Hej

Jag har ett stort träd utanför min altan som jag tror skulle bli rätt vackert att belysa på kvällen. Har ni några idéer om hur man kan göra det? Jag tänkte mig antingen en spotlight på marken riktad upp mot trädkronan alternativt en lampa fäst mitt på stammen som lyser både uppåt och nedåt.

Det finns stickkontakt i närheten så finns det en lösning som inte innebär att jag behöver ta in elektriker föredrar jag det.

Mvh


Peter
 
Vi lyser upp ett träd med en spotlight som sitter nedfälld i marken. Det är viktigt att du provar dig fram till bästa placeringen så att skuggorna faller fint. Gick in i en belysningsbutik och berättade hur stort trädet var etc, så rekommenderade de en lampa som blev bra.

Det är trädet på mitten av bilden vi belyser. Längst ner ser du en bild på hur lampan ser ut.

trad2013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spotlight2013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Hur är lampan inkopplad? Stickkontakt eller fast installation?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Det är en fast installation.
 
Hur ljust vill du att det ska bli?

Själv använder jag typ en sån här att belysa träd med hemma...

150W metallhalogen....

 
Det finns 10, 20, 30w LED strålkastare som ser ut som byggstrålkastare... de lyser mycket!
 
IMAG0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Asp ca 8 meter hög upplyst med en 150W metallhalogen....
 
Snyggt. Vad har du för typ av armatur där?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Snyggt. Vad har du för typ av armatur där?
Tack :)

Typ en sån här.....
150w metallhalogen.jpg
 
Rejäla doningar, den ser kraftfull ut. :)
 
Redigerat:
Marlen Eskilsson skrev:
Rejäla doningar, den ser kraftfull ut. :)
Jag ska se om jag kan ta några bättre bilder....
 
En nackdel med att ha en som är nedsänkt i marken som den jag har är att man måste komma ihåg att skyffla bort löv som lägger sig över den. Tänkte häromdagen på att den lampan inte lyste och sedan igår när jag skulle gå ut och ta en bild förstod jag varför. En stor lövhög över den + glaset var jättesmutsigt. När löven var borta och glaset putsat sken den igen. Ska ta en bild ikväll om jag kommer ihåg.
 
Tog en bild nu. Har inte sett det innan, men spridningen på ljuset är ju inte särskilt bred ... :confused:

tradpakvallen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.