Vad gäller med installation av en begagnad vedkassett, vilka krav ställs på en kamin för att bli godkänd? Tänker att det finns miljö- eller energicert som följer med varje ny kamin, men som kanske är svårt att visa med en äldre.
 
Dauen skrev:
Vad gäller med installation av en begagnad vedkassett, vilka krav ställs på en kamin för att bli godkänd? Tänker att det finns miljö- eller energicert som följer med varje ny kamin, men som kanske är svårt att visa med en äldre.
Hej! Jag monterade precis in en begangnad keddy och det var inga problematt få den godkänd av sotaren! Behövde inte visa några papper, bara provtrycka!
 
Hej
Skall sotaren provtrycka den befintliga skorstenen innan och efter utfört montage av vedkasetten ? Vilket regelverk gäller.
Super tacksam för snabb respons.
Med vänlig hälsning Arbetsmyran 09, Fredde
 
arbetsmyran09 skrev:
Hej
Skall sotaren provtrycka den befintliga skorstenen innan och efter utfört montage av vedkasetten ? Vilket regelverk gäller.
Super tacksam för snabb respons.
Med vänlig hälsning Arbetsmyran 09, Fredde
"Ska" vet jag inte, men det är ju trist om skorstenen blir utdömd och du sitter där med din fina kassett monterad efter konstens alla regler. Min skorsten har varit i drift kontinuerligt, så jag "chansade" och lät inte provtrycka den först innan jag monterade en begagnad Keddy. Sotaren provtryckte min kassettinstallation idag utan att det blev något snack om att det var en begagnad kassett. Han tryckte däremot hela skorstenen och kassetten.
Ibland kan det nog ändå vara bra att prata med sotaren innan om du tänker bygga om ifall det krävs nya sotluckor t.ex. Beror nog helt på hur hela arrangemanget ser ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
arbetsmyran09
  • Laddar…
arbetsmyran09 skrev:
Hej
Skall sotaren provtrycka den befintliga skorstenen innan och efter utfört montage av vedkasetten ? Vilket regelverk gäller.
Super tacksam för snabb respons.
Med vänlig hälsning Arbetsmyran 09, Fredde
Jag har också installerat en begagnad Keddy och fick godkänt utan problem. Sotaren rekommenderade mig att täthetskolla rökkanalen innan installationen av kassetten och sen täthetskontrolleras kamin installation och rökkanal igen vid själva besiktningen. Själv gjorde jag en glidgjutning av rökkanalen innan installation av kassetten så det var då inget bekymmer med otätheter. Jag kontrollerade själv tätheten i rökkanal och kassett installationen med hjälp av en rökpatron för att vara säker på att den var ok innan sotaren kom och besiktade installationen.
 
  • Gilla
arbetsmyran09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.