Jag har ett konstigt problem med min anläggning; jag har värme och cirkulation i kulverten fram till bypassventilen/strypventilen men därifrån upp till golvärmefördelaren på övervåningen är rören kalla??

Det är nya grejer alltihop, och jag är relativt grön på vvs.

Termostaten vid fördelaren står på 40 grader så den borde öppna, cirkulationspumpen sitter åt rätt håll på fördelaren. Och turen går in på termostaten, så vafan?
 
Du kanske ska lufta?
 
Berätta gärna hur ditt system ser ut. Det är inte så självklart för oss andra som det är för dej.
 
Jag har luftat.

Hur det ser ut i pannrummet är inte så viktigt, men det består av vedpanna med elektronisk reglerstyrning med utegivare samt framledningstemperaturgivare.

Vidare förklarat;

tur och retur går direkt upp till övervåningen (undervåningen är ej inkopplad än) och är ansluten direkt på golvvärmefördelaren enligt beskrivning (tur på övre fördelare med termostat emellan, och retur på nedre fördelare)

Cirkulationspumpen sitter där den ska, det är svårt att göra fel (cirkulationspumpen till golvärmen menar jag då)

Cirkulationspumpen till kulverten sitter ute i pannrummet på turen (som kanske inte är det bästa men det borde fungera ändå)

Ca en meter ifrån där kulverten kommer upp ur husgrunden/plattan så sitter det en strypventil som sammanbinder tur och retur så att det kan cirkulera fritt då värmebehovet är lågt.

Strypventilen går att fininställa mellan 99 och 0, den står nu på 15
 
Har du kollat unionventilerna till cirkpumpen (om det finns)?

Vad sitter det för manöverdon till golvvärmen?

Annars är det nog luftproblem iaf.

Bilder underlättar nog för hjälp.
 
Prova stänga strypventilen helt.
 
Problemet löst, det var luft som låg kvar i golvvärmeslangen. Det tog tid att få bort kan jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.