Tänkte skriva ned ett par saker som jag retat mig på när jag har surfat runt på olika husleverantörers hemsidor. Eftersom en hel del säljare läser vad som skrivs här så kan ju de ta detta som tips för att göra hemsidan bättre, detta eftersom det oftast (alltid?) saknas någon funktion där man kan ge tips om förbättringar.
1. Alla hus som visas ska även ha en planlösning tillgänglig
2. Helst visa ett par olika alternativa planlösningar (man kan få tips om saker som man själv kanske inte tänkt på men som andra kunder har tänkt på)
3. Visa riktiga bilder på de hus som ni redan har byggt så att man kan bilda sig en uppfattning om hur huset ser ut byggt. Om huset är nytt visa renderade bilder.
4. Prisbild på byggsatsen (borde gå att få en prisbild med standardutrustning)
5. Leveransdeklaration på hemsidan
6. En sak som jag saknade då vi tittade på hus var ett sätt att sortera efter väderstrecken på tomten och infartsriktningen till tomten.

Här är en grundplåt, men det finns säkert andra som har tips och ideér...
 
Bra idé! Även att under varje husnamn skriva hur stort det är, till exempel som Myresjöhus har på sin sida. De som liksom jag sitter med modem uppskattar att slippa öppna en stor undersida på ett hus bara för att upptäcka att det är på 110kvm och man själv vill ha minst 140. Särskilt om leverantören i fråga har kanske 25 olika hus att välja mellan.
 
hej.
jag håller med dig helt och hållet. Jag tycker också att fler företag borde visa bilder innifrån just för att kunna bilda sig en uppfattning, gärna från flera vinklar.
Grundpris=god ide!!!
 
Perfekt, då behövs ju snart inte säljaren längre, sidorna är till för att fresta oss köpare, istället kunde man när man fått kontakt med säljaren få tillgång till en CD skiva med all fakta och bilder, så kan man i lugn och ro trycka, tänka, vända och vrida
 
Något sådant, ja. Järna även svar på frågor via e-mail, då behöver inte samma person nödvändigtviss svara på alla frågor, utan frågan skall besvaras av person med rätt kompetens. Nu har inte alla tillgång till internet och e-mail, så en del säljare kommer att behövas i alla fall.

Jag förstår att ditt inlägg var något ironisk, men så är också mitt.
Sanningen är att jag har inte haft någon speciell nytta av vår säljare som har varit hur trevlig och tillmötesgående som helst, men hade alldeles för sällan något svar på våra frågor, utan fungerade som en mellan hand mellan oss och entreprenad sida, snickaren, rörisen, platsättaren, målaren, juridisk kunniga osv. Detta resulterade i ett visst antal kommunikations missar med tillhörande förseningar, extra kostnader och irritationsmoment. Så förlåt om jag trampar på ett ömt tå, men jag skulle helst ha betalat för annat än säljaren under denna entreprenad.

C.
 
Ja, bra hemsidor skulle locka fler, tror jag! Någon hustillverkare, jag har glömt vilken tyvärr, hade grundpris på husen på hemsidan och en kalkyl så man såg vad tillvalen kostade direkt. Önskar att fler hustillverkare hade utförligare hemsidor, eftersom det tar tid att få in svar på enkla frågor från en del via mail. Hoppas hustillverkarna tjuvkollar på denna tråd!
 
Håller med övriga inlägg... Förstår inte husleverantörerna att de kanske missar kunder pga detta. Oproffsig hemsida drar ju självklart ner intrycket.

Jag har varit med om att jag pratat med en säljare om något jag läst/sett på hemsidan, varvid säljaren svarade att de nyligen hade lanserat en ny hemsida som han själv inte hade kollat på. Han hade alltså inte någon aning om vad jag menade! Jag fick guida honom omkring på deras egen sida... ??? ??? Skrämmande eller??
 
;)
..... och det finns hemsidor, som inte uppdaterats på åratal..... vilken jag nu kan mena !

Helena med
Nationalschabraket
 
Vi känner oss inte skyldiga..alls... :-[

mvh
David och Lisa
 
Om det är den sidan jag tror du tänker på tycker jag nästan att du är lite elak Helena.
De har faktiskt senaste nyheten det här milleniet... :surprised:

Och så har det ett jätteintressant pussel man kan lägga... :p

Vad kan man säga mer än...herrejösses
 
Finessen med webben är ju att informationen ska vara åtkomlig för alla, oberoende av uppkoppling, datortyp och webbläsare.
Men många sidor är idag gjorda enbart för Windows/Internet Explorer, och funkar därmed dåligt eller inte alls om man t.ex. kör Mac eller Linux, eller helt enkelt föredrar en annan webbläsare än Explorer under Windows.
För mig har det i och för sig gjort saken enklare; företag vars webbplatser inte funkar för mig (Safari/Mozilla) blir bortsorterade direkt. Om man slarvar med kvalitet, kontroll eller standard på webben gör man förmodligen likadant när det gäller att bygga hus... ;)
 
Hammarn skrev:
Grattis! Visste inte att ni hade gått och blivit husleverantörer...  ;)
;D
Nej, men vi kände oss skyldiga ändå.

mvh
David
 
Niklas L skrev:
För mig har det i och för sig gjort saken enklare; företag vars webbplatser inte funkar för mig (Safari/Mozilla) blir bortsorterade direkt. Om man slarvar med kvalitet, kontroll eller standard på webben gör man förmodligen likadant när det gäller att bygga hus...  ;)
Nja, när inte ens en av de största konsumentportalerna i Sverige orkar bry sig om obskyra webbläsare med en mindre marknadspenetration än 5% så ska vi nog inte klandra att husbyggarna skiter i det.

mvh
David
 
David skrev:
;D
Nej, men vi kände oss skyldiga ändå.

mvh
David
Är inte ni i praktiken att betrakta som husleverantörer???
Köp, bygg, sälj...
Bara lite längre cykel på era projekt. Men akta er vilken ruggans kvalitet det blir!
 
Efter att ha träffat en försäljare från Hjältevadshus idag har jag ytterligare ett tips: Tydlig prislista!!! Jag fick en prislista av "min" försäljare med priser på tillval in i minsta detalj. Då kan jag själv sitta och räkna och fundera hemma, utan att behöva ringa om minsta lilla grej. Känns klart bättre! Sen är väl förhoppningsvis priset förhandlingsbart i alla fall, men man vet att det inte kommer att kosta MER än X antal kronor...

Som ett exempel förresten: Jag frågade en försäljare från Myresjöhus vad rostfria vitvaror skulle kosta. Det skulle då kosta undefär 18.000 svarade han. HUA svarade jag och glömde det direkt. Sedan när jag fick en offert så hade han lagt till rostfria vitvaror utan kostnad, vilket jag naturligtvis tyckte var väldigt "stiligt" gjort! Fast å andra sidan fanns det annat som jag hellre velat ha för ca. 18.000...

Så öppna tydliga prislistor efterfrågar jag! Och att få svar direkt, väntar fortfarande svar från en säljare på en fråga jag ställde för en vecka sedan via mail, har inte hört nånting alls... Han kanske inte vill sälja nåt hus till mig?  >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.