gubbaluringa skrev:
Googla efter Squeezeplug till Raspberry Pi. Extremt enkelt att installera och verkar passa in på vad du behöver. Här är en instruktionsvideo, där de även i början av videon går igenom lite vad systemet klarar av:
[länk]

Jag har min Raspberry kopplad direkt till min router där jag kopplat in två NASar. På Raspberryn kör jag sedan squeezeplug och en LMS server. Ute i vardagsrummet har jag en Logitech Squeezebox Touch, men jag tänkte nu komplettera och bygga ut det hela med några till Raspberrys och aktiva högtalare runt om i huset.

Du får en komplett lösning för några hundra spänn per rum bara.
Provade också Squeezeplug som spelare (LMS har jag på NAS:en) men fick inte den att lira riktigt. Att kunna köra pajen som Squeezeplayer och Automat mottagare samtidigt lockade. Har för mig att just Airplay inte funkade så jag gick tillbaks till Picoreplayer. Det kan ju varit skit bakom spakarna...

Picoreplayer är väldigt light och funkar rätt ur boxen. Startar snabbt och laddas till RAM vilket gör att man kan fimpa strömmen hur man vill utan att korrumpera kortet.
 
O
dr_house skrev:
Startar snabbt och laddas till RAM vilket gör att man kan fimpa strömmen hur man vill utan att korrumpera kortet.
Kan du förklara? Jag förstår inte ett ord av det där.

edit: Du pratar om elströmmen och inte ljudströmmen. Då hänger jag med. Squeezelite har nämligen aldrig buffrat något data till disk. Sen att linuxdistributionen i piCorePlayer laddas till en ramdisk är ju standardförfarande för praktiskt taget alla sådana distar.
 
Redigerat:
Squeezeplug måste kollas, verkar intressant. Jag har sett squeezebox som ett dåligt teknikspår eftersom logitech verkar ha dödat produkten så jag har inte undersökt det djupare.

Det verkar också som att man kan få till bättre ljudkvalitét i Z-5500-anläggningen genom att använda en annan DAC. Den inbyggda verkar vara kass, så om man har en extern dac eller ett bra ljudkort och kör analogt så verkar ljudet blir bättre. Måste testas.
 
Redigerat:
Någon annan som har erfarenhet av squeezeplug som multiroom-system?
Jag har iallafal beställt en DAC för samma peng som dagens lunch, som jag ska testa med nu och se om jag hör någon skillnad.
 
pelpet skrev:
Squeezeplug måste kollas, verkar intressant. Jag har sett squeezebox som ett dåligt teknikspår eftersom logitech verkar ha dödat produkten så jag har inte undersökt det djupare.

Det verkar också som att man kan få till bättre ljudkvalitét i Z-5500-anläggningen genom att använda en annan DAC. Den inbyggda verkar vara kass, så om man har en extern dac eller ett bra ljudkort och kör analogt så verkar ljudet blir bättre. Måste testas.
Ja Squeezebox är väl inget att leta efter att köpa, men eftersom jag hade två liggandes hemma fick det bli så för mig :).

Fördelen med Squeezeplug är ju som sagt att den kan agera både server och klient. Dvs. har du ingen Squeezebox hemma, är det bara att koppla in din Raspberry till några aktiva högtalare, ställa in Squeezepluggen att agera spelare och styra den via mobilen.

Uppdatera oss gärna när du fått DACen!
 
possum77 skrev:
Jag har ett Jamo-system med en 5-6 år på nacken och där är ljudet perfekt synkat. Står man i hallen och har i gång ljudet i sovrum och kök så år det prefekt synk mellan alla tre rummen. Annars skulle man nog bli galen ;)
Nu har jag implementerat en limited edition av multiroom.. en bunt Elko-radios som Elot sålde (och fortfarande säljer) ut till vrakpris. Oväntat bra ljud för att vara en 0,5w mikrohögtalare faktiskt. Men nu vet jag iallafall hur synk mellan olika rum ska låta. Man märker bara att ljudet kommer från olika ställen när man rör sig i huset - ingen hörbar tidsskillnad.
 
Kör du en central FM sändare för att få ut din egen musik? Elit verkar ha sålt slut nu, det står -4 i lager.
 
Hur kan man ha -4 i lager? Kanske går det att beställa fler och så tar de hem?

Jag har tänkt skaffa en central FM-sändare men har inte kommit till skott ännu så jag kör vanlig radio. Tanken är att på sikt bygga ett riktigt multiroomsystem. Men det finns USB-FM-sändare som sänder RDS. Då kan man få sitt eget namn på stationen också. Och kanske till och med sända ut låttitlar med rätt mjukvara.
 
Elko radion har den stereo out?
Tittade på Elkos hemsida och det verkade som den bara har mono, men infon där överlag var väldigt dålig.
 
Jag råkade köpa elkoradion att ha som ett lite roligare doslock då jag har ett par tosor placerade mitt i en köksvägg.
Ljudet är under all kritik, alternativt om man skall vara mycket förstående, i nivå med priset på 195 kr.
Jag kan inte rekommendera denna radio i någon annan applikation än att ha vid skrivbordet/arbetsbänken för nödlyssning.

/David
 
Ja Elko är typ världsmästare på att ha kassa specar på sin hemsida. Lite riktiga foton och en del info skulle inte skada. Kanske en följd av att de hellre säljer via elinstallatörerna.

Radion är en mono-radio och det enda man kan ansluta på baksidan är högtalaren, fas och nolla. Den har ett monteringsdjup på 35mm. Högtalaren och radioenheten är separata insatser, så man kan sätta dem i antingen två enkeldosor eller en dubbeldosa. Högtalarkabeln är kort, men om man har en ledig apparatdosa vid lysknappen och en kopplingsdosa högre upp på väggen så kan man klippa och skarva högtalarkabeln, förlänga den och montera högtalaren vid kopplingsdosan. Bilder kan ordnas om någon önskar.

Jag har mina 195:- elkoradios i köket och ett badrum än så länge. De övriga ska upp i tvättstugan och det andra badrummet. Jag tycker att ljudet är något sämre än i min vanliga jobb-laptop men bättre än i min klockradio och mycket bättre än i min mobiltelefon, så det är ju inte HiFi direkt. Själva grejen med dessa tycker jag är att de är infällda i väggen och inte tar någon plats och att jag fick dem till en billig peng. Egentligen vill jag ha bättre ljud i köket, men då kan elkoradion sitta kvar i väggen.

När jag skaffar ett ordentligt multiroom-system så överväger jag att mata dessa via en FM-sändare så att man får ljud i mer eller mindre varenda rum.
 
Tips på utbyteshögtalare till elkon vore intressant..
 
dadid skrev:
Tips på utbyteshögtalare till elkon vore intressant..
Jag har just fattat att det finns högnivå till lågnivåomvandlare. Med en sådan så borde du kunna koppla in din elkoradio på ett par aktiva högtalare. Ett par OK PC-högtalare borde funka. Eftersom elkoradion har monoljud så får du omvandla stereo till mono för att det ska funka.
 
Jag tycker att detta ser minst sagt intressant ut.
Googling ger vid handen att upphovsmännen har bakgrund på Google resp Squeezebox.

https://www.thisisbeep.com

Spotify är enl uppgift på G. På nätet kan man finna rabattkod som innebär en besparing på 60 $
 
Ser klart trevligt ut faktiskt. Verkar som att det ska komma till hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.