Hjälp önskas!
Jag är på jakt efter en väggplacerad utomhusarmatur av äldre stuk (hus från 1943 nämligen), och kraven är att den inte får bygga för mycket varken uppåt (tak ca 20-25 cm ovanför) utåt eller nedåt (då folk kommer att gå under/intill den). Den bör också lysa upp bra nedåt.

Jag vill gärna ha förslag som liknar dessa
750-320_5e40e1848d.jpg (från Byggfabriken.com. Sticker ut lite långt och kostar ca 2000 kr/st)
U7317-86-1-500x500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Från Elstore.se. Kostar ca 1600 kr/st)
 
Vet inte om du har läst boken "Så byggdes villan" med skisser på hus och byggnadsdetaljer från varje årtionde?

Jag föreställer mig att din entré ser ut något i den här stilen. Är det sådant tak du menar att du har så kanske du kunde sätta en lampa i taket som man gjorde på den tiden.

entredorr405ql2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


entredorr40tal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den undre bilden var ungefär så som huset såg ut innan jag byggde ut entrén. Nu är det inget litet skärmtak över entrén längre, utan belysningen kommer att sitta till höger och ovanför dörren.
 
Hänger nog inte med riktigt. Ska du ha både en lampa till höger och en ovanför? En bild skulle sitta fint.

Vet inte hur den här lyser neråt men ...

vagglykta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=V%E4gglykta%2C-koppar

Byggfabriken har en liten stallampa som bygger 230 mm ut från vägg.

stallampa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.byggfabriken.com/sortime.../produkter/750-165-stallampa-mindre-90-blank/
 
Hej,
Kolla på www.westal.se och www.norlys.se, de har en massa utebelysning med hög kvalitet.
Även www.ifoelectric.se kan vara ett bra alternativ för porslinsarmaturer, se dock till att välja rätt IP klass på dessa då de finns för både inne och ute utförande.
 
Bild på huset tack. Mycket lättare att ge ett smakfullt råd då.
 
Elstore verkar vara ganska dyra...kolla på www.lampgallerian.se, de är ju klart billigare på Westals armaturer, skiljer ju upp emot 600-700kr på samma lampa...verkar vara billigare på de flesta.

www.belid.se glömde jag också. Har för mig att den svarta i ditt första inlägg är en Belid lampa.

40-talskåk är lite klurigt, men vad gäller material skulle jag säga antingen en porslinsarmatur eller en i oxiderad koppar.
 
Lite svårt att få ett foto nu när det är mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem, men här är en teckning istället! Det är alltså en ny hall utbyggd från huset, och upp till den nya entrédörren går en trappa, både framifrån och från sidan så att säga. Belysningen ska placeras ovanför och till höger om dörren, där det röda X:et finns i teckningen. Jag vill inte att de som går upp trappan "från höger" slår huvudet i lampan, och taket som sticker ut ovanför begränsar också höjden lite uppåt. Och det är alltså viktigt att lampan lyser bra neråt, så att man tydligt ser trappsteg mm i mörkret.
xmarksthespot.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och stilen på huset, den är bibehållen 40-tal?
 
Ja, så gott det går. T.ex. har jag fortsatt lockläktspanel och 2-luftsfönster, tegeltak osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.