Enk Projektet skrev:
Vad har du för trappa/trappor?
En klassisk rak källartrappa parallellt med husgaveln med en liten plätt längst ner så att man får upp dörren in till källaren. Egentligen vill jag inte springa med eländet igenom de icke-avgränsade ytorna av huset men det går att få undertryck så att inget damm mer än det man har i hinkarna hänger med ut. Planen just nu är att ta en timme varje kväll och gå med murarhink. Med radio på är det inte _så_ illa.
 
mexitegel skrev:
@phl: Inget litet jobb du gör. Måste blivit en rätt bra grop utanför huset om det var fyra meter djupt? :)
Skrev faktiskt fel (nej det var inte ett inslag av överdrift), rören ligger _knappa_ fyra meter ner. Men ja, det blev ett bautahål. Sedan packade de massorna rätt bra när de la igen hålet igen. Som resultat saknar jag nu ungefär en kubik massor där de grävde eftersom de fick ihop det mycket kompaktare än tidigare ;)
 
phl skrev:
En klassisk rak källartrappa parallellt med husgaveln med en liten plätt längst ner så att man får upp dörren in till källaren. Egentligen vill jag inte springa med eländet igenom de icke-avgränsade ytorna av huset men det går att få undertryck så att inget damm mer än det man har i hinkarna hänger med ut. Planen just nu är att ta en timme varje kväll och gå med murarhink. Med radio på är det inte _så_ illa.
Ja 2st rullar som är halvfulla funkar nog bra.... :)
 
Enk Projektet skrev:
Ja 2st rullar som är halvfulla funkar nog bra.... :)
= För full rulle :eek:
 
Fiber inblåst, mediakonverter + cpe monterad. 6 år har jag väntat. Och vad händer - jo, fiberhelvetet är felkopplat i station! Snacka om antiklimax.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
ullberg
MathiasS skrev:
Fiber inblåst, mediakonverter + cpe monterad. 6 år har jag väntat. Och vad händer - jo, fiberhelvetet är felkopplat i station! Snacka om antiklimax.
Fick själv min installation framflyttad från imorgon till nästa måndag, får se om de kan koppla rätt hos mig...
 
Vattnat betongen, lämnat tillbaka hyrprylar, plockat undan lite samt dragit ut 35 plastpluggar ur en dryg meter bred väggbit i pannrummet. Undrar vad som suttit där...
 
ullberg skrev:
Fick själv min installation framflyttad från imorgon till nästa måndag, får se om de kan koppla rätt hos mig...
Var ungefär håller du hus?
 
ullberg skrev:
Fick själv min installation framflyttad från imorgon till nästa måndag, får se om de kan koppla rätt hos mig...
Hur kan man koppla fel på fiber?

Det är ju inte precis som att hålla ordning på TP med 8 ledare eller ens plus och minus heller.
Det är ju bara en enda tråd av glas.

Ja, vad vet jag egentligen. Alla verksamheter har naturligvis sina problem...


Men koppla fel :surprised:
 
En enda tråd? Från detta område finns det 1200 trådar nånstans. Eller ok, jag tror att området matas från två håll, så hälften då...... Det är helt enkelt så att min fiber inte är inkopplad i andra änden. Så går det när någon slarvar med att läsa ritningen. Men killarna som var här var duktiga. Ordning och reda, verkar vara Sandströms som blåst fibern i stamnätet som tokat.
 
Mikael_L
In i vårt hus kommer det en fiberkabel som har 12 st glasfibertrådar i sig.
Sen har vår svartfiberleverantör bestämt sig för att köra en sändarfiber och en mottagarfiber, men det går tydligen att köra trafik båda vägarna i en fiber.

Så det finns säkert vissa möjligheter att röra ihop det.


Vid sidan av vägen.
Vi kan få 46 Gbit/s i ett fiberpar här, med kommersiellt tillgänglig utrustning.
Och sen alltså 6x46 Gbps om vi använder fiberkabeln fullt ut.

Så om bara någon operatör är villig att koppla på den kapaciteten hit och elbolaget villigt att säkra upp till 3x 500A så kan vi hysa facebooks serverpark.
Eller i alla fall byggahus .. ;)
 
KnockOnWood skrev:
Det är ju bara en enda tråd av glas.
Nepp, det är två. TX och RX :)

För många herrans år sen så hade vi på dåvarande jobb ett väldigt mysko fel på en lång fibersträcka som vi inte lyckades få fart på. Allt kollades och dubbelkollades. Minst. Till slut hittar vi felet: Entreprenören blandat olika typer av fiber, singlemode med multimode. Jäkla nötter!
 
KnockOnWood skrev:
Hur kan man koppla fel på fiber?

Det är ju inte precis som att hålla ordning på TP med 8 ledare eller ens plus och minus heller.
Det är ju bara en enda tråd av glas.

Ja, vad vet jag egentligen. Alla verksamheter har naturligvis sina problem...


Men koppla fel :surprised:
Vi har bara 160 abonnenter, men visst finns det möjlighet att koppla fel..

sw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel skrev:
Nepp, det är två. TX och RX :)...
Se där ja, man lär sig något nytt varje dag :)

Det hör ju egentligen inte hit, men varför kör man inte duplex? Kapaciteten borde väl räcka.

Har bara fått installerat fiber en gång (på jobbet) men då har jag för mig att det bara var en tråd.
men det kanske beror på längden.
 
ullberg
MathiasS skrev:
Var ungefär håller du hus?
Andra sidan stan sett från dig om jag fattat rätt (dvs. norra) så trots likheter (för du har också Telia öppen fiber?) har våra installationer inte så mycket med varandra att göra, det är nog inte ens samma bolag som gör installationen (vår görs av något lokalt dotterbolag till Eltel).

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.