Hej!

Har en bastu i källaren som funkar bra, men tar ganska lång tid att värma upp. Undrar hur mycket av detta beror på att den är byggd på betongplattan och det finns ingen isolering mot golvet alls. Skulle det hjälpa till att bygga någon typ av upphöjt+isolerat golv? Tänkte något som luftspalt + isolering + bastuplast + nån form av trägolv, borde kunna få in detta på under en decimeter iaf tycker jag.

Värt besväret eller skulle det inte hjälpa mycket?
 
Väldigt svårt att uttala sig om hur mycket det hjälper. Det beror även på förutsättningarna under plattan, är den isolerad undertill?

Visst kommer det göra viss skillnad, men frågan är om det är värt jobbet. Kommer det inte se lustigt ut med en tröskel på 1 dm när man ska kliva in?
 
Jag tror inte att isoleringen mot golvet gör så mycket (i en bastu är det relativt svalt vid golvet).
Däremot är isolering i väggar och tak av större betydelse.

Om jag får ge mig på en gissning skulle jag säga att orsaken till den långa uppvärmningstiden förmodligen ligger i aggregatets effekt och kondition.
 
Hej,

Plattan är inte isolerad, gammalt 40-tals hus. Svinkall!

En decimeterhög tröskel blir lite udda men har absolut inget mot det om det hjälper till. Vet bara inte hur mycket. :)
 
eviljava skrev:
Jag tror inte att isoleringen mot golvet gör så mycket (i en bastu är det relativt svalt vid golvet).
Däremot är isolering i väggar och tak av större betydelse.

Om jag får ge mig på en gissning skulle jag säga att orsaken till den långa uppvärmningstiden ligger i aggregatets effekt och kondition.
Det är ett 6kw aggregat och bastun är runt 8 m3 (2x2x2 meter). Väggarna är bastupanel+plast+gullfiber (45mm tror jag) + spånskiva. Taket är panel+plast+gullfiber mot källartaket som är nån form av puts.

edit: Kollade och det är närmare 1,5x2x2 meter så runt 6m3....
Känns som om det inte borde ta 1,5h för att nå 85 grader men det kanske är normalt med dessa förutsättningar?
 
Redigerat:
6 kW för 6 m3 låter som ett bra förhållande.

Har du mycket sten som skall värmas? Detta tar ju också tid.
Hur gammalt är aggregatet?

En annan sak du kan kolla är att stenarna inte ligger för tätt. Detta minskar luftcirkulationen. Du kanske kan testa att stapla om stenarna?
 
eviljava skrev:
6 kW för 6 m3 låter som ett bra förhållande.

Har du mycket sten som skall värmas? Detta tar ju också tid.
Hur gammalt är aggregatet?

En annan sak du kan kolla är att stenarna inte ligger för tätt. Detta minskar luftcirkulationen. Du kanske kan testa att stapla om stenarna?
Ska prova att stapla om. Aggregatet är nog tio år gammalt, blir prestandan sämre med åren?
 
pingflood skrev:
Ska prova att stapla om. Aggregatet är nog tio år gammalt, blir prestandan sämre med åren?
Jag funderade lite på om någon slinga hade gett upp? Kolla upp detta när du ändå lastar ur stenarna.

Verkningsgraden är ju alltid 100%, men jag inbillar mig att effekten kan avta med åldern? 10 år låter dock inte som någon ålder att tala om...

Alltså: kolla att alla slingor fungerar och testa att stapla om. Se till att det inte blir för tätt när du staplar om.
 
Är plattan oisolerad så kan det definitivt löna sig. Hur kallt är golvet i bastun och allmänt i källaren när bastun inte är igång? 45 mm är dessutom ganska lite isolering mot övriga utrymmen, men 1.5h låter lite i överkant. Min sambos farföräldrar har en bastu i källaren på deras hus, byggt med liknande förutsättningar och ungefär samma storlek och de gånger vi har passat huset har det tagit ca 45 min att värma upp bastun till dryga 80*C. Har dock ingen uppfattning om effekten på aggregatet. Att denna dock skulle avta med åldern låter inte troligt så länge ingenting är sönder.
 
Vad har du för ventilation i bastun när du värmer upp ? Var sitter in/utloppsventiler ?
Inget annat läckage ?
Jag tror inte heller golvisolering har ngn större påverkan.
Antingen ngn fas borta ? eller för mycket ventilation. Jag har utloppsventiler högt upp helt stängda vid uppvärmning.
 
falkn skrev:
Är plattan oisolerad så kan det definitivt löna sig. Hur kallt är golvet i bastun och allmänt i källaren när bastun inte är igång? 45 mm är dessutom ganska lite isolering mot övriga utrymmen, men 1.5h låter lite i överkant. Min sambos farföräldrar har en bastu i källaren på deras hus, byggt med liknande förutsättningar och ungefär samma storlek och de gånger vi har passat huset har det tagit ca 45 min att värma upp bastun till dryga 80*C. Har dock ingen uppfattning om effekten på aggregatet. Att denna dock skulle avta med åldern låter inte troligt så länge ingenting är sönder.
Nej, tycker att så länge den drar 6kW så bör det ju försvinna ut i luften på nåt vis! :)

Källaren är 16-18C beroende på hur kallt det är ute. Golvet är alltid riktigt kallt, dock märker man det inte så mycket i resten av källaren där jag har Bergo plattor; bara den lilla luftspalten man får med dem gör en enorm skillnad.

Kan enkelt tillläggsisolera åtminstonde två väggar om det skulle kunna hjälpa. Material är ju billigt och arbetskraften "gratis".
 
largab skrev:
Vad har du för ventilation i bastun när du värmer upp ? Var sitter in/utloppsventiler ?
Inget annat läckage ?
Jag tror inte heller golvisolering har ngn större påverkan.
Antingen ngn fas borta ? eller för mycket ventilation. Jag har utloppsventiler högt upp helt stängda vid uppvärmning.
Har kombination inlopp och dränering (mot golvbrunn som sitter precis utanför bastun) nere vid golvet samt utlopp nära taket i hörnet mittemot. Utlopp stängt vid uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.