Jag behöver hjälp med att dimensionera en stålbalk i detta fall nedan..
Limträ är inte aktuellt då balken blir 500 hög.

Har själv funderat på HEB200 och anser att den bör räcka? Någon som besitter andra förslag eller idéer. Tacksam för alla förslag. Skärmavbild 2013-11-26 kl. 16.56.49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
degel
  • Laddar…
Är det självbärande takstolar eller är det en bärande vägg i huset?
 
Precis som huggan skriver så är detta av största vikt att känna till innan man kan göra en beräkning.
 
Väggen som ska växlas av är bärande alltså en sk. hjärtvägg
 
Jag pratar om övervåningen.
 
Skärmavbild 2013-11-26 kl. 19.55.11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att konstruktionen utgår ifrån denna takstol. Då huset är ett serieproducerat hus från 70 talet känns detta ganska rimligt. Kännetecken för detta är också att kastvindar förekommer.
 
  • Skärmavbild 2013-11-26 kl. 16.56.49.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte anlita en konstruktör och bygganmäla åtgärden så allt blir rätt?
 
alltid bra att spåna lite innan handlande.
 
Ok, jag är ju inte konstruktör men det ser ut i mina ögon som balken inte tar upp laster från tak eller fasad så takkonstruktionen borde vara ovidkommande. Balken motverkar nedböjning av bjälklag. Det enda som händer är att för tunn balk gör golvet svajigt.
ok för det behövs knappast en bygganmälan heller
 
Redigerat:
Då balken som sagt har till uppgift att motverka nedböjning borde HEB200 funka alltså?
 
Golvet kommer inte rasa in men om balken motverkar nedböjningen, det vet jag inte. Om du har tur svarar en konstruktör eller erfaren smed.
 
Det är ju helt uppenbart att det är en änding av husets brande stomme. Då behövs bygganmälan.

Vad gäller dimensioneringen. Så påminner måtten lite om vårt mellanbjälklag (vi byggde på en våning på en 40kvm utbyggnad.

Där ligger en HEA balk på 180 i höjd. Den är drygt 5m lång, och det är ca 4m bjälkar "på tvären". Nu vet jag inte hur stor skillnaden är mellan HEA och HEB.

I vårt fall så är balken infälld i bjäklaget, så den bygger inget nedåt.

En sak som är viktig är att kontrollera hur balken kan fästas, och att grunden tål punktlasten under balken.
 
skillnaden mellan hea och heb är att heb är liksidig alltså 200ggr200 i detta fallet. Har fått fram att HEB har en tjockare fläns/liv alltså tjocklek på mellangodset. Tycker att det bör medföra att nedböjningen blir mindre än HEA-balk.
 
En HEB är kraftigare än motsvarande HEA.
HEB200 är en väldigt stöddig balk för 5.5m spännvidd, men så länge det inte är helt utrett om det kommer ner belastningar från taket så vill jag inte räkna på detta.
 
summa summarum så kommer alltså balkdimensionen vara korrekt för valda parametrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.