Efter att grävt lite i anläggningen så gäller nu följande:
In i huset är det TN-S system (5led)
Från huset är garget inkopplat (även det med TN-S)

I denna central i garaget (den del som varit nödströmsförsedd) har anslutningen gjorts.
Efter garagets huvudbrytare(3pol) har inkopplingen i centralen gjorts. Här har någon lagt samman nollan och jorden före centralens jordfelsbrytare. (Dvs centralens jordfelsbrytare kommer att fungera men nödverkets kommer att lösa direkt)
Så här är det fel som jag får fixa till, Jag måste bara verifiera kabeln mellan hus o garage att den är korrekt inkopplad i huvudskåpet.


Men rörande generatorn så kommer här lite bilder.
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp en riktig reservkraftcentral så det inte blir farligt......
 
Det är ett gediget elverk du har - håller nog några generationer till :)

Vad jag kan se är verket omkopplingsbart mellan 230 V och 400 V, och en nolla finns bara med i bilden för 230 V-fallet. men då med fasspänningen 127 V (?). De två schukouttagen till vänster ser att att matas med 230 V i båda fallen. Att voltmetern på verket löper jojo när du försöker belasta nollan via de rektangulära uttagen är därför inte så konstigt.

Ser inte ut som att detta elverk kan kopplas in på din fasta anläggning.

Din elcentral är dessutom felaktig ifall N och PE är sammankopplade. Det är riktigt att man måste göra så när anläggningen drivs av en gammalt (traktor)elverk, men det ska göras före reservkraftsomkopplaren, som måste vara 4-polig i detta fall. Men någon sådan har du väl inte...
 
Be någon kunnig hjälpa dig att kolla och fixa verket, det är ju ett riktigt fint elverk men byggt för udda förhållanden. Framförallt se till att få bort de gamla flata handskarna på både uttag och intagsidan. Kan sen vara lämpligt att ta bort gamla jordfelsskyddet och bara behålla instrumentering på starkströmsidan. Ta ut nollpunkten från generatorn och koppla ut via säkringar och brytaren till tex ett CEE 432-6 uttag som blir din nya anslutningspunkt. Samtidigt sätt några 1-fas standard uttag skyddade via säkringar och vanlig JFB för direktanslutning av smålaster.

Följ sen övriga råd och ordna en vanlig intagsenhet för reservkraft som ansluts på ett lämpligt ställe i din anläggning, dit kan du koppla detta eller något annat verk på ett riktigt och säkert sätt vid behov. Är du inte insatt så labba inte med detta varken som det är nu eller försöka koppla om det.
 
Mäktig pjäs du har!

Skulle också vilja ha ett sådant verk, vore bra att ha. Hoppas du får ordning på det, var försiktig!
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är ett gediget elverk du har - håller nog några generationer till :)

Vad jag kan se är verket omkopplingsbart mellan 230 V och 400 V, och en nolla finns bara med i bilden för 230 V-fallet. men då med fasspänningen 127 V (?). De två schukouttagen till vänster ser att att matas med 230 V i båda fallen. Att voltmetern på verket löper jojo när du försöker belasta nollan via de rektangulära uttagen är därför inte så konstigt.

Ser inte ut som att detta elverk kan kopplas in på din fasta anläggning.

Din elcentral är dessutom felaktig ifall N och PE är sammankopplade. Det är riktigt att man måste göra så när anläggningen drivs av en gammalt (traktor)elverk, men det ska göras före reservkraftsomkopplaren, som måste vara 4-polig i detta fall. Men någon sådan har du väl inte...
Bo.

Du har helt rätt... Ibland går det tyvärr lite snabbt.
Nu efter att tittat på det i detalj då har du rätt. Då FM kopplat verket för 400v och struntat i nollan i deras koppling.

MEN för att rätta upp felet.
Efter lite grävning i maskinen, som är mycket väldokumenterad/uppmärkt i sann FM anda så..... har jag fastnade jag för en liten detalj i bilderna som jag lagt upp. Jag ser en inkopplingspunkt som heter "0" i maskinen.

Sagt o gjort av med luckorna och in titta vid kopplingsskenorna.
Yess Där var den! Nollan. Urlockad från generatorn till generatorns plint, men av FM inte inkopplad/utplockad. Hmmm. Ett snabbt samtal till min gode kontakt på FM så bekräftade de att inget verk från denna tidsepok har Nolla utdragen då allt gick på 3-fas...

Nu skall den bara kopplas in och upp till brytaren i tavlan.

Några goda snälla råd här?

Svar på det tidigare:
Nej, brytaren är 3pol men 4pol är beställd nu
Inkopplingen i verket är med de gamla hederliga fyrkantiga uttagen. Givetvis går första kabelsnutten och blir konverterad till en CEE std 20A handske. (de får jag byta senare)
 
Redigerat:
Den är inte deltakopplad och du behöver ingen trafo för den. Rensa däremot upp i kopplingarna och gör den korrekt och enkel. I #64 skrev jag vad jag tycker skulle kunna vara rimligt . Hade du varit fullt ut tillräckligt insatt för att göra inkopplingen utan de resultat med anslutning utan nolla du redan testat hade inte frågorna behövt ställas. Jag skriver inte detta för att anklaga dig på något sätt inte alls, det är alltid intressant med folk som vill testa och lära sig (gör jag alltid själv också) men det du började med att beskriva är inte bra.
 
storemanager skrev:
Bo.
Vad rekommenderar du?
Följ GK100's råd.

Strömkällor av denna kaliber ska man inte leka med. Även om det till synes fungerar så ska även skydden vid felfall fungera, och det kanske du och din familj inte överlever för att får veta. Du behöver se om det går att få ut 230/400 V trefas med nolla ifrån denna generator för att kunna koppla in den mot garagets central. Jag ser inte hur. Generatorn har flera lindningar, Z-koppling för 400 V om jag förstår det rätt.
 
Redigerat:
Förstår inte varför du kluddar och editerar #66 hela tiden, fyll på i tråden så det blir läsbart och begripligt i efterhand.

Finns inget problem i att använda den 0-punkt som i ditt schema betecknas Mp och är streckat kopplat till jord. Den är som Bo nämner Z-kopplad för 400V där alla sex härvorna är utlagda för 230V så det finns många kopplingsmöjligheter med dels en fast Y-kopplad halva och sen de tre fria lindningarna med alla ändar uttagna.

Bort med de gamla handskarna och original jordfelsskydd så är du en bit på väg. Vill du göra allt korrekt sen så skaffar du och använder de skydd som är rekommenderade för ett verk av den här storleken. Finns dokumenterat i olika publikationer utgivna av tex Svensk Energi, där kan du även se hur man gör en korrekt anslutning till en normalt nätansluten anläggning via omkopplare och lokalt jordtag.
 
Redigerat:
Du fick ta i verket rätt billigt va? Det snurrade ut runt ett hundral av dessa för 2-3år sen via några överskotts/auktionssiter. PS.nu hade några, och Kvibergs hade ett par. Gemensamt är att dom ofta landar på blocket någon månad senare när ägaren upptäckt egenheterna med verken.

Dessutom har någon av säljare haft ovanan att montera en 32A CEE i verken, utan texter om att nollan saknas.
 
Hej GK100.

Självklart skall de gamla handskarna bort, verket skall kopplas in vid husets fasadskåp med korrekt omkopplare för reservdrift (4pol). Det är det minsta/enklaste av alla delar.
Även original jordfelsbrytaren skall ersättas. Nu har den i original även ett överspänningsskydd. Men frågan är om överspänningsskyddet verkligen behövs.
 
corre skrev:
Du fick ta i verket rätt billigt va? Det snurrade ut runt ett hundral av dessa för 2-3år sen via några överskotts/auktionssiter. PS.nu hade några, och Kvibergs hade ett par. Gemensamt är att dom ofta landar på blocket någon månad senare när ägaren upptäckt egenheterna med verken.

Dessutom har någon av säljare haft ovanan att montera en 32A CEE i verken, utan texter om att nollan saknas.
Usch.. Det låter hemskt. Men det stämmer att jag köpte det för ca 2årsedan via PS. Därefter har jag väl gjort om allt med verket. Numera står det på en vanlig liten obromsad personbilssläp, helt ljud isolerad(det krävde tyvärr lite arbete) samt nu att ordna med att få till korrekt spänning ut tillsammans med Jord o Nolla. Men nu är det uppklarat, så förhoppningsvis är det andra som kan gynnas av detta inlägg, även om det nu hamnar lite fel i forumet.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Får du rätt på nollan så kommer nog verkan försvinna snabbt från blocket ;)
Sökbart och allt nu ju :)
 
storemanager skrev:
Hej GK100.

Självklart skall de gamla handskarna bort, verket skall kopplas in vid husets fasadskåp med korrekt omkopplare för reservdrift (4pol). Det är det minsta/enklaste av alla delar.
Även original jordfelsbrytaren skall ersättas. Nu har den i original även ett överspänningsskydd. Men frågan är om överspänningsskyddet verkligen behövs.
Beror på hur du vill göra men normalt har man ett enkelt över/underspänningsrelä och ett termiskt överströmsskydd kopplat till en kontaktor med vanlig hållkrets och till/från knapp på ett verk av den här klassen. Eventuellt ersätts allt detta av en lastbrytare med inbyggt överströmsskydd och vanlig underspänningsutlösare. I ditt fall kan ju säkringarna i kombination med en kontaktor vara ok, och som extra lyx isf ett över/underspänningsrelä.

Det blir ett bra verk hur du än gör och som sagt nollan är inget problem på den generatorn du har, det finns andra snarlika militära kärror där det inte går att komma åt den och då krävs trafo som i andra tråden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du elverk med JFB så kan du inte ha med dig jord från elverket när du ansluter i ditt hus. Jord och nolla är ihopbakade i centralen innan de delas således löser JFB i elverket vid inkoppling. Hoppas detta löser dina problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.