Hej!
Jag är ny på forumet, har läst många kloka inlägg men aldrig postat innan, så hejsan allihopa!!

Är det någon som kan ge exempel på vad en avvikelse från detaljplanen skulle kunna vara som är av "byggnadstekniska skäl"? (se inklipp med understrykning nedan)
Dvs. vad är det som krävs för att man av byggnadstekniska skäl skall få överskrida högsta tillåtna byggnadshöjd?

För att ge lite bakgrund till min fråga så har vi köpt en tomt där huset (max 1 våning) enligt detaljplanen får en byggnadshöjd på 3,5m. Dock så är tomten väldigt sluttande vilket gör att byggnadshöjden kommer att bli lidande eftersom en grund till huset behöver göras för att kompensera för sluttningen. Resultatet blir att huset blir onaturligt lågt enligt min mening.
Skulle detta kunna vara ett "byggnadstekniskt skäl"? Vad skulle kunna vara "andra skäl"?
Med vänlig hälsning
Pontus

"...Som exempel på mindre avvikelse nämns i förarbetena till ÄPBL (prop. 1985/86:1 s. 714) placering av en byggnad någon meter in på s.k. punktprickad mark, överskridande av högsta tillåtna byggnadshöjd av byggnadstekniska eller andra skäl...."
 
  • Gilla
Pontanellen
  • Laddar…
Hej
Stort tack för boken!
Den gav lite olika sätt att beräkna byggnadshöjden vid ojämn mark men inget om vad byggnadstekniska skäl skulle kunna vara tyvärr (vad jag hittade). Jag skall prata med en kille på kommunen i morgon, vi får se vad han säger...Mvh Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.