Jag såg på nätet instuktion i grova drag på hur man monterar dragkrok, samt i text skrivet att man tar backljus- o bromsljusström från säkringsboxen, och övrigt kablage tar man från bagageutrymmets kablage.
1, Säkeringsboxen, vilken syftar man på då? Jag känner bara till den som sitter under askfatet vid växelspaken, ska man ner där o pilla o dra kablar hela vägen bak?
2, kabel från bagageutrymmet? Det som man kan se går till bakljusen?
3, vad är övrigt kablage som man tänkas behövs till ett släp utöver broms o bakljus?
1, Säkeringsboxen, vilken syftar man på då? Jag känner bara till den som sitter under askfatet vid växelspaken, ska man ner där o pilla o dra kablar hela vägen bak?
2, kabel från bagageutrymmet? Det som man kan se går till bakljusen?
3, vad är övrigt kablage som man tänkas behövs till ett släp utöver broms o bakljus?
Det finns färdiga kabelsatser så att du kan koppla in dig på allt i bakstammen.
Du skall ha hö blink, vä blink, bromsljus, positionsljus och dimljus alt. husvagnsladdning samt jord.
Positionsljuset är nog separat avsäkrat hö och vä och så får du ha det på kärran också annars lyser glödtrådsvakten. Totalt är det sju ledare allt som allt - kabel finns på Biltema.
Du skall ha hö blink, vä blink, bromsljus, positionsljus och dimljus alt. husvagnsladdning samt jord.
Positionsljuset är nog separat avsäkrat hö och vä och så får du ha det på kärran också annars lyser glödtrådsvakten. Totalt är det sju ledare allt som allt - kabel finns på Biltema.
Tack alla för svar
Okej, hur var det färdigdraget menar du? Behövde du kapa befintliga kablar eller var det lösa trådar just för dragkroken? kanske tom en färdig "sockerbit" att bara koppla in sig på? Var i bilen fanns dessa färdiga kablar?Flöjten5 skrev:
Sockerbit mellan baklamporna, under mattan har jag för mignattugglan11 skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
På sena 940 så finns det väl färdigdraget fram till vänster balja bak? Vet flera som tjuvat från baklamporna. Detta är egentligen fel då glödtrådsvakten får spel.
Att hänga dit kroken är inga bekymmer. Bara in på regbes och ha med dig papperna som medföljde kroken.
Ska man vara seriösare så kan man sticka till skroten och hämta en kabelstam från en bil som går framtill säkringsboxen. Tar inte många minuter att slita bort eller installera. Bara dit med en ny släpvagnskontant sen isf.
Att hänga dit kroken är inga bekymmer. Bara in på regbes och ha med dig papperna som medföljde kroken.
Ska man vara seriösare så kan man sticka till skroten och hämta en kabelstam från en bil som går framtill säkringsboxen. Tar inte många minuter att slita bort eller installera. Bara dit med en ny släpvagnskontant sen isf.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Kopplar du in dig vid bakljusen kommer som sagt inte glödtrådsvakten att fungera. Det är ganska lätt att dra kabel under mattorna fram til bromspedalen om du vill göra enl anvisning.
Kabeln för husvagnsladdning kan du dra till plinten vid batteriet. Glöm ej att avsäkra denna.
Nu behövs inte längre reg besiktning efter dragkroksmontage. Det är bara att tuta o köra.
Kabeln för husvagnsladdning kan du dra till plinten vid batteriet. Glöm ej att avsäkra denna.
Nu behövs inte längre reg besiktning efter dragkroksmontage. Det är bara att tuta o köra.
Hej, jag har en sen 940. Vad är vänster balja? Menar du att om det finns framdraget redan så innebär detta inga problem med glödtrådsvakten?-=fullmoon=- skrev:På sena 940 så finns det väl färdigdraget fram till vänster balja bak? Vet flera som tjuvat från baklamporna. Detta är egentligen fel då glödtrådsvakten får spel.
Att hänga dit kroken är inga bekymmer. Bara in på regbes och ha med dig papperna som medföljde kroken.
Ska man vara seriösare så kan man sticka till skroten och hämta en kabelstam från en bil som går framtill säkringsboxen. Tar inte många minuter att slita bort eller installera. Bara dit med en ny släpvagnskontant sen isf.