Råsponten har rest sig som man kan se på bilden. Funderar på vad som har hänt och vilken åtgärd som är lämplig? Med takduk på taket så behövs det nog inte så mycket mer innan den går sönder.

DSC_0042.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vårt garage som restes samtidigt som huset. Råspontluckor spikade med en eller tåv spik per råspontbräda ner i takstolen.
Byggnaden har stått öppen sen dess (ingen garageport monterad ännu) och oisolerat. Min tanke är fuktig råspont som har svällt, antingen fuktig från början eller så har den sugit åt sig under tiden. Detta har hänt på ytterligare ett ställe i samma tak.
 
  • DSC_0042.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det spelar ingen roll om du har oisolerat eller inte monterat någon garageport jag tror att antingen har de lagt luckorna i regnväder eller att takduken inte är tät.
 
S
dom har svält i efterhand. så saknad av port eller hål i pappen är orsaken
 
SBH skrev:
dom har svält i efterhand. så saknad av port eller hål i pappen är orsaken
Då kan man alltså inte ha råspont i en carport? Nä jag hävdar att det har inget med någon garageport att göra.
 
Min tolkning:
Råsponten har varit torr när luckorna tillverkats och lagts.
Det ser ut att vara mycket låg taklutning. Då kommer det lätt in vatten och täckningen inte är av bästa klass.
Dessutom tycker jag det ser ut som mögel i skarven mellan en del av brädorna, vilket också tyder på läckage.
Vad är det för papptäckning? Hur många lager?

Men visst är de två bilderna samma?
 
S
med porten att du sluppit lite fukt.
jodå det skall funka i carport. då får du en cirkulation. då har du ju iallafall tre öppna sidor
 
KnockOnWood skrev:
Men visst är de två bilderna samma?
Ja det är samma bild, blev fel när inlägget skapades.
 
Råsponten var nyköpt och "kändes" torr vid läggning. Direkt lades en tunn underlagsduk som skydd i några dgr.
Sen kom takläggarna och lade 1,6 mm takduk i PVC, en metod där duken rullas ut, skruvas fast i råsponten, och sen läggs nästa lager ovanpå och de bägge dukarna "svetsas" ihop med varmluft.
Det är ungefär som att lägga papp med skillnaden att man alltså "smälter ihop" dukarna istället för att som med papp limma.

Om det uppstått en läcka kan jag inte svara på just nu.
En kamrat rådde mig att lägga råsponten med glipor, för att den skulle ha plats att svälla. De flesta tyckte inte det så jag slog ihop luckorna så gott det gick. Kanske ångrar det just nu.

Faktum är också att detta skett precis innanför porten där det alltså bör ha kommit in mest fukt. Har inget belägg för att så är fallet, men tätt spikad råspont, mycket fukt, kanske nån missad spik (skall klättra upp och kolla imorgon) kan ju vara en samlad orsak till problemet.

Hur skulle ni gjort för att rätta till det?
 
Tvingat ner råsponten med skruv och en bricka och sen svetsat på en lapp alternativt en hel våd över skruvarna.
 
Jag undrar jag.
Om man "tvingar" ner råsponten på ett ställe reser den sig kanske någon annan stans i stället,
om inte orsaken (fukten?) åtgärdas.

Jag tycker att Martinradbo borde mäta fukthalten i råsponten på några ställen först.
 
Redigerat:
Det är utan tvekan hål i duken
 
Nu har jag kontrollerat detta mer noggrant. Det finns inget läckage. Takduken tål väldigt mycket (enligt både mig och tillverkaren) och klarar denna påfrestning under många år.
(Nu är det så klart inte aktuellt att prova just tåligheten, problemet skall åtgärdas så snart det är möjligt)

Det finns en lätt mögelpåväxt i hela garaget, men mycket ytlig, jag kan med handen borsta bort det mesta av den. En rejäl borste kommer lösa i alla fall det problemet.

Värre är det med fuktigheten. Råsponten var som sagt snustorr vid läggning och slogs ihop allt för bra. Nu har den svällt, värst precis innanför porten, men svällning har skett över allt, även om spikarna på de flesta ställen klarar att hålla emot. Men släpljus längs undersidan avslöjar ofrånkomligt mängder med små spänningar (vågdalar/toppar).

Takläggaren rekommenderar att skruva ovanifrån och sen svetsa på en laglapp där. Tillsammans med att jag kanske sätter cirkelsågen i träet för att ta bort lite material så tror jag det är en bra lösning.

Dock blir det nu till att få igång ventilation samt golvvärme så snabbt det går, och avvakta för att se hur mycket träet torkar upp och går tillbaka.

Alternativet att lägga om hela taket har också farit genom huvudet men är så klart ett sista alternativ som bara tas till om detta skulle bli värre, något jag har svårt att tro.
 
DU behöver inte lägga om hela taket =) så sluta fundera kring det. Men att tvinga i råsponten som svällt med skruv vet jag inte. Detta fenomen händer i princip varje höst ute på byggena (jobbar med tak dock ej råspont) så det gubbarna gör är att skära några spår med cirkelsågen innan råsponten slås ner för att kunna ha plats att röra sig.
Problemet är (som sagts tidigare) att luckorna lagts för tätt emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.