Hej

Har haft min värmepump i ett år nu och gjorde av med ca 6800 kWh på den. Runt 13200 kWh med HH.

Huset är enplans med bebodd källare. Båda planen 110 kvm och har lika varmt över allt. ca 21 grader.

Men nu vill jag isolera vinden för där ligger enbart 10-15 cm gul lösulls liknande isolering som legat där sedan 70 talet. Så det är inte mycket att skryta om.

Tänkte köpa isolering själv och lägga ut på vinden.
Byggmax priset är 28 kr/kvm för 95 mm Lambda 37 isolering.
Lägger man ut två såna lager blir de 6160:-
eller tre lager 9240:-

Letat efter lite sidor med hur man gör olika besparingar men tycker alla säger olika. men hitta en som sa jag skulle "tjäna" ca 1000 kr per år. Det låter väldigt lite för man har ju hört att vinden är det som man ska tjäna på mest.

Hur mycket har ni sparat på att isolera vinden som ligger ungefär likvärdigt med mig?

Sen har man hört att man inte ska isolera för mycket heller för det är bra för själva vinden i fukt synpunkt.
 
Gör du inte av med mer än 6800kWh om året är det inte mycket att göra, att isolera mer kommer knappt att märkas. Tror det blir svårt att få en vettig payoff tid på det.
Din förbrukning på den relativt stora ytan är låg, riktigt låg.
 
Jo det är ju det.
Är en Thermia Atec 9. gick från 2.5 kubik olja och dem som installera den sa vi skulle göra av med 7500 kWh. Så vi lyckades göra av med mindre. Riktigt bra pump.

Men tror ändå att vi kommer isolera. för det mesta av förbrukningen går under december - mars.

Så lägger vi på två 95 mm så tror ja de räcker för att pumpen ska gå lite mindre och kommer gå mindre timmar som kommer vara bättre för pumpen.
 
Hej
Läs på ordentligt innan du isolerar mer.
Risken är att du förorsakar mögel på vinden.
Fredrik
 
Ta dit en firma som sprutar in lösull istället, det är bättre och troligen inte dyrare
 
Nja, det blir garanterat dyrare att ta dit en firma som sprutar lösull jämfört med att köpa mineralull på Byggmax och lägga in själv.

Jag skulle lagt in 2*95 och investerat i en trådlös hygrometer (under 200 på Classe), så du kan hålla koll på din vind. Se mögeldiagrammet här, http://www.lfs-web.se/mogel.htm, för att se sambandet mellan temperatur, relativ fuktighet, tid och mögelrisk.
 
Redigerat:
Kan du inte köpa lösull och kratta ut själv? Borde minska köldbtyggorna som uppstår mellan skivorna, och borde nästan vara ännu billigare
 
Med så låg förbrukning blir det svårt att motivera den åtgärden rent ekonomiskt, men det kan ju finnas andra faktorer än ekonomi.

Hur ett hus energibalans ser ut skiljer ju sig extremt mycket beroende på hur huset är byggt. Visst gör vinden ofta störst skillnad, men det är störst skillnad av transmissionseffekterna, d.v.s. den värme du förlorar genom strålning ut genom väggarna. I ett hus som ditt så lär den största förlusten göras i ventilationen då du saknar återvinning.
 
2013-11-23 13.08.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De fick bli lite isolering ändå. 5700:- för två lager 95mm. kommer nog betala sig relativt fort då de mesta av vår förbrukning är som sagt på vintern.
Sen kanske slippa 30 grader inomhus på sommaren är ett annat plus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.