Hur isolerar man en vanlig inkommande vattenslang (PEM 32mm tror jag).

Markisolering eller någon formgjuten isolering. Isoleringen skall klara lång tid under mark.


Jag är medveten om att slangen skall ligga på frostfritt djup, men i detta fallet så tittar den upp under en gäststuga med torpargrund.

Har funderat på att vira en markisolering runt den och naja med ståltråd och sedan återfylla. Men min fråga är om det finns färdiga produkter att trä över slangen? Dvs trä mattan över slang inklusive det gula skyddröret som vattenslangen är dragen genom (troligen 50 diameter totalt med gul ytterslang)

 
L
låter vettigt.
ett tips är att innan du virar isolering runt att fästa en värmekabel utanpå PEM-slangen innefrån golvet ner till c:a 80-100cm under mark - (det finns sådana med vanlig stickkontakt på Bauhaus).
Denna kanske inte behövs - men bra att ha på plats om vattnet fryser en riktigt kall vinter - bara plugga in kontakten och tina upp ledningen. :)
/L.
 
Jo, jag har planer på att värma slangen, då med invändig värmare. (eltråd) men helst så vill jag lyckas isolera så att det i det närmaste klarar sig mot frysning.

Det bästa vore nog en bottenplatta direkt mot mark på något sätt. Kanske en lokalt isolerad direkt mot mark. Men då är frågan hur långt bredvid röret man måste isolera?
Kanske 1,2 m runt röret..?

sedan kanske det spelar roll om gäststugan är uppvärmd eller inte vintertid (även om man har välisolerad platta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.