Mitt hus består av två lägenheter och planlösningen ska modifieras så att det blir ett stort hus. Det är ett 1-plans trähus (lösvirke), 160m2, på torpargrund, byggt -93.

Innan jag sätter igång behöver jag hjälp att lista ut om några av väggarna som ska rivas kan vara bärande?

Har bifogat två ritningar, orginalet och en som visar vad som ska till och vad som ska bort.
(Grön = nya väggar, röd = väggar som ska rivas)

före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mittenväggen/lägenhetsavskiljande väggen är bärande, i övrigt är väggarna troligen ej bärande.
 
Inte säkert att några innerväggar är bärande överhuvud taget. Hur ser takkonstruktionen ut? Kan du visa en sektion?
 
Villa vista skrev:
Mittenväggen/lägenhetsavskiljande väggen är bärande, i övrigt är väggarna troligen ej bärande.
Varför tror du mittenväggen är bärande?
 
Mittenväggen är troligen inte bärande bet takstolar men den borde vara stomstabiliserande, det är omöjligt att avgöra bärande väggar med en a-ritning eller planritning rör. Dock är det den enda väggen som ser ut att kunna ha konstruktiv funktion.
 
Ok, jo, det är ju möjligt!

Att den är lite kraftigare kan också bero på att den gjorts bättre ljudisolerad iom att den är lägenhetsavskiljande.
 
Om Det är ett sadeltak skulle jag gissa på att en vägg som går åt samma håll som nocken troligtvis är bärande :)
 
Vi vet ju ännu inte hur taket ser ut eller i vilken riktning nocken går. Men annars kan du ha rätt.
 
Det mest troliga är att nocken går på det längsta hållet. och att därmed mittväggen (hjärtväggen) är bärande
 
Om taket vilar på fackverkstakstolar så behövs ingen hjärtvagg
Längsta hållet ser ut att vara vinkelrät mot den lägenhetsskiljande väggen.
 
Nocken går åt det längsta hållet, från vänster till höger i planritningen.
Det stämmer att den tjocka väggen innehåller extra isolering.

Ritade en primitiv skiss över principen ;) Är det sadeltak eller fackverkskonstruktion, eller vad kallas det?

tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


* Kan jag räkna med att alla väggar som går i samma riktning som takstolarna ej borde vara bärande?
 
Redigerat:
Turbo123 skrev:
Nocken går åt det längsta hållet, från vänster till höger i planritningen.
Det stämmer att den tjocka väggen innehåller extra isolering.

Ritade en primitiv skiss över principen ;)

[bild]

* Kan jag räkna med att alla väggar som går i samma riktning som takstolarna ej borde vara bärande?
Det kan Du lugnt räkna med,tror dock att Hjärtväggen är delvis barande
 
Du kan räkna med att bara ytterväggarna är bärande.
Det är ett sadeltak som vilar på fackverkstakstolar.
 
Mitt förra hus, var ett LB-hus från 1980. 8 m brett och inga bärande innerväggar. Takstolar liknande de du skissat, så det borde vara möjligt att ta bort och flytta de väggar du vill ändra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.