Som rubriken avslöjar tänkte jag putsa upp väggarna i vårt hus, har blivit en del släpp samt att förra ägaren var väldigt sparsam med murningen på håll och kanter.

Vad är bäst att använda så man inte står och använder något som ändå inte fastnar ordentligt på väggarna?
Planen är att putsa upp väggarna och sedan måla dom (jag vet att man måste vänta ett par månader innan man tar sig an målningen samt att putsa på vintern är en dum idé)
 
Hej
Vad är väggarna gjorda av ?
Vad är det putsat med nu?
Putsa inomhus är väl inga problem på vintern snarare en fördel då det inte är lika varmt som på sommaren.
Fredrik
 
Det är betongväggar, vet dock inte vilken sort.
Inte? Trodde det var en nackdel iom det är lite kallare i källare men jag har kanske läst fel.

Grejen är den att jag vill putsa upp dem då det blivit färgsläpp här och var pga att förra ägaren inte hade någon värme i källaren. Jag har det nu
 
Färgsläppet har nog inte med temperaturen att göra, utan beror troligen på att man målat med en för tät färg, så att fukten i väggarna inte kan ta sig igenom. När du har putsat om, måla med silikatfärg istället.
 
Ok. Men räcker det med att ta cement eller ska det vara mur/putsbruk?
 
Du ska inte ta cement, det blir för hårt. "Mur och putsbruk C" brukar oftast vara det rätta. Att jag säger oftast är att det beror lite på underlaget, har du t ex ett kalkbruk på väggen redan så är det i sig väldigt mjukt, mjukare än putsbruk C, då blir även putsbruk C för hårt.
Men känns inte den befintliga putsen väldigt porös så går säkert putsbruk C fint.
 
Det är rätt hårt underlag, minus det jag måste borsta bort :) är verkligen putsbruk c bäst? Läser man på byggmax så verkar det vara putsbruk b som låter mer lämpat för detta
 
B är väl mer när man murar upp i t ex lättklinker ("leca-block") eller tegel. Funkar säkert även till att putsa med men jag hade absolut kört med C.
 
Vi körde putsbruk b i vår källare.
Testade först c men det rasade ner, var väldigt poröst och avvek för mycket i struktur mot putsen runt om.
 
Hur pass fuktig är er källare? Om det spelade en betydande roll i varför det rasade ner menar jag
 
Inte fuktig alls skulle jag säga, har fukt som stiger ca 20-30 cm men där var inte det stora problemet, den ville helt enkelt inte sitta fast på vår vägg.
Kan ju varit otur men det hände aldrig igen med putsbruk b och som sagt, strukturen var mer lik det runt om.
 
Du har inga bilder så man får se?
 
Att putsen inte sög fast hade nog mer med konsistensen på bruket att göra.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.