Jag har problem med att vatten ställer sig mot garageporten och skulle behöva gjuta en liten förhöjnad,
ungefär som ett litet farthinder...

Jag har idag obehandlat cementgolv och undrar hur jag ska göra.
Finns det färdiga vinklar att köpa eller ska jag bygga den form jag vill ha med trä.
Behandla golvet för att det ska fästa ordentligt?

Några förslag?
Tack på förhand.
 
Är det inte bättre du lägger ner linjeavvattning, tex ACODRAIN Self?
 
Nej, jag tror inte det blir bra. Har svårt att förklara då jag inte har en bild.
Behövs så lite när det regnar mot porten sen dåligt fall ut så rinner det in under listen på porten istället...
 
Tänkte du dig förhöjningen innanför porten?

Mitt problem var att regnet slog mot porten för att sedan rinna ner och in under gummilisten på porten. Jag "löste" detta genom att skruva en aluminiumlist (oval profil egentligen avsedd som gardinstång) på insidan så att portens gummilist tätade mot denna. Nu var aldrig avsikten att köra in en bil där så hållbarheten på listen var inte något problem. Jag hade även någon fogmassa under listen så att vattnet inte skulle rinna inåt. Det blev väl inte helt tätt men det rann ivarjefall in mindre vatten än tidigare.

MEN när jag nyligen rev väggen där porten satt (garaget blev förlängt och portöppningen flyttades 2 m framåt) så visar det sig att vattnet istället trängt ut vid sidorna av porten och in i väggen. Syllen där var minst sagt murken. Nu är jag inte så säker på att listen jag satte dit egentligen gjorde någon skillnad i detta. I mitt fall hade grundproblemet med felaktigt fall och avrinning definitivt behövt lösas på ett helt annat sätt. Plattan skulle ha sluttat utåt, bort från porten istället för att som nu vara helt plan. Behöver jag säga att den nya porten kommer att monteras på ett annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.