Fick problem med balkongdörren som kärvade när man stängde dörrhandtaget. Skruvade fram o tillbaka i de 4 a karmskruvarna. Men nu så greppar ej en skruv. Antar att det är vanliga karmskruvar. Har ett inre spår o så går hylsan runt den. Men nu rallar den bara runt,precis som om hylsan är lite för stor. Har använt en s k T nyckel inköpt på Biltema. Dörr o karm är sen 2007. Karmen sitter mot,förankrad i putsfasad. Finns det nåt sätt o få ut,åtgärda skruven?
 
Lyckas du få ut skruven kan du limma fast en bit rundstav i det gamla hålet och borra ett nytt hål för karmskruven!
Har för mig att det skall vara 16mm men är inte helt säker.
 
Det är ofta som karmskruv bli så som du beskriver, tyvärr.

Har helt gått över till karmhylsor pga det. Tar längre tid men det funkar bättre
 
14 mm är hålen.

Tyvärr så är det bara att borra nya nål och försöka ta bort dom gamla.
 
Det lättaste är att borra ett nytt hål antingen över eller under det gamla och plugga det bef
och som skrevs ovan 14 mm ,man kan borra med 16 några mm först om man har 16 täckplugg,kan vara en fördel
så trasar inte k skruven sönder karmen
 
Vad har du för stomme i huset? Du skrev putsfasader men vad är stommen gjord av? Hur sitter skruven i karmen ? Sitter den i bakkant på karmen? Dvs syns karmskruvhålet när dörren är stängd eller sitter karmskruven i falsen dvs du måste öppna dörren för att komma åt skruven?
Hänger dörrbladet ner på slutarsidan ?
Får jag svar på dessa frågor så kan jag nog hjälpa dig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.