Hej Alla,

Sitter med ett, som närmast kan beskrivas som ett I-lands problem av stora mått.

I dagsläget bor min fru och jag tillsammans med vår 1½ åriga dotter i ett hus söder om Stockholm.
Vi har världens härligaste altan, och njuter av möjligheten till de tomtytor som tillhör huset (ca 600m2).
Huset är på 158 m2 och generellt är vi väldigt nöjda med det. Även om det finns aspekter som vi stör oss på. Tex är huset väldigt lyhört. Vi har en krypgrund vilket gör sitt till när framförallt jag går på undervåningen (går tungt). Övervåningen blir löjligt varm på sommaren samt att vi har en genomfartsled nedanför tomten, vilket skapar ett jobbigt buller för oss. Utöver detta så trivs vi inte 100% i området.

Med detta som bakgrund har vi börjat titta oss omkring efter andra möjligheter och områden. Ytterligare tunga skäl förutom ovan nämnda är framförallt att vi vill att vår dotter skall ha många kompisar nära för lek och skoj, något som inte finns möjlighet till idag. Vi vill även ha nybyggt så vi slipper hela renoveringsbiten vilket innebär mycket tid och pengar som försvinner.

Vi har nu hittat ett område som uppfyller våra önskningar. Ett nybyggt område i en annan del av stan. Nära till vatten (som är en dröm). Nybyggt område innebär per automatik mängder av barn för lek och skoj.
Vidare tror vi väldigt mycket på området i sig och att det kommer bli väldigt trevligt när det väl är helt klart.

Vi har ekonomisk möjlighet att köpa både hus och radhus. Dock skulle husköp innebära en stor exponering i ekonomin, tillskillnad mot ett radhusköp som, även om det är dyrare i inköp än vårt nuvarande hus kommer bli billigare att äga i längden av olika skäl.

Dock är vi oroliga för att ett radhus som är nästan 40m2 mindre än vårt nuvarande hus kommer kännas klaustrofobiskt (vi är båda vana med gott om utrymme från hela uppväxten). Vidare så värker det i hjärtat varje gång jag kör upp och ser vår härliga altan och tomt på nuvarande hus då vi kommer sakna dessa delar något oerhört.

Åt andra sidan ser vi stora fördelar med nybyggt, radhusområde med liten tomt och så vidare då detta skulle ge allt och lite mer åt vår dotter. Vidare skulle vårt liv bli mycket enklare med mindre fix och mer tid och pengar åt familjen och nöje.

Alternativ två är ju att gå på huset, som är i samma storleksordning som vårt nuvarande hus men långt ifrån en attraktiv tomt, ett bättre läge än radhuset enl mig samt ett förråd och carport. Något som inte finns till radhuset (där vi saknar förvaringsutrymme för typ cykel och så vidare).
Dock skulle detta innebära en högre belåning och större exponering. Vidare skulle det till stor del påverka vår möjlighet till konsumtion utanför hus och hem, så som resor, kläder, nöje och så vidare. Självklart skulle det även innebära en högre grad av störd nattsömn ;-)

Sammanfattningsvis så känner vi att området är helt rätt. Dock är inte radhus helt ultimat då det finns en viss oro för dels storleksmässiga, men även hur vi kommer uppleva att bo i radhus istället för hus.

Även om huset är större och bättre på många sätt, så är radhuset troligtvis bättre för vår dotter samt även ekonomiskt. Två saker som jag sätter stort värde på.


Får väl se detta som en LÅNG (ursäkta) terapitråd där jag gärna skulle ta emot input från folk som gjort liknande resor. Om ni brottades med samma tankar och funderingar innan ni genomförde en liknande resa samt hur ni upplever det nu i efterhand när ni bott in er. Andra tankar och funderingar uppskattas självklart också :)
 
Jag hade nog gått på radhuset... tror jag. Förstår verkligen svårigheten att välja men som du själv säger - dottern och ekonomin måste väga tungt. Skulle själv önska fler lekkamrater åt våra barn.
 
Tack för din input BiFuel, och framförallt din förståelse för dilemmat.

Precis som du säger så väger ekonomi och dottern absolut tyngst. Hon kommer få det super på båda ställena, dock misstänker jag att radhuset kommer vara snäppet bättre för henne ur kompis/lek synpunkt. Gällande ekonomin handlar det mycket om vad vi egentligen är villiga att försaka för att få bo.
Allt är ju en kompromiss vid bostadsköp. Vilket vi självklart inser. Är dock oroliga för att man skall hoppa på radhuset och sen bli missnöjd över ytor och utrymme. Det är ju trots allt enbart en pappersprodukt i dagsläget. Ingen möjlighet att "känna" in sig genom ett besök. Vilket självklart hade underlättat valet avsevärt.
nu sitter vi med linjal och måttband för att försöka få en känsla för upplägget ;)
 
Väg också in din egen tid i det hela. Villor (och stora trädgårdar) kräver ofta betydligt mer underhåll än ett radhus. Vill du spendera lördagarna med att vara med din dotter eller med att rensa i trädgården?
 
För oss har alltid "magkänslan" styrt. Jag tycker att man får en känsla för ett hus/lägenhet/radhus nästan direkt när man kliver in. Känner ni att "här vill jag bo" så är det ju rätt! :)
Om ni däremot går och funderar "var ställer vi det här? Hur ska det här fungera?", etc. är det förmodligen inte rätt för er.
Sen kan man ju alltid flytta igen om man inte trivs... :)
 
Johan - det är absolut en poäng som är viktigt att väga in. Och en av anledningarna till att vi kikar på nybyggt. Villorna har små tomter vilket inte kommer innebära direkt mycket mer jobb än vad radhusen har. Så det går på jämt skägg ;)

Anders07: Du har rätt, man får direkt en känsla om det fungerar eller ej, problemet är att radhusen inte är byggda, utan vi har bara ritningar och bilder att gå efter. hade vi kunnat gå in och känna oss för om rummen är stora nog, om känslan är bra m.m. så hade det direkt varit ett enklare val. Nu köper man ju lite "grisen i säcken".
Sen är det viktigt det du säger, trivs man inte så går det att flytta igen. Jag är övertygad om att OM vi köper och ångrar sig om något år så kommer priserna inte ha dalat, snarare tvärt om. Vilket gör att det troligtvis i alla fall blir en +-0 affär.
 
Jag skulle gå på de hårda faktorerna - tid och pengar - och jämföra de tre alternativen befintligt hus, nytt hus och nytt radhus.

Vilket hus ger er kortast restid till jobbet?
Kräver något av alternativen en eller två bilar. En bil = 2000 - 5000 kr/mån. eller 24000 - 60000 kr/år.
Kan ni bygga en 20 kvm friggebod på radhustomten? Det kan lösa mycket förvaringsproblem.
Vad blir skillnaden i årsutgift mellan husen och radhuset?
Vad händer i de olika scenariorna om någon av er skulle bli långvarigt arbetslös, långtidssjukskriven eller till och med avlida?

Skissa upp de olika scenariorna framför er och jämför helheterna. Då blir det oftast tydligt vilket alternativ som är attraktivast.

Ett annat tips är att besöka några liknande radhusområden och gå på lite visningar där för att se hur liknande hus ser ut.

Jag och min fru har själva valt ett anspråkslösare boende än vad vi faktiskt har råd med. Vi lägger under 15% av vår disponibla inkomst på räntor, drift och underhåll av huset. Vi har medvetet släppt önskemål som garage, källare, fler rum och större tomt för att ha mer rörelsefrihet och flexibilitet (alltså tid och pengar) i övrigt. Hade vi valt ett hus som var större och en miljon dyrare så hade vi fått lägga kanske 40000 kr extra varje år och en veckas arbete på underhåll av huset. Nu kan vi istället åka till fjällen en vecka med familjen och dessutom gå ut och äta på restaurang varannan vecka med hela familjen för de pengarna. Vi har också råd att bo kvar utan större problem om vår privatekonomi kraftigt skulle försämras, och skulle de gå så illa att någon av oss dör så behöver den kvarvarande inte flytta med barnen.
 
Pelpet - oerhört intressanta tankar. Vi har tänkt i de banorna, och har nog en bra bild av vad som är attraktivast utifrån det. Det du säger med pengar som ni får över och kan göra annat för väger tungt. Skall ta med mig din text och sätta mig ner med min bättre hälft så vi får fundera mera :)
 
Vi har/är lite i samma situation. Vi har precis köpt ett nytt hus i stan efter att ha bott i stort hus på landet i ett år som vi trivdes i men fördelarna att flytta in till stan vägde tyngre, både ekonomiskt, praktiskt och känslomässigt.
Vi har gått på de hårda faktorerna men dessa blir ju också mjuka. För oss är det viktigt att vi kan klara oss även om bara en av oss kan arbeta. Vet man att det går ihop sig även om det blir sämre ekonomiskt sover man bättre på nätterna och trivs bättre med sitt boende, sin fru och med sina barn, med livet helt enkelt.

Men det är ju så klart individuellt hur man känner. Vi har vänner som ligger nära max vad de klarar ekonomiskt men trivs bra med det också.
 
Om ni är osäkra på hur stort radhuset skulle kännas i verkligheten så kan ni väl leta efter liknande radhus till salu och gå på visningar. Radhus tenderar ju att ha liknande planlösningar och storlekar. Leta efter ett som har ungefär lika stora rum och som är möblerat ungefär som ni har tänkt er.
 
Om man tar ett radhus som är på slutet eller början på radhuslängan så får man i regel mer plats, mer tomt och möjligheter till att sätta upp en friggebod, stutsmatta eller större altan. Sedan slipper man en granne åt ett håll.
 
Manberg skrev:
Om man tar ett radhus som är på slutet eller början på radhuslängan så får man i regel mer plats, mer tomt och möjligheter till att sätta upp en friggebod, stutsmatta eller större altan. Sedan slipper man en granne åt ett håll.
+1 på det inlägget. En hörntomt är ofta bara marginellt dyrare än vad en mitttomt är eftersom de flesta radhusköpare inte är så intresserade av tomten. Så det är en bra kompromiss.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Ett tips är ju att gå på visningar av befintliga radhus i samma storlek för att få en uppfattning om ytorna. Som jag förstår det väger ni ju dessutom ett nybyggt radhus mot ett nybyggt hus, d.v.s. att trädgården och huset skulle kräva mer underhåll behöver ju inte vara sanning. Hur mycket underhåll ni får i trädgården beror ju på hur ni anlägger den. Jag antar dessutom att det inte är någon tomt på flera tusen kvadrat som är aktuell utan kanske 600-800 m2 medan en radhustomt ligger på 400. D.v.s. en marginell skillnad.

Det är ju också svårt för oss att kommentera er skillnad i ekonomi. Hur mycket kostar radhuset kontra huset? Skiljer det mindre än en miljon borde ju inte detta påverka er ekonomi särskilt mycket, om nu inte driften skulle vara avsevärt högre på huset, vilket den inte borde vara om det är ett nytt sådant.
 
huset är ett gavelhus, dock mitt i en länga (uppdelat i två huskroppar). Dock misstänker jag att det blir svårt att hålla 4.5 meter från kommunens gräns för en friggebod med tanke på tomternas storlek. Håller för tillfället på att undersöka den möjligheten. Verkar inte vara helt lätt att få bygga närmare än 4,5 meter från kommunal mark.
 
Falkn mfl - att gå på visningar hade varit en bra ide, dock finns det inte tid att göra det då vi reser bort i helgen och besked måste lämnas under nästa vecka.

Trädgårdarna är små, runt 200m2. hustomterna är inte mycket större dem, uppåt 300 m2 kanske. Så mer jobb och underhåll blir det inte, precis som du säger så är det beroende på hur man anlägger dem.

I runda slängar skiljer runt 2 miljoner på radhus och hus. Hade det varit under en miljon så hade det inte varit en diskussion ;) Driften skiljer sig inte markant heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.