Intressant. Det verkar finnas en binding till openhab för digitalstroms server.
 
MathiasS skrev:
Lite priser om det var fler som blev nyfikna.

[länk]
Ouch...
 
Ja det var lite dyrt men, dammit, rätt sätt att göra det på för all "av och på" styrning.
 
ullberg
hek skrev:
Ouch...
Lustigt hur olika man ser saker, ur mitt KNX-perspektiv ser det inte så blodigt ut. Jo, lite kanske, men inte så farligt. Jag är inte helt säker att jag fattat hela systembilden men en KNX ingångspuck med brytning kostar väl typ lika mycket som deras motsvarighet, och då är det inte ens power-linekommunikation i KNX-fallet.

/U
 
Oavsett vad man jämför med blir det äckeldyrt med en grön legobit i varje apparatdosa........!
 
Mathias du är helt klart bättre än jag är på att leta :) tack för prisuppgift.
(jag hittade digitalstrom via OPENHAB som jag håller på att få igång hemma med IHC och RFXTRX433, 1-wire och ev senare Zwave/digitalstrom/Nexa beroende på framtida behov)

första anblicken är 900kr lite dyrt. Men verkar som att knx grejor är lika dyra.
Min IHC anläggning kostade ca 900kr per 8 utgångar eller 16 ingångar - men då krävdes ett antal tiotusenlappar i kabel, elektriker mm.
grejorna i centralen: server, meter mm i samma prisklass som IHC - dvs under 10tusen.

Zwave grejor är inte heller billiga ligger på 4-500kr med elmätning t ex en fibaro wallplug och har nackdelen med trådlöst = kan vara täckningsproblem.

jag gillar tanken bakom digitalstrom då signaleringen går över elnätet - det är öppet mot t ex OPENHAB och det går att bygga ut gradvis och med elmätarmöjlighet på flera nivåer.

Hittade en artikel och deras styrchip är 4x6mm och verkar kunna byggas in i en vanlig lampbrytare t ex. - Om de får ned priset på chipet - dvs om det skulle bli standard och stora serier så skulle det kunna funka så att kyl/frys lampor mm har chipet inbyggt och när du kopplar in i eluttaget så ser digitalstromservern att en ny förbrukare är inkopplad per automatik - dvs man behöver inte sätta styrning av uttaget - utan man styr förbrukaren direkt.

Dessutom går det ju att plocka bort det man sätter i dosorna och ta med sig ifall man flyttar utan att elsystemet slutar att fungera.
Min IHC anläggning måste jag lämna kvar om jag säljer huset.

jag har funderingar på hur jag ska lösa motorvärmare- och kupevärmarstyrning och hur jag kan styra kupevärmaren separat - t ext autostänga/autopå den då centraldammsugaren går igång/stängs av ( annars går säkringen).
Nexa är billigast men har ingen återkoppling, så troligen blir det zwave eller bara slå av uttaget inkl motorvärmaren. DIgitalstrom hade kunna varit ett alternativ här.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Oavsett vad man jämför med blir det äckeldyrt med en grön legobit i varje apparatdosa........!
jo med dagens priser blir det dyrt. Men man behöver inte ha styrning på alla uttag.

Men jag har installerat (IHC) ganska många utgångar och FK till olika rum för att kunna styra uttagen - i vissa rum så är det overkill - jag styr sällan mer än 1-2 uttag per rum plus belysningen och på nedervåningen har jag för lite FK då det var blev snåldragning till flera rum.

Så separata enheter som Zwave eller digitalstrom som enkelt kan flyttas dit de behövs har sin fördel. Speciellt i ett befintligt hus. Ska bli intressant att se vad som händer på några år - tekniken är smart - men vill Schneider mfl drakar ta in denna typ av teknik?
 
Men den praktiska nyttan av alla investerade (bortslösade) pengar, är det att tända och släcka lampor o ev. bil/kupévärmare? Eller är det som tidigare nämnt För att jag kan.

janneSjo skrev t ext autostänga/autopå den då centraldammsugaren går igång/stängs av ( annars går säkringen). Behöver du ingen som följer efter med sugslangen?
 
monostump skrev:
Hittade Velbus som troligen har en distribution via Velleman...

Är det någon som har erfarenhet om detta eller det går bara i linjen med "dinketoy"?

[länk] />
[länk]
Velbus är i botten en standard CAN-bus med en lite ovanlig bitrate, 16666 bps.
 
...men det finns väl en miljon nödvändiga och onödiga use-case?

1. Vanlig timer-funktion - tända och släcka lampor.
2. Ovanlig timer-funktion - tända och släcka lampor efter mer komplicerade regler.
3. Trigga viss typ av belysning med en knapp, tex nattbelysning inomhus.
4. Trigga en viss typ av belysning när dörren låses, inte bara stängs
5. Att veta om lampor eller prylar är av eller på
6. Att veta om dörrar etc är stängda, låsta (om sovrumsfönstret är öppet när jag låser en dörr, skicka sms eller tänd röda lampan.

osv osv osv osv
 
cecar33 skrev:
janneSjo skrev t ext autostänga/autopå den då centraldammsugaren går igång/stängs av ( annars går säkringen). Behöver du ingen som följer efter med sugslangen?
trevlig ton... Men kanske det är jag som är trög och inte förstår vad du menade :)

så som det är just nu så är centraldammsugaren på samma fas som motorvärmaren - så om någon dammsuger och inte tänker på att dra ur motorvärmaren så går säkringen - har man otur går huvudsäkringen ute. Är lite irriterande . Jag kollar också om det går att byta fas för centraldammsugaren - men problemet existerar på de andra faserna också när man har tvättmaskin, spis ugn mm igång. Alternativet är effektvakt eller säkra upp till 20A.


cecar33 skrev:
Men den praktiska nyttan av alla investerade (bortslösade) pengar, är det att tända och släcka lampor o ev. bil/kupévärmare? Eller är det som tidigare nämnt För att jag kan.
Det finns en del nytta men självklart är det en del för att jag kan / att det är roligt.

Jag brukar se det som att man får använda sina pengar till det man är intresserad av.

Det finns de som köper ny bil och kör ut den genom bilaffären och har förlorat pengar motsvarande ett styrsystem för huset. Själv köper jag en bil som är några år gammal vilket också kostar en del per år dock inte lika mycket. En del andra kör med skrotbilar vilket troligen är det billigaste i längden - men kostar i egentid för rep etc.

En del köper kök för flera hundratusen - andra köper för 30 tusen. Det dyra köket kan vara bortslösade pengar om man säljer huset direkt efter - eller också höjer det värdet motsvarande investeringen - beror på område / köpare etc. Men den som har köpt köket och bor i huset kanske är väldigt nöjd och uppskattar bättre finish, smarta lösningar etc. Min åsikt är då att det är upp till denna om den tycker att det är värt pengarna.

Finns många exempel på att en del människor köper saker som andra tycker är onödiga och tvärtom.

Själv tycker jag att det intressanta i en sådan här tråd är möjligheterna som finns.
 
Jo. jag orkade inte ens svara på cecar33 eller KnockOnWood tidigare i tråden. Trollvarning.

Vissa röker/reser/äter/.../klädshoppar/spelar upp sina pengar. Andra sparar dom på hög. Vad man har för intressen är också högst individuellt. En del är nyfikna och vill prova nya saker/utforska välden/utveckla sina kunskaper inom olika områden medan andra vill ha det som det alltid varit och är är nöjda som det är. De flesta del hobbies/intressen har kanske inget egentligt syfte/praktisk nytta av men jag anser att den som lärt sig mest innan döden vinner. Man kan ju också konstatera att det är tur att vi är olika ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Men den praktiska nyttan av alla investerade (bortslösade) pengar, är det att tända och släcka lampor o ev. bil/kupévärmare? Eller är det som tidigare nämnt För att jag kan.

janneSjo skrev t ext autostänga/autopå den då centraldammsugaren går igång/stängs av ( annars går säkringen). Behöver du ingen som följer efter med sugslangen?
Men hallå har ni ömma tår eller? var det inte en fråga som bla. jag ställde och får svar som jag har ................
 
inga ömma tår här ännu - kör med skyddsskor med stålhätta ;-).

kan du förklara vad du menade med "Behöver du ingen som följer efter med sugslangen?" så kan jag svara bättre.


verkar ha försvunnit lite av ditt svar ovan "får svar som jag har ................"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.