I vårt badrum sitter ett vippfönster (sånt som öppnas i nederdelen och tippas utåt) men den spärr som ska hindra fönstret från att öppnas mer än ca 10cm saknas. Alltså kan fönstret öppnas och ett barn skulle kunna trilla ut. Inte bra.

[video=vimeo;79505327]http://vimeo.com/79505327[/video]

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet om det är standardutförande på spärrarna? Var kan jag köpa den reservdelen?

Fönstret är märkt med AB Vikmanshyttans-isolerglas 80-04 (tillverkningsdatum för glasen antar jag)
 
Vet inte var du kan hitta reservdelar och det är inte någon standard på dessa beslag. Ditt fönster ser ut som ett norskt "Husmorsvindue"
 
Hmm, det låter ju knöligt...

Plan B får väl i så fall bli att sätta någon annan spärr på fönstret. Förslag... Anyone....?
 
Du har inte något annat likadant fönster som du kan flytta spärren ifrån? Kanske ett fönster i markplan eller ett som barnen inte når?
 
Det var ju en bra idé, men det är det enda tipp/vikfönstret i huset. Alla andra är sidohängda.
 
Två skruvöglor och en lagom lång bit snöre borde lösa problemet.
 
Skyddet på FIX 184:an består väl mest i att barnen är för små för att begripa, eller för klena för att orka trycka in spärren.
Jag använder mitt mest som skydd mot för hård blåst, fungerar utmärkt även när spanjolettens dörrbroms släpper.
 
Sätter man det i ovankant, dels i karm och dels i ramen så kan man ju inte öppna fönstret mer än max 10 cm.
 
fahlis skrev:
Skyddet på FIX 184:an består väl mest i att barnen är för små för att begripa, eller för klena för att orka trycka in spärren.
Jag använder mitt mest som skydd mot för hård blåst, fungerar utmärkt även när spanjolettens dörrbroms släpper.
Jag har fetstilat.

Så fungerar väl alla barnspärrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.