Rent estetiskt blir det en katastrof att bara sätta energiglas på enstaka fönster.
Beställde energiglas på innerrutan när jag bytte balkongdörr. När man tittar utifrån är det en stor svart fläck där rutan sitter, så reflekterar solljuset gör den allt.
 
Var köper ni energiglas och kapar man det enkelt själv?
 
Beställ den storlek du vill ha hos din glasmästare. Glaset är 1mm tjockare än vanligt standardglas, inget jag skulle vilja skära i. Du slipper dessutom hantera spillet om glasmästaren skär åt dig.

Har inte märkt av effekten som Valter nämner dock?
 
Jag har också bytt ut innersta rutan mot energiglas i samband med fönsterrenovering. Upplever kraftigt minskat kallras och mycket mindre kondens på insidan av fönstren. (Vi har självdragsventilation.) Intressant att notera är också att vi numera ibland får kondens på utsidan av fönstren istället, vilket man brukar kunna få på nya 3-glasfönster. Så de verkar isolera bättre i alla fall.
 
-RB- skrev:
Jag har också bytt ut innersta rutan mot energiglas i samband med fönsterrenovering. Upplever kraftigt minskat kallras och mycket mindre kondens på insidan av fönstren. (Vi har självdragsventilation.) Intressant att notera är också att vi numera ibland får kondens på utsidan av fönstren istället, vilket man brukar kunna få på nya 3-glasfönster. Så de verkar isolera bättre i alla fall.
Sant, nu är det kondens på utsidan på morgonen. Alltid längst ner.. antar att det är kallast där som vanligt.
 
Tackar för tips och erfarenheter : )
 
Vill slå ett slag för www.interglas.dk

Galet billigt!! Köpte kassetter t mina innebågar!! 40x125cm ca... Kostade kring 200dkr.... Vansinnigt billigt! Polaren som bor i Uppsala köpte samtidigt härdatglas t en trapp för 1/5 av swe pris!! Firman körde det för 350dkr t min dörr!! Hahaha!! Sen fick polaren ta m sig sina när har ändå skulle köra hem fr Malmö!! Världsklass!!
 
Jag har bytt till energi glas på innerbågarna på två av fyra fönster i köket. Mina erfarenheter är att energiglasen snarare är kallare.
Det kondenserar alltid först på dessa.
Jag frågade min glasmästare om han möjligtvis kunde ha vänt dem fel så att värmen drogs ut ur huset, men han trodde inte att det var möjligt.
Mitt råd åt andra blir därför, sätt kassetter i stället.
 
Vilket håll du vänder beläggningen (metallfilmen) spelar ingen roll för funktionen. Det låter som det är något galet hos dig. Man brukar vända beläggningen inåt luftspalten för att man inte ska skada den vid fönstertvätt och annat slitage.

Du kan mäta med multimeter vilken sida beläggningen är på.
 
Ja, enl glasmästaren är beläggningen mot luftspalten.
Temperaturen sjönk 10 grader för ett par dagar sedan, fick då ganska mycket kondens på fönsterna, 5 cm på de vanliga och10 cm på energiglasen.
Går det att på ett mer vetenskapligt sätt mäta Temperaturen på glasen, och kan man reklamera energiglas som är sämre än vanligt glas?
 
På vilken sida får du kondens? Är det på utsidan betyder det att dina energiglas fungerar. Eftersom de isolerar bättre än vanligt glas släpper de inte ut lika mycket värme inifrån huset. De blir därmed kallare på utsidan än en vanlig ruta och får därmed lättare kondens på sig.
 
  • Gilla
Rille76 och 1 till
  • Laddar…
På insidan, annars hade jag inte dragit slutsatsen att de var kallare än övriga i samma rum.
 
Underligt.. på mina försvann kondensen nästan helt. Är du säker på att det är energiglas isatt? Har du en multimeter så är det lätt att kontrollera med hjälp av ohmmätning.

Har du mycket på fönsterbrädan som förhindrar luftcirkulationen?
 
Vad ska mätaren visa på beläggd kontra vanlig?
Det lustiga är att det fönster som har minst kondens i rummet har fönsterbräda och bänkskiva med diskho framför sig medan fönstret med energiglas bara till hälften täcks av bänkskiva.
Just nu är det 3cm kondens på den delen, på det vanliga glaset vid diskhon några enstaka droppar.
När jag på morgonen startar kaffekokaren som står vid diskhon får jag kondens på energiglasen som är 2 meter längre bort men inte på övriga.
 
Vid ohmmätning så får du ett utslag eftersom metallfilmen leder strömmen. Får du inget utslag alls så finns det ingen ledande film och inte heller någon isolerande effekt. Mät med spetsarna typ 2cm från varandra så bör du få några ohm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.