Har tankar runt att pula ihop en egen styrning till ett lackrum som vi har byggt. Jag vill alltså från en dator (helst pekskärm) kunna sy ihop något för att styra frekvensomriktare och ev. några servon, spjäll mm.

I dagsläget så är det 3 (kanske 4) frekvensare, en tryckgivare och en tempgivare jag har att leka med. Vill t.ex. kunna styra pannan/inluft genom temperaturen, men också dra upp och ner samtliga fläktar (beroende på hur mkt luftgenomströmning man vill ha i rummet) men bibehålla balans (t.ex. lite övertryck).

Alltså lite in, lite ut och styra via dator, lite generellt gärna så man kan bygga vidare med fler funktioner framöver. Men var i hela friden börjar man?

Hade lite förhoppningar om att det finns några lite enklare verktyg att jobba med idag, ungefär som det finns "kit" för t.e.x egen cnc styrning. Så man slipper skriva program mm från grunden för då blir det nog för mkt jobb, även om jag inte är helt främmande för programmering.

Finns det några tips kring generella plattformar eller liknande att börja läsa på lite? Googlat runt lite snabbt men känner mig inte så mkt klokare. Verkar finnas lika många system/tankar som det finns tillverkare? Hade mer förhoppningar kring kanske något open source projekt med moduler eller liknande för att skapa sina egne mer skräddarsydda lösningar? Men det kanske inte finns alls?
 
Hmm, många frågor.
Finns ungefär massor med sätt att lösa det du pratar om. Vilka använder lackrummet, är det du själv hemma i garaget eller ett företag som är beroende av att lackrummet fungerar?
Och vilka erfarenheter har du av programmering?

Själv tänker jag PLC för logiken med inbyggd webserver för operatörsinterface. Alternativt en operatörspanel för industribruk.
En enklare variant är att välja frekvensomriktare som har tillräckligt med styrfunktioner, många har funktioner för regulatorer, en del har inbyggd PLC.

Det är dom två varianter jag med min erfarenhet tänker på. Någon annan har säkert en helt annan lösning.
 
Det är väl troligtvis mest jag som kommer använda det men även om kompis på jobbet. Lackrummet har vi byggt i verkstaden, men det är iaf inte än tänkt att användas till jobb utan mer hobbybruk, som om det strular och kräver några månaders injustering är inget större problem i sig.
Själva lackrummet i sig är väl relativt seriöst med "rätt" belysning, luftytbyte, uppvärmning, filtrering o.s.v. Vi kan ju trimma det manuellt nu via frekvensare, justering av pannan o.s.v. Men automation hade definitivt varit smidigare samt att vi är väl lite intresserade av att fixa automationen själva av rent intresse (utöver ekonomiska aspekter).

Varit inne lite på PLC själv, men det har jag ingen erfarenhet av alls, lite därför jag tänkte hör mig för här. Något form av operatörspanel, alternativt en dator att sätta bredvid som kunde styra det hela är väl målet/tanken. Med saker som luftmängdsreglering, tempreglering, tryckreglering, eftergång för torkning o.s.v

Tempgivare, tryckgivaren och frekvensarna har ju alla in/utgångar för styrning, sen ska vi klura ut nåt vis att ordna med tryckjustering för brännaren i pannan, onödigt att fläska på max för t.ex. torkvärme, behövs ju inte så mkt när utsugsfläktarna är av.

Har en del erfarenhet av programmering, men inte jättemycket, läst lite c++ mm för ett antal år sedan. Idag jobbat mer med webbinriktad programmering. Men är ju inte rädd för att lära mig, och det gör inget om det tar lite tid heller. Mer att jag vill lära mig, men frågan är vad tusan jag ska satsa på och försöka sätt mig in i, vet inte riktigt var jag ska börja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.