Upptäckte att golvet under nuvarande bastu i vårt hus från -77 inte är gjutet utan ligger reglat på plast på makadam.
Det födde idén om att gräva ner ett japanskt bad. Badet ska inte vara mer än ca. 60 cm djupt och så ca. 120x160 cm brett, drygt 1 m3 vatten fyllt alltså.
Frågan då är hur jag ska göra med fyllning... Ska man lägga värmare, filter och cirkulation och låta det vara fyllt och behandla med aktivt syre/baquacil eller bara fylla upp varje gång man vill bada (vilket är bli rätt ofta).
Vi har 180 liter VVB på bergvärme så den räcker ett tag. Dock snart kommunalt vatten som ju kostar en slant... Dock kostar ju utrustningen en hel del som väger upp mot kommunala vattnet för något år antar jag... :surprised:

Förslag?
 
Intressant idé, dock så tror jag du har missbedömt varmvattenkapaciteten.
1000 l i badet och 180 l i VP.

Nu kanske ni har gott om utrymme för att utöka VP med en fristående beredare.
 
JOW skrev:
Intressant idé, dock så tror jag du har missbedömt varmvattenkapaciteten.
1000 l i badet och 180 l i VP.

Nu kanske ni har gott om utrymme för att utöka VP med en fristående beredare.
Ja, det är väl kanske så... Jag funderade på att minsta ner det till 100x140 istället så man får sitta skavfötters om man ska vara två men det är ju ändå över 700 liter så VVB lär ju vara tom.

En patronfilterpump kostar ju inte mycket, dryga 400 kr. Problemet är väl snarare att den ändå är för "kraftig" för ynka 1 kubik vatten.
En el-värme patron verkar vara minst på 3kW och med det lär jag ju kunna koka vatten, dock lär det ju värmas fort... :)

Jag kommer att gjuta hela baljan tänkte jag, väggarna först som får stå på isodrän och sen gjuter jag botten inuti och flytspacklar fall mot en golvdrunn i ena hörnet. Jag tänkte mig att gjuta ett litet "maskinrum" för pump och avloppsventil en bit ifrån så man slipper ljudet...
 
Avgörande för det här projektet är frekvensen på badandet. Du får helt enkelt räkna på lite olika scenarion.
Patronfilterpumparna förbrukar filter också som inte är helt gratis. Du behöver också kemikalier som för en pool misstänker jag. Och så ska du antingen hålla badet varmt eller värma upp det inför baden.

Om du tappar upp ett bad så blir kalkylen följande:
1 kubik vatten kostar hos oss knappa 30 kronor. Så ska du värma dem. Med elpatron kostar det dig ca: 29 Kwh. Tömmer du din VVB som drivs av bergvärmen så så hamnar vi på 22 kWh. Med ett elpris på 1,4 så kostar ett bad rätt exakt 60 kronor. Jag har räknat på en badtemp på 30 grader.
 
Burr, 30 grader, nej, 36-38 har jag tänkt mig att komma upp i... :)
Det blir ju rätt knepigt det här. Frekvensen på bad lär nog bli rätt hög, säkerligen flera gånger per vecka eller t.o.m. varje dag då min fru har en ledsjukdom och varma bad hjälper mot smärtan...

Jag tittade nu på termoblock och det skulle ju vara ett bra alternativ under förutsättning att jag kan använda tätskikt och kakla sen trots att det är frigolit...?

Jag får nog fundera på isoleringen och isolerat lock för att minska avdunstning (=nedkylning) och sen lämna vattnet i.

För rening kommer jag att köra på aktivt syre (för att slippa klorlukt inomhus). Det ska hålla ca. 3 g per kubik och då kostar 200 g ca. 250 kr som bör räcka ett tag så ingen större kostnad där.
Helst hade jag ju använt sandfilter men jag hittar inte något som är tillräckligt litet. De minsta jag sett är ändå för cirkulation på 2500 l/h vilket ju blir på tok för mycket... Jag kunde ju iofs köra pumpen på timer var tredje timme eller nåt... :surprised:
 
Jag har alltså skippat idén med att fylla på varje bad! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.