Hej,

Vi kikar lite på hus i ett område nära vår nuvarande bostad och även om vi inte direkt är spekulanter, så håller vi lite koll på objekt som kommer ut till salu etc. I det aktuella området består husens fasader uteslutande av betongelement, jag tror att det är prefabricerade sandwich-element, det vill säga isolering liggande mellan två skivor av lättbetong. Hursom noterade jag att man tidigare i höstats tagit en massa hål i fasaderna i det aktuella området - vad jag förstår med anledning av fuktmätning . Att man screenar för fuktskador i enstagstätade träregelfasader kan jag förstå, men vad är anledingen till att ta att ta fuktprov i en betongfasad? Bör man bli misstänksam mot de aktuella husen - vad gör man egentligen med en betongfasad om ni fuktkvoten skulle vara för hög (och kan den vara det ?)
 
Mögel mm kan även växa i en betongvägg.
Tror dessutom att det kan bli betydligt kostsammare att sanera en sådan.
Däremot får inte mögel fäste lika lätt och jag tror gränsvärdena är andra än i träkonstruktioner.
Hoppas någon kan precisera bättre, annars får du fråga din besiktningsman.
 
Själva betongen möglar väl egentligen inte, men däremot damm, smuts, jord eller annat som finns på betongen. Men jag tror inte direkt att det kan mögla inuti betong? Låter lite märkligt att ta fuktprov i en betongfasad kan man tycka. Mögel på betongytor och dessutom ett ständigt fukttillskott kan väl på sikt eventuellt leda till murröta, men då pratar man väl mer om källarväggar än väggar ute i fri luft?
 
EndZone skrev:
Själva betongen möglar väl egentligen inte, men däremot damm, smuts, jord eller annat som finns på betongen. Men jag tror inte direkt att det kan mögla inuti betong? Låter lite märkligt att ta fuktprov i en betongfasad kan man tycka. Mögel på betongytor och dessutom ett ständigt fukttillskott kan väl på sikt eventuellt leda till murröta, men då pratar man väl mer om källarväggar än väggar ute i fri luft?
Ja, jag tycker också det verkar märkligt med fuktprov i en betongfasad - framförallt förstår jag inte vad man skulle kunan göra om fuktkvoten nu är för hög - förstärka betongfasaden ytterligare? :rolleyes: Jag funderar på om man var intresserad av fukten i innerväggarna (som nog är av lättkonstruktion) - kan det ha varit därför man går igenom yttre fasaden och sen inåt (för att inte skada diffusionsspärren från insidan?)

Kan det annars ha varit någon annan typ av provtagning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.