inte tänkbart, iaf inte så länge den sitter kvar i hubben.
Löda kopparrör går bra, iaf upp till 22-28mm, hårdlöda med kopparfosforlod går med bra, silverlod går oftast inte.
Jag behöver endast ha det till att få en exakt koncentrerad låga för att värma där det är trångt och direkt på en bultskalle t.ex.

Förstår att gassvetsen är en helt annan sak men den har jag i en annan verkstad och detta blir en enklare lösning i nuvarande garage vid huset.

Måste vara en koncentrerad och bra låga så den inte eldar upp saker runt i kring :)
 
Hyggligt koncentrerad, men det finns ju olika munstycke. Kanske köpa ett par olika när du ändå är igång.
 
corre skrev:
Hyggligt koncentrerad, men det finns ju olika munstycke. Kanske köpa ett par olika när du ändå är igång.
Tack. Blir nog att kika lite på Bauhaus.
 
corre skrev:
Hyggligt koncentrerad, men det finns ju olika munstycke. Kanske köpa ett par olika när du ändå är igång.
Kikade lite igår. Det jag undrar är om det funkar bra att värma med gasol? Sett en del små kit med handhållen brännare med blandgas. Ca 1000kr och sedan minst 300kr för påfyllning.

Anledningen att jag snöat in lite på gasol är bara för jag har ett par gasol tankar hemma. Kanske bättre att sälja dem.
 
Jag har en liten pietzotänd handhållen grej. Den hade jag till att tända i kaminen, samt mindre värmejobb hemmomkring. Löda större grejer, bränna gräs och värma mindre järnbitar inför bockning.
Det munstycket är någonstans mittmellan baserat på andra brännare jag provat. Klenare än ett kopplat till en stortub med regulator, och mycket kraftigare än dessa små tumstocksstora minibrännarna.

Beroende på munstycket får du en liten spetsig låga som är bra till lödning och likande pillegrejer, men effekten är lite begränsad. Med ett stort munstycke så får du effekten som kan värma bultar, men du måste då räkna med att allt runtomkring också bli varmt i varierande grad. Behöver du punktvärme på en bult är gassvets ända sättet.
På ett hjulhus spelar det väl ingen roll, eller för avgasklammar...Men för att värma en bult i hjulupphängning så är det vanskilgare tror jag. Mer gummidetaljer i bussningar och stötdämpare.
 
corre skrev:
Jag har en liten pietzotänd handhållen grej. Den hade jag till att tända i kaminen, samt mindre värmejobb hemmomkring. Löda större grejer, bränna gräs och värma mindre järnbitar inför bockning.
Det munstycket är någonstans mittmellan baserat på andra brännare jag provat. Klenare än ett kopplat till en stortub med regulator, och mycket kraftigare än dessa små tumstocksstora minibrännarna.

Beroende på munstycket får du en liten spetsig låga som är bra till lödning och likande pillegrejer, men effekten är lite begränsad. Med ett stort munstycke så får du effekten som kan värma bultar, men du måste då räkna med att allt runtomkring också bli varmt i varierande grad. Behöver du punktvärme på en bult är gassvets ända sättet.
På ett hjulhus spelar det väl ingen roll, eller för avgasklammar...Men för att värma en bult i hjulupphängning så är det vanskilgare tror jag. Mer gummidetaljer i bussningar och stötdämpare.
Tack

Tror det är liknande denna en kompis har. Ska kolla in den.

VT-12948%20i%20v%C3%A4ska.jpg
 
Någon som provat värma fastrostade bultar/muttrar med elsvets?
 
Skulle vara TIG i så fall då.. Någon som provat att slå i spik med fogsvansen?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Någon som provat värma fastrostade bultar/muttrar med elsvets?
Nej, men däremot kör jag med induktionsvärmare. Helt överlägset alla former av gaslåga jag testat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Matte_Nörden skrev:
Nej, men däremot kör jag med induktionsvärmare. Helt överlägset alla former av gaslåga jag testat.
Det är ju fina grejer men 30-60gånger dyrare eller så emot mitt gasolmunstycke jag kikar på (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.