Det badrum vi normalt använder (övervån) är konstaterat läckage i tätskikt och därför har vi börjat använda vårt andra badrum (nedervån), något som vi knappt använt sen vi flyttade in för ca fem år sen. Jag har monterat två mätpunkter i krypgrunden för att hålla koll på luftfuktigheten. Har nu på några dagar sett ett tydligt samband med att mätpunkten direkt under detta andra badrum slår i taket (rh 90-95%) i samband med att vi använt duschen. Är det möjligt att detta kan bero på kondens av något slag pga. värmen avloppsröret som ligger oisolerat i krypgrunden ger? Eller är det bara önsketänkande och vi snackar läckage av något slag? Notera att rh återgår till runt 50-70% efter några timmar (verkar slå en del beroende på utetemp osv.).

Det finns ett ventilgaller i grundmuren ca 1,5-2 meter från där golvbrunnen går ner.

Till saken hör också att det är riktigt trångt i krypgrunden under badrummet, med endast runt 15-20 cm luftspalt mellan mark (jord) och blindbotten (inte helt korrekt nej). Det gör också att jag inte kan komma åt för att inspektera annat än att riva upp badrumsgolvet, vilket känns lite drastiskt just nu.
 
En sådan stor uppgång i RF% under några timmar kan bara förklaras med vattenläckage, förmodligen från avloppet. Jorden och/eller blindbotten borde bli blöt någonstans i närheten av närmaste mätpunkten.
 
Tack Josth. Önsketänkande med andra ord... Usch och fy. 3/4 av krypgrunden är "uppfylld" med max 15-20 cm luftspalt, så att gräva sig fram till avloppet är en resa på ca 5-6 meter genom jord och sten. Tips på bra spadar för grävning liggandes?

Kanske ska ta en filmkväll med "Den stora flykten" för att få lite inspiration.
 
Ja, det verkar ju vara ett läckage. Skulle rörets värme haft någon inverkan skulle du ju snarare sett en sänkning av RF och inte tvärtom, då röret hade värmt upp sin omgivning och därmed ökat mättnadsånghalten i luften, medan fuktmängden [g/m3] var densamma.
 
ullberg
Hur snabbt efter ni använt duschen? är det omedelbart borde det nästan vara en synlig läcka (typ på själva avloppsröret, kanske bara en skarv som åkt isär) är det med fördröjning kan det vara själva tätskiktet eller brunnen (dvs. mindre roligt)

/U
 
ullberg skrev:
Hur snabbt efter ni använt duschen? är det omedelbart borde det nästan vara en synlig läcka (typ på själva avloppsröret, kanske bara en skarv som åkt isär) är det med fördröjning kan det vara själva tätskiktet eller brunnen (dvs. mindre roligt)

/U
Det är mer eller mindre direkt efter att man börjat spola vatten. Säg 1-2 minuter innan man ser värdet börja klättra. Har provat att spola i enbart tvättstället och värdet klättrar även då, så tätskikt eller golvbrunn borde det inte vara. Tror också på att skarv åkt isär vilket ju hade varit enkelt åtgärdat om man kommit åt den.
 
Då är det ju definitivt ett läckage och det bör ju åtgärdas även om det inte är akut, men jag hade ju avrått er från att använda duschen. Speciellt vid denna tidpunkten på året då förhållandena i krypgrunden är ypperliga för mögeltillväxt då marken fortfarande är relativt varm och vi har en stor fuktbelastning och högt RF i form av nederbörd.
 
Det är under andra halvan av sommaren som det normalt är störst risk för mögeltillväxt i en krypgrund. Uteluften innehåller då ganska mycket fukt [g/m3] samtidigt som krypgrunden är svalare än utetemperaturen. Nu i november är krypgrunden däremot lite varmare än utetemp vilket minskar risken för mögeltillväxt även om uteluftens RF% är hög.
 
Lite uppföljning.

Först måste jag revidera tidigare angivna fakta lite. 1-2 minuters spolande innan RF i grunden började stiga kanske var lite väl kort. Men max 4-5 minuter i alla fall.

Hursom, jag tog tjuren vid hornen och kröp ner i grunden i lördagsmorse för att börja bana väg fram mot hörnet där avloppet kommer ner från badrummet. När höjden i utrymmet är begränsad och du ska gräva dig framåt kan jag säga att en fyllhacka alla gånger "is the weapon of choice". Det som var absolut jobbigast var inte att gräva i sig, utan att hela tiden transportera jorden bakåt genom det smala schakt jag grävde. De första 2 metrarna gick relativt snabbt, sen började det ta tid.

Framåt seneftermiddagen hade jag grävt ca 5 meter (pust!) och kunde därifrån åla mig in längre för en inspektion. Till mig förvåning var det torrt och fint i marken under badrummet. Inga spår efter något läckande vatten någonstans. Ringde in och bad sambon slå på fullt ös i dusch och handfat för att se om jag kunde se något läckage. Men inte en droppe kom ut.

Så. Min initiala "önsketanke" visade sig nog stämma, trots att det kanske verkar otroligt. Varmt vatten i oisolerade avloppsrör höjer temperaturen (åtminstone väldigt lokalt) i krypgrunden och orsakar kondens i mötet med kall luft utifrån.

Jag tänker mig därför att åtgärden blir att isolera avloppsrören och sen får jag se vad det ger för resultat.
 
mag00 skrev:
Varmt vatten i oisolerade avloppsrör höjer temperaturen (åtminstone väldigt lokalt) i krypgrunden och orsakar kondens i mötet med kall luft utifrån.
Men jag förstår inte hur den kalla luften kan fälla ut fukt på ett varmt avloppsrör? Det stämmer inte med min fysik.
 
Hmmm…
Har du testat att endast spola kallt vatten i rören? Det borde ju testa din teori.

För jag har också svårt att se att det ska kunna fälla på de varma rören.
 
Värme SÄNKER den relativa fuktigheten, så en redig, varm dusch borde vara positivt för krypgrunden.

Protte
 
plv skrev:
Hmmm…
Har du testat att endast spola kallt vatten i rören? Det borde ju testa din teori.

För jag har också svårt att se att det ska kunna fälla på de varma rören.
Yes, jag hade samma tanke och det händer ingenting när jag spolar kallvatten.

Jag medger att detta verkar rätt skumt, och min teori kan vara fel. Men vad är det då som händer? Tips på fler "experiment"?

- Temperaturskillnaden mellan krypgrund och ute är ca 10+ grader (omkring 8-9 grader i krypgrunden vid denna mätpunkt).
- När jag spolar varmt vatten ner i de oisolerade avloppsrören så stiger RF% kraftigt på kort tid. Det gäller både om jag spolar i duschens golvbrunn och i handfatet, dvs. läckage i tätskikt känns uteslutet.
- Jag har själv legat under huset och länge och väl kontrollerat avloppsrören medan vattnet stod på inne, och det läcker inte från rören.
- Däremot såg jag när jag kröp därnere att jag har en hel del kondens mot grundmuren även utan duschande, som ju kyls ner utifrån (ej isolerad).
- Utan varmvattenspolande har jag så här års RF% ca 60 vid denna mätpunkt.

För att förtydliga min "teori" så menade jag inte nödvändigtvis kondensfällning på själva avloppsrören, utan på andra ytor eller kanske t o m i luften (är det möjligt??) där kallt/varmt möttes som t ex vid en ventilationsöppning. Som tidigare nämnt så sitter ju mätpunkten ganska nära just en ventilationsöppning.
 
Nej, det är inte möjligt, som många redan påpekat så minskar den relativa fuktigheten vid höjd temp. Du tillför ju ingen fukt, utan det enda som händer i din teori är en temperaturhöjning.

Höjer du tempen i grunden får du minskade problem med kondens/utfällningar.

Har du tätskikt öht? Du kanske fuktar upp bjälklaget vid duschning?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Nej, det är inte möjligt, som många redan påpekat så minskar den relativa fuktigheten vid höjd temp. Du tillför ju ingen fukt, utan det enda som händer i din teori är en temperaturhöjning.

Höjer du tempen i grunden får du minskade problem med kondens/utfällningar.

Har du tätskikt öht? Du kanske fuktar upp bjälklaget vid duschning?
Badrummet var visserligen gjort innan jag köpte huset, men jag antar att om det hade saknats tätskikt helt hade det givetvis yttrat sig i andra, rätt uppenbara, problem som släppta klinkerplattor m.m. för länge sen. Badrummet är trots allt 10+ år. Och det förklarar inte heller varför även spolning i handfatet ger utslag på RF%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.