Hej!

Tänkte bara höra med er vilken storlek på spackelspade ni brukar köra med?
Gäller spackling av gipsskarvar.

Ska man bara spackla försänkningen, eller ska det spacklas bredare?

Alla tips mottages.
 
Kör 200 och 350mm.
thumb_641250__singleimg.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bredare än försänkningen för att inte få en grop, men det ska ju inte bulla ut heller.
 
Tack! Då kör jag på dessa. Har nog hållt på med för små innan vilket gjort det svårare att få det jämt och fint.
 
Snailman
Är amatör, brukar ta en som är lite bredare än remsan , blanda spacklet med lite vatten, lägga ut tunt i skarven lite bredare än remsan, sedan dit med remsan och sedan trycka ut nästan allt spackel som är under remsan med spade lite bredare än remsan. Sedan direkt efter detta så fyller jag hela skarven med spackel och drar en ganska styv spackelspade i princip 90 grader mot väggen så spacklet blir i princip plant, låter torka då torkar det så det blir en liten svacka , fyller denna svacka med väldigt tunt med spackel nu med lutande spackelspade, låter torka och upprepar eventuellt ytterligare någon gång efter att det torkat. Slipar lite med abranet efter varje gång det torkat.

Det är enda sättet jag lyckats nåt vidare med, annars ville remsan gärna titta fram... kan nog variera med vilka gipsskivor man använder är i detta fallet gyproc:,s

använder pappremsa i skarven. Blir väldigt lite slipning på detta sätt.

är det ingen försänkning så spacklar jag med en 350 bred spade med skarven på ena sidan så då blir spacklet ca 700 mm brett med remsan mittemellan... och det med en mjukare spade...
 
Redigerat:
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.