O
Anna_H skrev:
Nej, det är ju ett erbjudande, alternativet är ju att inte få renoverat, bo kvar i byggröran eller bo nån annanstans.
Som hyresvärd måste man ha tillstånd av antingen hyresnämnden eller hyresgästen. I praktiken fungerar det så att hyresnämnden i 99% av fallen går på hyresvärdens linje för alla rimliga former av renovering och så länge värden står för alla flyttkostnader, erbjuder en tillfällig evakueringslägenhet eller en permanent likvärdigt boende så har hyresgästen inget att sätta emot. Det hjälper inte ens att blanda in hyresgästföreningen. Så i det här fallet är det bara att skaffa tillstånd från hyresnämnden och sedan lugnt och stilla tvinga runt hyresgästerna i huset tills det att samtliga lägenheter är renoverade. För renovering av el- och V/A-stammar behöver du inte ens tillstånd eftersom det räknas som löpande underhåll.

Här finns ett känt rättsfall från några år tillbaks. Jag har glömt hur överklagan gick men jag är rätt säker på att hyresvärden vann:
http://www.hemhyra.se/skane/gront-ljus-renovering-av-funkisparla
 
Men varför ska man gå via hyresnämnd och tvinga folk, när man kan ge dem ett erbjudande istället? Är det verkligen värt tjafset och omaket att dessutom riskera att hyresgästerna hatar sin värd från början?
 
Mikael_L
Jag hade en gång en privat hyresvärd, med ca 4 lägenheter i sitt hus.

Han var gniden och väldigt fyrkantig.
När jag vid månadsskiftet efter att bott där bara en månad frågade honom om var månadens hyresavi har tagit vägen så muttrade han att det faktiskt står i hyreskontraktet att jag får skriva sådana själv.
Men bara för denna gången kunde han plita ner en åt mig.
Ja det var ju ganska ovant för mig, ty alla ställen jag bott på, både före och efter så har man ju fått avi'er.

Men, jag betalte denna direkt då, men det blev ju bokfört den 2:a i nästföljande månad.

Och sen skickade han omedelbart en påminnelseavgift på detta då.

Jaja, jag kollade igen lite snabbt i kontraktet och visst, även detta var ju fastlagt där.

Så jag iddes inte argumentera om detta något mer, utan betalade bara och började på stört leta efter nytt boende. Som jag fixade några månader senare.
Sen har jag givetvis fortsatt att baktala honom i hela mitt liv, som den fiende till intelligens som han är.

Jag hoppas att han förlorat betydligt mer än de där futtiga tiorna han fick i påminnelseavgift. :)


Så ja, jag tycker inte att man ska göra sig ovän med sina hyresgäster i onödan.
Ibland är det väl oundvikligt, ty vissa har väl inte alla hästar hemma, eller är notoriskt struliga. Men man har knappast något att vinna på att driva iväg någorlunda skötsamma och riskera att få outhyrda perioder här och var. samt slitaget och extra besvär som nya hyresgäster betyder.
 
När de lgh jag har varit och arbetat i gått över till elmätare för hyresgästen eller M-bus mätning för vatten mm. Så har de gjort en sänkning av hyran/kvm2 och sen lagt över den kostnad för vatten etc eller att de då betalar sin el själv.

ang renovering så måste man tvinga hyresgäster att flytta eller bo kvar i dammet. Det brukar normalt sett bara röra sig om ett par dar eller någon vecka. Anledningen är ju att stammar för vatten och avlopp. Kanske Elen är dragen på ett sådant sätt att man måste blåsa trapphus för trapphus eller iaf del av trapphus för att kunna fortsätta med lgh under/över den hyrsgäst som bråkar. Oftast är detta inget bekymmer då alla vill ha nyrenoverat etc.
 
O
Anna_H skrev:
Men varför ska man gå via hyresnämnd och tvinga folk, när man kan ge dem ett erbjudande istället?
Vem har sagt man skall göra det?

Frågan var:
ZipLock skrev:
Kan en hyresgäst verkligen vägra att tillfälligt flytta till en likvärdig evakueringslägenhet i samma hus?
Du svarade:
Anna_H skrev:
Nej, det är ju ett erbjudande, alternativet är ju att inte få renoverat, bo kvar i byggröran eller bo nån annanstans. Men de kan självklart vägra ett permanent byte, kanske vill någon absolut ha den våningen och det väderstrecket som de har.
Varpå jag utvecklade det det som skrivits. Det var absolut ingen uppmaning om att bråka med folk utan bara ett krasst konstaterande om hur lagstiftningen faktiskt fungerar och vilka möjligheter han som hyresvärd har ifall någon börjar krångla.
 
Kan du inte för att slippa bygga om med elmätare etc inludera ett antal kwh i hyran, som då står i kontraktet? Detta är ganska vanligt när man hyr förråd.
 
Göran.W
Kan inte förra ägaren säga upp hyresgästerna så borde man ju kunna skriva nya kontrakt vid övertagandet av fastigheten med den nya hyran och att dom själv får stå för elen så fort mätare har installerats.
 
Tobbe_3 skrev:
En grej att fundera på, är kalibrering av elmätaren. Den används ju här för försäljning av el. Det är stor skillnad när villaägare installarer några undermätare för "skojs skull" för att se ex. elvärmeförbrukningen, garageförbrukning
Ja det är viktigt med en bra mätare så slipper man diskussion om det är rätt eller inte.....använd alltid mätare som är MID godkända....
 
Steamboy skrev:
Vem har sagt man skall göra det?
Jag uppfattar det du skriver som att det är bäst att gå till hyresnämnden först för att få ett beslut och sedan säga ifrån på skarpen direkt eftersom man enligt lagen inte kan tvinga någon, dvs att det i princip är olagligt att be dem flytta, permanent eller tillfälligt, för att renovera. Det var nämligen så du skrev.

Men det är inget att tjafsa om, du har bett om ursäkt för din kantiga formulering och jag godtar ursäkten.
 
  • Gilla
Woody70
  • Laddar…
Vanga skrev:
Jag debiterar ut el till mina hyresgäster så. Jag har uppfattat det som att det är ok rent juridiskt. Dock att tänka på är att om en hyresgäst inte betalar hyran är det skäl för uppsägning/ vräkning men inte om hyresgästen struntar i att betala elen. Jag är ganska säker på att det är så men inte 100%
Jag antar att du har undersökt att det håller juridiskt med eldebitering?

Kan du delge oss andra, vad du kom fram till?
Vilka lagar o paragrafer kan vara intressanta i sammanhanget?
 
Nu har jag inte läst alla inlägg, men varför måste du först köpa strömmen själv? Varför kan inte din framtida hyresgäst teckna ett eget avtal? Jag och min sambo bor i en HSB BRF och vi har ingen mätare i lägenheten, men vi har ändå eget elabonnemang.
 
falkn skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg, men varför måste du först köpa strömmen själv? Varför kan inte din framtida hyresgäst teckna ett eget avtal? Jag och min sambo bor i en HSB BRF och vi har ingen mätare i lägenheten, men vi har ändå eget elabonnemang.
Om du har eget elabonnemang så sitter elmätaren sannolikt i ett allmänt utrymme i fastigheten, det är det normala.
Om det inte finns elmätare överhuvudtaget, skulle det vara intressant att få veta hur elbolaget sköter debiteringen för din lägenhet.
 
Hur det exakt är i dag vill jag inte tvärsäkert säga men det har i alla fall varit så här, man får inte sälja el vidare MEN man kan sätta upp undermätare ( statistikmätare) och mäta förbrukningen för varje lägenhet och att dela på kostnaden. Jag är rätt säker på att det gäller även i dag.
 
hyweu skrev:
Idag så hyrs samtliga lägenheter ut på så vis att allting ingår i hyran (värme, vatten, el osv) men nu när jag ändå kommer dra allting nytt vill jag ju lägga över mer på hyresgästen, vilket i detta fallet innebär elkostnaden.

Snackade med min elektriker kring detta och hans förslag, vilket han tydligen gjort många gånger förut, är att efter fastighetens central, installera 4 separata mätare där jag i min tur sedan läser av och fakturerar hyresgästen för den förbrukning de använder.

Är detta en lösning som är genomförbar, eller hur ska jag på enklast vis gå tillväga för att få över denna kostnaden på hyresgästen?
En elmätare mäter förbrukningen och så långt är allt bra, men vad tänker du ta ut för elpris från hyresgästerna? Samma som elbolaget tar? Då har du inte täckning för merkostnaderna som du får för elmätare, administrationen för faktureringen osv. Hur ska avtalet om elpris mellan dig och hyresgästerna se ut? Hur ofta ska det förhandlas? Kan hyresgästerna välja ett fast elpris trots att du har rörligt hos elleverantören och tvärtom? Hur ofta ska elmätare avläsas?

För att svara på din fråga utan en massa motfrågor: Ja, det är säkert genomförbart, men det kommer att kosta mer än det smakar. Du blir inte av med kostnaden och du får en mer detaljstyrd intäkt med tillhörande administration. Ta och gör en kalkyl över detta förslag och ta med alla kostnader som du kommer att få inklusive ökad administration och väg den mot den kostnadsminskning/intäktsökning som du räknar med och kolla när du börjar tjäna pengar på investeringen. Jag är ganska övertygad att detta är en suboptimering och att det finns andra saker som du enklare kan tjäna pengar på, t.ex. skaffa ett bättre elavtal och inte ändra hyran vilket ger lägre kostnader och samma intäkt.
 
Mikael_L
Eller låt bara elbolaget sätta en elmätare per lägenhet och låt varje hyresgäst teckna sina egna abb.

Men en liten varning, elbolaget tar sina fasta avgifter hela tiden, så en tom lägenhet får fastighetsägaren betala för.
Räknar du med att nästan aldrig stå med outhyrt utrymme så spelar det alltså ingen roll, men finns risken att lägenheter kommer stå tomma ibland så kommer det kännas som sura pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.