Om det på bygglovet står tex +40 som höjdangivelse, vad är det då som ligger +40? Visst är det plattans underkant som gör det?

Undrar också över plattans höjd. När vi byggde hus (3 år sedan) så sa man att man måste gräva 30 cm för dränering och sedan platta på det. Min grannes husföretag (som är samma som mitt) säger att om de ska bygga plattan på marknivå så måste de spränga 60 cm ner, 30cm för dränering och 30 cm isolering och sedan plattan på det.
 
Nu vet vi inte var detta +40 står, men normalt brukar alla bygglov ges med en höjdangivelse på antingen färdig golvhöjd (fgh) eller sockelhöjd (sh).
Själva höjden är angiven i kommunens höjdsystem, t.ex RH2000, men även det brukar framgå tydligt i lovet.
 
Redigerat:
+40 är från normalt vattenstånd om jag kommer ihåg rätt....
 
Tack. Det står 35,6 i hörnen och sedan mitt på huset står det fsh 35,8 (skrev 40 bara för enkelhetens skull då jag inte hade de exakta siffrorna i huvudet).

Men det känns bra i alla fall att det betyder att den färdiga sockeln blir 35,8 och inte runt 36. Huset som ska byggas ligger mycket högre än vårt i sydvästläge så varje decimeter gör skillnad för slagskuggan på vår tomt. Och för de som ska bygga gör varje dm skillnad åt andra håller i att de får spränga mer. Så vi vill ha full koll på hur det egentligen blir.
 
Och färdig sockelhöjd är då alltså toppen på betongplattan?
 
Mikael_L
byggankan skrev:
Och färdig sockelhöjd är då alltså toppen på betongplattan?
Jag är rätt osäker på vad det betyder. Och "min" bygglovshandläggare var angelägen att vi angav fg (färdigt golv, dvs betongytan på plattan) för att sockelhöjd tydligen var mer problematiskt och måste tolkas ...

Har du googlat?
Redovisa gärna vad du kommer fram till .. ;)
 
En googling gav inte helt entydiga svar. Men det som verkade säkrast var att det är nedre delen av panelen som räknas som sockelhöjden. Men på något ställe var det att det var övre delen av betongen. Men det borde ju bara skilja några cm mellan de två måtten.
 
Mikael_L
byggankan skrev:
En googling gav inte helt entydiga svar. Men det som verkade säkrast var att det är nedre delen av panelen som räknas som sockelhöjden. Men på något ställe var det att det var övre delen av betongen. Men det borde ju bara skilja några cm mellan de två måtten.
Och vad gäller om det är ett hus med krypgrund? Dvs ej betongplatta ...

Är det då övre delen av betongen, dvs grundmuren och därmed under bjälklaget?
 
Våra grannars hus är platta på mark. Läste att om det är krypgrund så skiljer det 30cm mellan sockelhöjd och färdigt golv men med platta så är det bara några cm.
 
Men som du förstår av mina inledande frågor så är jag inte en säker källa :)
 
När vi ritade vår tillbyggnad mha arkitekt så satte vi en referenshöjd (rh) som alla mått utgick ifrån, i vårt fall en dubb på en grindstolpe som sitter på ett annat hus på gården.
Då blev sockelhöjden på torpargrundsutbyggnaden t.ex. +0.21m och i utbyggnaden med källare så blev källargolvshöjden t.ex -2.20m.
Kanske lite ot. :)
 
Angående min andra fråga om hur mycket man måste spränga. Nu har vi varit ute och mätt lite och huset (inte fsh utan den lägre höjden) kommer enligt ritningen hamna ca 3 dm högre än vad grannen sa när vi träffades på plats. Vilket i sin tur är ca 2 dm högre än tomtens näst högsta höjd och 1 dm lägre än den högsta höjden, mellan dessa höjder är det ca 0,5 meter lägre nivå.

Stämmer det verkligen att man måste spränga 60 cm ner? Att de alltså måste spränga 70 cm djupt vid högsta höjden och 40 vid näst högsta höjden?

Man vill ju vara schysst och bara säga ok till allt, men som min sambo säger: det är de som tänker så som sitter med svarte Petter på handen i slutet.
 
OpiMaza
Lättast är väl att ringa din handläggare och fråga, det är ju inte kul (läs billigt) om det blir fel med höjden.
 
Det där liknar något vi var med om. Kontakta bygglovshandläggaren för svar på dina frågor. Be gärna om skriftliga svar så att du har det svart på vitt.

Man vill så gärna lita på folk. Men kontrollera detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.