Hur ska man räkna ut kostnaden för att måla om huset? Vi har ett 1,5 plans hus med byggyta på ca 72 kvadrat. Det är 11 meter upp till nocken. Nu är det målat med plastfärg, har ni någon bra färg att rekomendera? Behöver man bygglov för att ändra kulören?

Hela sommaren är räddad. 8)

Tacksam för svar!
 
Om det är målat med "plastfärg", så skall du fortsätta med samma färgtyp, annars riskerar du att färgen kommer att flaga.

Prova fasadakrylat.

Priset räknar du ut genom att räkna ut hur många m2 du skall måla.

En normal färg räcker till ca: 8 m2/liter.

Dvs på en 10 liters burk får du målat ca: 80 m2.

Om den kostar 800 så kostar färgen 10:- / strykning.

Om du byter kulör radikalt (hör med grannen om kulören du valt är OK), kan du behöva 2 styrkningar - dvs 20:- / m2.

Är yta du skall måla 150 m2 , blir färgkostnaden ca: 3000 om färgen kostar 800 / burk, eller 4.500 om färgen kostar 1.200 per 10:a.

Lycka till !

 
Vi målade om i somras, 100kvm byggyta enplan målat med "plastfärg", och använde Alcro Bestå. Om den är bra eller inte kan jag återkomma med om 5 år eller så. ;)

Vi tvättade, grundade och målade två varv och jag har för mig att rubbet exkl arbete gick på uppåt 10000? Men det inkluderade nog några nya brädor, lite grundolja till dem, fönsterfärg och metallfärg till räcken...

Man behöver inte bygglov för att ändra färg, men däremot ska man egentligen göra en bygganmälan. "Min" kommun sa dock att de aldrig någonsin har processat mot någon som bytt utan att anmäla, de har helt enkelt inte råd att göra det... Det viktiga är som sagt att prata med grannarna så man inte förstör grannsämjan i onödan. :)

Vårt hus var turkost med bruna detaljer, fönster och grund(!!!). Är numera nästan vitt (tror kulören hette froströyk) med ljusgrå/mörkgrå fönster (kobbe/järn tror jag). Det är vi (och grannarna ;D) supernöjda med!
 
Vi körde också med Bestå-färgen enligt rekomendation från målaren. Dock har den inte funnits så länge så vi vet ej hur den håler med tiden.

1 1/2 plans hus med grundyta på 70 kvm.
Arbete och Grundfärg, två lager färg, alla spröjsade fönster, takfötter, plåtdetaljer och dörrar inkl färg slutade på 60 000:-.

//Anders
 
  • Gilla
Pekingankan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.