Jag har Elko RS hemma och har ingen lust att byta eluttag, utan det får fortsätta vara Elko RS. Och jag har på något sätt accepterat att grejorna kostar 4 ggr mer än motsvarande Biltema. Men nuförtiden så verkar ju allt gå att importera från EU till bättre priser än i Sverige. Jag har dock inte hittat Elko i någon annat land än Norge och där sparar man ju knappast några pengar på import.

Finns det något annat sätt än blocket, tradera att komma över Elko-prylar billigare än elbutik.se, elot, elnu mfl?
 
Jag tror att du får det svårt att hitta deras grejer "billigt" hos någon, det är mest marginella skillnader. Eftersom dom kommer från Norge får dom lite per automatik ett lite högt kostnadsläge, i mina ögon dock prisvärda.
 
Du kan ju inte jämföra med biltema...
 
  • Gilla
Elektriker08
  • Laddar…
Är de så dyra då? Jämför med Schneider's exxact-serie så ter sig nästan elko rs som lite billigare.
 
Jag stör mig på att ett uttag är så mycket dyrare än de billigaste alternativen. Det kan ju omöjligt reflektera skillnaden i tillverkningskostnad. Men visst, Elko levererar kvalitet, utbud och lång livdlängd så jag betalar. Det jag funderade på var om det finns möjligheter till en bättre deal. Ibland kan ju en vara säljas under ett välrennomerat varumärke i ett land men ha lägre status/pris i andra länder. Levis jeans ses ju som billiga i USA men är rätt dyra i Sverige t.ex.
 
Harald-Nyborg har tagit in Schneider´s Exxact, tror inte att de går kunna att få mycket billigare än så. 2-v uttag 129kr, Inf. trapp 89kr
Jag har hört att Elko inte säljer till konsumentmarknaden utan endast via el-grossister och installatörer. När Eljo började sälja till Clas Ohlsson, Jula etc.(som säljer dessa till långt under de branschsatta GNP priserna), ogillades av många installatörer och gick i protest över till ELKO.
 
Biltemas jordade tvåvägsuttag ligger på 49:-, enpolig trappströmbrytare finns för en tia. Materialet i ett elko-uttag kan inte vara mycket dyrare, utan det handlar nog om att det helt enkelt går att ta ut de priserna. En varas försäljningspris har ju liten koppling till vad det kostar att tillverka den, utan priset sätts efter vad man kan ta betalt. Om Elko ska in på en ny marknad så kanske de får köra biltema-pris där.

Elko har lyckligtvis fått kliva ner från elfenbenstornet och säljer till konsument som alla andra.
 
O
Tja idag sälja både elko och eljo hos de flesta...
Att sluta köpa eljo för att det är billigare hos Clas Ohlsson känns lite väl långsökt...
 
Jag tänkte likadant , blev snål och köpte uttag och strömställare på Malmbergs senast. Det gör jag inte om! Men det blev nästan gratis.. och dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.