Hej!

Hoppas någn av er kan hjälpa mig lite här... :)

Vi bor i ett hus vi byggde för 4 år sedan. Vanlgit tvåplans på gjuten platta. Sedan drygt två veckor sedan hör jag hur det "porlar" i vår samlingsbrunn mellan huset och garaget. Det har det aldrig gjort tidigare, trots att det regnat betydligt mer tidigare höstar.

Min oro är det faktum att när jag tittar ned i brunnen så är där tre anslutningar, dels dränering från huset, dels en förbindelse som skall föra vatten vidare till en annan brunn ifall nivån skulle stiga och dels dränering från garaget.

Det är ur den sistnämnda det nu porlar ganska mycket vatten, konstant. Vad jag inte förstår är hur det kan komma dessa vattenmängder från ett rör som är anslutet till garagets dränering? Det är ju som ett "slutet system" där endast dagvatten som rinner ned i takrännorna skall rinna. Och det har som sagt inte regnat så mycket de senaste veckorna....

Kommunen har stänt av huvudledningen utan resultat. Mitt nästa steg är att försöka få upp brunnslocket (där skruvarna givetvis har rostat fast...) för att låta ta prov och fastställa om det är kommunalt vatten eller dagvatten.

Det måste ju på något sätt vara ett läckage men jag förstår som sagt inte hur vatten kan komma in i detta rör?! Och det är omöjligt regnvatten från garaget då det är för mycket volym och att det är konstant tillrinning.


Svårt att avgöra för någon här på forumet vad det exakt kan vara, men har ni ideér om vad jag kan göra eller vem som kan kontaktas för att forska vidare? Det är ju lite obehagligt att ha vatten rinnande som man ej vet var det kommer ifrån... :eek:
 
Har du kommunalt vatten borde du ha en vatten mätare.
Om du stänger av allt vattnet i huset under natten borde du se på mätaren om vattnet kommer från ditt hus.
Har mätaren flyttats så läcker det troligen nånstans.
 
NikHall skrev:
Hej!
Min oro är det faktum att när jag tittar ned i brunnen så är där tre anslutningar, dels dränering från huset, dels en förbindelse som skall föra vatten vidare till en annan brunn ifall nivån skulle stiga och dels dränering från garaget.

Det är ur den sistnämnda det nu porlar ganska mycket vatten, konstant. Vad jag inte förstår är hur det kan komma dessa vattenmängder från ett rör som är anslutet till garagets dränering? Det är ju som ett "slutet system" där endast dagvatten som rinner ned i takrännorna skall rinna. Och det har som sagt inte regnat så mycket de senaste veckorna....
Kanske jag som missförstår, men vattnet från stuprör ska inte anslutas till dränering.
Från dränering kan det komma vatten om det finns vatten i marken och stiger till nivån där dränering ligger.
Sedan ansluts dränering och vatten från takavvattning till en uppsamlingsbrunn som sedan går vidare till kommunalt dagvatten eller om man själv har gjort någon form av stenkista eller dylikt för att ta hand om dagvattnet.
Du får nog förtydliga vad det är för rör som du avser kommer in i den brunnen det det rinner vatten.
 
Hej AndersS!

Jag är ju lekman på området men tror att vatten som rinner ned från taket går via stuprören ned i rör i marken som ansluter till denna samlingsbrunn. Ur detta rör kommer det alltså nu rikligt med vatten. En av förbindelserna i brunnen (av de tre) går sedan till en annan brunn (ifall nivån höjs i den förstnämnda). Sedan till en stenkista längre ned på tomten där vi har den lägsta punkten.

Det viktiga här är att vi aldrig haft problemet som nu - och det har då varit tidigare år då det regnat betydligt mer. Jag ser även att i en bäck cirka 100 m från oss är det ingen förhöjd nivå och definitivt mindre vattenströmning än förra året.
 
Hej mogge_73,

jag har funderat på detta men samtidigt undrar jag hur vattenmätaren som sitter inne i huset kan ge utslag? Det sker ju bara när man använder vattnet (självklart) men hur skulle det kunna ge utslag på mätaren om det finns ett läckage "innan" mätaren på ledningen?
 
NikHall skrev:
Hej mogge_73,

jag har funderat på detta men samtidigt undrar jag hur vattenmätaren som sitter inne i huset kan ge utslag? Det sker ju bara när man använder vattnet (självklart) men hur skulle det kunna ge utslag på mätaren om det finns ett läckage "innan" mätaren på ledningen?
Då vet du att det är kommunens problem inte dit, förhoppningsvis.
 
Varför inte ta den lägre nivån i bäcken utanför som ett varningstecken?
Har vattnet tagit en annan väg? Dvs via din dagvattendränering?
Hur skall man kolla detta? Svårt!! Kanske med någon slags färgämne?? och se om detta kommer ner i din brunn??
 
Börja med att kontrollera var röret kommer ifrån där det rinner vatten. Är det röret från stuprören eller från dräneringen.
Spola i stuprör alt hängränna med vattenslang och titta i brunnen vart det vattnet kommer.
Finns det då rör i brunnen som inte påverkas av att du spolar kan du då anta att det är från dränering.
Skulle det vara en vattenläcka har jag svårt att se att vatten skulle kunna ta sig in i rören från takavvattning då de ska vara helt täta. Däremot från dränering skulle det kunna inträffa eller som jag skrev tidigare att vattenmängden i marken ökat.
Men visst kan någon kopplat samman takavvattning med dränering på ett felaktigt sätt, inget kan ju uteslutas förrän man har facit i hand,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.