Vi installerade en acktank för drygt två år sedan. För en månad sedan upptäckte jag att det börjat läcka mellan tanken och elpatronen. Inte mycket - max en deciliter i veckan, men jag skulle ju helst få det fixat. Att få hit en rörmokare verkar stört omöjligt och nu börjar jag fundera på hur svårt det kan vara att fixa det själv.

bild (6).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elpatronen till vänster, tankens anslutningsrör(rätt ord?) till höger. Mellan dem finns en grön gummipackning som inte är klämd mellan "muttern" och tanken. Den glappar ungefär en millimeter.

Jag tänkte:
* tömma systemet,
* skruva ur elpatronen,
* ta bort gammalt lin,
* linda på lin och pasta. Hur vet jag hur mycket lin som är tillräckligt mycket?
* skruva i och dra åt. Hur hårt ska jag dra åt? Borde packningen vara klämd eller är det meningen att den ska glappa som den gör nu?
* fylla systemet, elda och lufta av.

Tänker jag rätt? Som ni hör är jag ganska novis på rör och lite skraj. Är det något särskilt jag borde tänka på?
 
Jag har hört att du har en granne som är en hejjare på sånt där (y)
 
  • Gilla
albinh
  • Laddar…
Om man bara drar åt den då, slutar den inte läcka då?
OT: tre västerbottningar på rad :wow:
Vilket är lite konstigt för alla vet ju att " en västerbottning red se själv och be aller om hjälpen !"
 
Redigerat:
Real7 skrev:
Om man bara drar åt den då, slutar den inte läcka då?
Jag lyckas inte dra åt den mer men jag har inte vågat ta i för kung och fosterland med vatten i tanken.
 
josefulander skrev:
Jag har hört att du har en granne som är en hejjare på sånt där (y)
Ha! Du kan hälsa honom att han är välkommen att göra ett studiebesök framåt helgen. Jag tror åtminstone jag lyckats räkna ut var vattnet ska ut och var det ska komma in igen.
 
Jag har en monsterrörtång hemma som vi kan prova att dra åt med. Men mitt förslag är att man riggar för eventuell tömning om det inte skulle skulle hjälpa/börja läcka mer när man drar åt.

Annars tycker jag att din utförande plan ser alldeles lysande ut.
 
Två kompletterande frågor:
- Är det meningen att den gröna packningen (se bilden ovan) ska vara klämd?
- Är det något problem med att tömma ackumulatortanken utan att tömma förrådsberedaren? Jag menar, det blir ganska många liter vatten som blir "hängande" utan något under?
 
Krilleman
1: Ja, den ska vara klämd

Jag var på ett jobb för inte allt för länge sen då denna packning läckte och kunden inte ville tömma systemet. En normal elpatron har ca 4-5 gängvarv. Så jag backade gängan två varv för att få in dränkt lin i loctite i "springan". (500L tank = Ingen "större" fara!) Visst rann det ut lite vatten, men vid åtdragning höll det tätt. Och kunden var nöjd. Men jag misstänker att elpatronen var linad från första början (tydligen även med packning? :x) Läckte gjorde den i alla fall, men inte som att gängan var naken.

Nöden har ingen lag! - Och jag står fast vid att loctite är bra, men inte i normala installationer!

2: Ja, det är normalt att först fylla upp tappvattnet till fullo innan man släpper på tryck i värmesystemet. Det många inte vet är att vanliga varmvattenberedare inte tål negativt tryck. Positivt tryck klarar dessa av med bravur, (tack vare formen) men vid negativt tyck kan dom knycklas ihop som ett russin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.