Hej
Skall sätta in lite radiatorer i en oisolerad tidigare ej uppvärmd källare. Yta cirka 60kvm. Huset värms med bergvärme. Från värmepumpen går en 22mm stam till bottenvåningens golvvärmefördelare och i framtiden vidare till övervåningens radiatorer.
Sedan går ytterligare en 22mm stam som skall förse källaren med värme. Mina frågor är:
1. Skall jag gå vidare med 22mm rör och göra avstick med 15mm. Eller kan jag ha mindre dimensioner?
2. Det är hårda kopparrör idag och jag saknar press och bockverktyg, skall jag fortsätta med hårda rör och sätta klämkopplingar vid varje böj och skarv eller finns det smartare lösningar? Alupex? Avstick med prisol? Argument för detta?
 
Ett stick på 15mm kan driva radiatorer på ca 3,5kWh med DT30, som är normalt för en värmepump.
Anslut dina raddar med 15mm, det är enklast då kopplen är gjorda för det. Så en eller två stick med 15mm borde räcka för källaren, beroende på antalet rum och storleken på raddarna.

Om du ska bygga in rör i vägg så hade jag tittat på Pex/AluPex, ska det vara utanpåliggande så är hårda rör enda snygga lösningen.

Använder du hårda kopparrör så kan du även mjuklöda dom, det är billigast.
Eller använda elförzinkade stålrör, men då är priset på kopplingar dyrare och du behöver låna en press.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.