Tjo blev mycket orolig över mitt förhållandevis nygrävda avlopp.
(eller ja nygrävt och nygrävt) nyligen igångsatta avlopp.
Grävdes för kanske 3år sedan.

Men i vilket fall, avloppet som än så länge gått ut är enkom från köksvasken och en tvättmaskin då badrumet inte är färdigt ännu. (bygget dragit ut på tiden)
Öppnade min fördelningsbrunn för några dagar sedan och ve och fasa, i röret och i botten på fördelningsbrunnen en grå massa typ tjockt slam.
Detta slam återfinns i hela avloppsystemet och alla tre kammare i brunnen dock mest i första kammaren, lite i dom övriga två men klart är att det kryper igenom i vilket fall.

Trekammarbrunnen är på 2kubik en sådan liggande sak i plast.
Den jag har verkar inte finnas kvar hos Rinkaby så kan tyvärr inte bifoga någon bild.

Vad som ororar mig är att min infiltration skall slamma igen (med tanke på hur tjockt det ser ut att vara så tror jag att det kan täppa infiltrationsrören inom en snar framtid)

Blir inte klok på vad det kan vara heller, menar inget vi häller i vasken torde kunna skapa en sådan tjock sörja, är det kanske något som bildas när det (vad det nu är från början) förmultnar?
vad fan ska man göra åt det?
Är trekammar brunnen kass?

Hur exakt skall avloppsvattnet flöda i en trekammar brunn?
Rinna över kanten på första eller komma genom ett hål i första till andra?
Från andra till tredje rinna över kanten eller hur skall det egentligen flöda?

tänker om det är något fel i trekammar brunnen ta ut slambilen som får tömma brunnen helt när kälen håller denne i ett säkert grepp spola rent till tusen och leta upp problemet (spricka eller något)
och täta med glasfiber. hellre krypa ner och reparera trekammar brunnen än att gräva upp infiltrationen.

Vad tror ni kan vara problemet?
 
Inte expert men jag vet att slambrunnen skall tömmas i rätt ordning, första kammaren töms först och därefter andra och sist tredje kammaren. Efter tömning skall den vattenfyllas och det sker i omvänd ordning. Brunnen skall också vattenfyllas när den är ny och skall tas i bruk. Allt detta för att undvika slamflykt.
Skulle tänka mig att Du bör slamsuga ordentligt och kanske även I fördelningsbrunen om det går, annars är väl risken att slammet fortsätter till infiltrationen.
Utgår från att tömning gjorts så att det inte är överfullt av tjockt i första kammaren så att hela funktionen i slambrunnen satts ur spel. Det lär också förekomma att problem kan uppkomma när inte avloppsystemet används i t.ex. fritidshus.
 
Nja slambrunnen är precis tagen i bruk är bara vatten från kökskran och tvättmaskin som går ut i dagsläget. Blir inte ett dugg klok på vad slammet kommer ifrån. Men om jag förstått det rätt ska alltså allt rinna över kanten till nästa kammare?
Funderar på om det är bristen på riktigt avlopp som gör att det slammar igen? Har även funderat på om det kan vara ludd från tvättmaskin som är orsaken? Vad ska man göra åt det isf?
 
Det är normalt att det blir en "kaka" i trekammarbrunnen. Hos oss brukar de tömma den med ca. 6 månaders mellanrum och då suger de bort "kakan".
Det är mestadels fett som flyter där men visst finns säkert även en del ludd... Det beror ju på hur mycket matavfall man häller ut, matfett, grädde, olja, etc. som kommer från disk och matlagning.
 
  • Gilla
Bullburk och 1 till
  • Laddar…
Jo så långt är jag med men detta klegg fortsätter ner i fördelningsbrunn till infiltration. Ligger ett hyfsat lager i röret som går in i fördelningsbrunnen oc en del på botten av densamme.
Det borde det väl inte göra?
Verkar som om trekammarbrunnen inte klarar att separera ut detta. Några ideer?
 
Vad är det för fabrikat på brunnen? Kör slambil själv och ser dagligen nya plastbrunnar som ej kan separera pga dålig konstruktion. Vanligast är brunnar från uponor som väggarna ger sig pga högt marktryck? Men hade du bara bdt-vatten går ut i den nu? Då brukar det följa med slam för att det är så små partiklar. Men som någon skrev tidigare så bör man återfylla med vatten så ska det fungera sedan.
 
Det är en upnor.
Ok så bara att ta ut slambilen?
Bara en fråga till jag undrar över.
Hur är det meningen att det ska flöda i en trekammar brunn?
Över kanten mellan alla kammare?
Eller ska två vara förbundna med varandra längre ner?
 
Ska räcka med att suga rent ja! Det ska vara hål i olika höjd i väggarna som det ska rinna mellan facken. Ungefär mitt på mellan fack ett och två samt lite längre ner mellan två och tre. Det ska absolut inte rinna över kanten för då är det förmodligen fel på infiltrationen alternativt brunnen som är nerlagd för djupt i förhållande till infiltrationen. Eller om man pumpar från brunn till bädd så kan pumpen ha lagt av.

Hoppas det klarnar lite. :)
 
Oops...lite fel. Mellan fack två och tre ska hålet sitta högre.
 
okej då är jag med, tack så hjärtligt för hjälpen
 
Första jag skulle rek. är att ta dit en spolbil som heltömmer brunnen spolar rent alla fack grundligt samt gör rent fördelningsbrunnen och spolar infiltrationen. helt ren. Det ska bara komma klart vatten ur infiltrationsrören när spolningen är klar och man ska suga upp allt som dåligt som spolas bort. Sedan är det bara köra på igen och se hur det sköter sig Förmodligen kommer det vara ok, inte ofta nya brunnar är trasiga men klart det händer. Vattenfyllning görs generellt bara i plastbrunnar pga av risken att dom faktiskt flyter upp om det omgivande vattentrycket är högt. Minireningsverk är en annan femma, ska nästan alltid återfyllas med viss mängd vatten för att bevara funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.