Läste Lars-Eriks inlägg. Det är så värdefullt med referenser till leverantörer, det är ju litet så att man ibland tvekar när det börjar bli pengar.

Att det fanns paneler gjorda som takelement på det viset hade jag ingen aaaaning om, jag har ett stort sydvästvänt tak på stallet med rostande takplåt och nu började det bli väldigt svårt att sitta still. Igen...

Jag gick en medelväg, köpte inte direkt från Kina, utan har köpt mitt från GWL (ev-power.eu) i Tjeckien. Jag har tidigare köpt LiFePO-batterier från dem och de är helt seriösa, naturligtvis tjänar de pengar, men jag tror att deras påslag är ganska låga och som privatperson kan man ju då betala tjeckisk moms, vilken är litet lägre än vår. Sist jag tittade kostade panelerna exakt 0,60 EUR/W. Jag har satt panelerna (9 x 240 W med Involarinvertrar, dvs en 230 V-inverter på varje panel). Vi har en del skog runt oss och jag tyckte att decentraliserade invertrar var smart så att varje panel levererar optimalt med hänsyn till skuggning. Dessutom så har jag tre paneler till varje fas, min nätägare var väldigt tydlig med att de gillade set, vi bor längst bort på matningen och det är inte världens bästa nät.

Jag hamnade ganska exakt på 13 kr/W inkl moms och frakt (köpte fler paneler än bara mina) men då avgår 35 % solcellsbidrag och tillkommer diverse virke och fästelement, kabel och en nödvändig elektrikerräkning. Men om man gör hela den"mekaniska" installationen själv och importerar själv så blir kalkylen så bra att det blir dumt att INTE hoppa på det tåget, vilket ju också visas av att vi är väldigt många...

Det känns som att bland det knepigaste var att få ändan ur och ansöka om rätt att ställa ut elcertifikat. Energiverkets hemsida och anvisningar är tydligt riktade mot storproducenter, men jag hoppas att jag fått till det rätt!

Det är tydligen bara under 200 mikroproducenter gjort detta med elcertifikat, fast vi borde varit flera tusen!
 
Hej
Intressant läsning, har du mer fakta (vilka paneler du valde med länk och gärna också på vilken mikroinverter du valde). Det vore även roligt om du kunde lägga ut lite bilder över din installation. Själv har jag sökt solstöd men hamnat i kön på att få det så jag håller för närvarande på att sondera marknaden i väntan på att stödet ska bli beviljat.
 
Hmm, jag gav ju länken till leverantören och det är lätt att hitta på deras hemsida.

Hos dem kallas Involarinvertern GF-MAC230A, men det är alltså exakt samma som involar om du tittar t ex på egenel.se.

När det gäller bilder så kommer det upp en sida som jag sätter upp tillsammans med en annan entusiast ute på Muskö. Stay tuned!
 
...jag har en elmätare som ger 1000 pulser/kWh och loggar jag till E-logger.

Men om du ger dig till tåls ett par dagar så kommer det upp en sajt där vi beskriver våra installationer, det är rätt tydligt att sådant behövs!
 
Tack för länken. Jag läser vidare där och kommer säkert med fler frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.